• 0

duurzaam overtollige liquiditeiten

Voor mijn pensioensopbouw als ZZP-er, belegde ik een groot deel van mijn vermogen in prive (box 3) om later van te willen leven (ik pot meer op dan ik besteed en leef behoorlijk zuinig; veel gaat naar index-fondsen).

Met de voorgestelde wijziging van Box3 heffing, wordt dit geld veel zwaarder belast dan voorheen. Effectief een 5,33*33= 1,76 op het gehele vermogen (wat bijvoorbeeld de vraag doet rijzen of obligaties überhaupt nog de moeite waard zijn). Ik snap de billijkheid van het nieuwe belastingsvoorstel overigens wel hoor; dus wil er niet over mopperen. Het pakt allen voor mij flink duurder uit.

Nu zou ik liever zakelijk beleggen en daarmee het daadwerkelijk behaalde rendement op beleggingen belast willen zien. De redenen daarvoor zijn wat gecompliceerd, maar ik ben er van overtuigd geraakt dat een belasting van daadwerkelijk rendement mogelijk gemiddeld iets maar kost, maar  ook meer veiligheid creëert, omdat jaren met tegenvallende beursresultaten een enorm risico vormen voor de longeitivity van je aandelenportfolio (zie: https://www.dutchfirecalc.nl/, waarbij de succesrate van leven van een x% van mijn vermogen via vennootschapsbelasting aanzienlijk hoger is dan als ik vermogensbelasting afdraag, al betaal ik dan gemiddeld misschien meer belasting)

Anyway... nu vraag ik me af: is er een mogelijk om duurzaam overtollige liquiditeiten te onttrekken uit de Vof en, buiten box 3 om, te beleggen via bijvoorbeeld een open fonds voor gemene rekening, vbi of spaar BV?

Als ik 't goed begrijp wordt ik dan belast volgens, in hoofdlijnen, een BV structuur; maar dus wel op het daadwerkelijk behaalde resultaat (gemiddeld ong. 40%)

Ik hoop dat ik 't goed uitleg, want ik ben zelf ook nog wel zoekende. Fiscaal gezien was het voor mij altijd aantrekkelijk om een VOF te verkiezen boven een BV. Ik weet dan ook niet al te veel van vennootschapsbelasting, aanmerkelijk belang en box 2. Maar met de voorgestelde nieuwe wetgeving, moet ik dit misschien ook heroverwegen... Kortom: het nieuwe wetsvoorstel vraagt mij me weer veel meer te verdiepen in het belastingstelsel! Dat is iets waar ik niet heel goed in thuis ben, maar ik vind 't altijd leuk bij te leren.

Wie helpt mij mee denken. Suggesties, meningen en tips zijn heel welkom! Of valt deze vraag buiten de 'scope' van dit forum, omdat ik misschien de verdenking van 'belastingontwijking' op me laat? Dat laatste is niet mijn bedoeling, wanneer dit evident unfair is. Ik ben NL dankbaar en vind belasting betalen er gewoon bij horen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61907-duurzaam-overtollige-liquiditeiten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Kortom: kan ik winst uit de Vof overhevelen naar Box 2, zodat het daadwerkelijke rendement + aanmerkelijk belang belast wordt? Waarmee ik voorkom dat duurzaam overtollige liquiditeiten verplicht in box 3 terecht komen en belast worden middels 't fictieve rendement over het gehele vermogen (wat dan dus ook gebeurt in verlieslatende beursjaren)?

• 0

Beste Kroesnoff,

Vooropgesteld: Higherlevel is een ondernemerfforum, geen beleggingsforum. Jouw vraag heeft  erg weinig met ondernemerschap van doen. Ik laat de vraag vooralsnog open staan, maar de kans bestaat dat een collega mod hier alsnog een slot op zet.

Inhoudelijk: ja het kan, maar zeker als je niet zelf vanuit een holding-werkmij onderneemt loop je het risico dat de fiscus het verschuiven van gelden van box 3 naar box 2 als een constructie ziet alleen bedoeld om belasting (VRH) te ontlopen, en alsnog vermogensrendementheffing (+boete) oplegt.

Zeker nu de VRH in de nieuwe plannen zo'n scherpe scheiding tussen sparen enerzijds en beleggen krijgt, zouden wel eens meer mensen op dit idee kunnen komen.  Zijn dat er teveel, dan volgt er aandacht en vroeg of laat een maatregel. 

Daarnaast zit je met de publicatieplicht van de BV:  niet prettig als je de verkorte balans moet deponeren/publiceren van je spaarpot. Hiervoor zijn overigens nog wel oplossingen, zoals een Open CV boven je holding plaatsen: die kent namelijk geen publicatieplicht

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Ik zou nog ff helemaal niks doen, er is een plan om de vermogensrendementsheffing vanaf 2022 aan te passen maar het is op dit moment niet meer dan een voorstel.

Daarnaast zijn er ook nog voorgenomen wijzigingen in

- het box 2 heffing (van 25% naar 28%)

- wel of geen verlaging van de vpb tarieven..

- wetsvoorstel om lenen van je eigen bv (meer dan 500.000 euro) aanzienlijk duurder te maken

Al die factoren beïnvloeden je rekensommetje wat voordelig is. Pas als alle regelingen definitief zijn aangenomen / doorgevoerd kun je een duidelijk beeld scheppen
Zeker aan het vermogensrendementsvoorstel zitten nog de nodige scherpe kantjes die mogelijk nog aangepast gaan worden.

Ik denk dat als de spaarrente negatief wordt (waar de banken op dit moment al voor waarschuwen) dat er ook nog wel eens discussie kan komen over de wijze waarop je bepaalde beleggingen gaat belasten. Want ik denk dat als je moet gaan betalen om te sparen dat veel meer mensen toch richting beleggen gaan opschuiven, lees banken spaar/beleg producten gaan aanbieden waardoor toch nog enig rendement mogelijk is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar