• 0

Advies gevraagd: Wel of geen compagnon(s)?

Beste allemaal,

 

Op dit moment ben ik een ZZP'r die al een tijdje van de ene naar de andere opdrachtgever ga en mooie dingen bouw (Software). Al een tijd heb ik de behoefte om groter/meer te doen. Na een tijd ben ik iemand tegengekomen die gelijkgezind is en ook meer wil. Samen wil ik met hem een FOV starten en vanuit daar uitbouwen.

 

Voor het uitbreiden ben ik gaan rondkijken en een oud-collega heeft interesse en wil dan ook als volwaardig partner in de FOV starten. We zouden dan een zaak worden met 3 man bij aanvang.

 

Het idee is te starten per 1-1-2020. Daarnaast hebben we een idealistisch beeld waarin we elkaar blind vertrouwen en ieder 33,3% aandeel nemen in de VOF. 

 

Nu heb ik gemerkt in mijn omgeving dat er op 2 manieren grofweg gereageerd wordt op deze ontwikkelingen:

 

- De een zegt dat je altijd baas moet blijven , ofwel meerderheid en niet met compagnons moet samen werken. Dit gaat 'altijd' mis.

- De ander zegt dat het juist heel krachtig is en veel kan brengen. 

 

Zelf denk ik dat vertrouwen de basis moet zijn, maar ik snap de punten van de 1e categorie wel.  Nu zijn voor beiden categorieen maar een handjevol ondernemers die mij van advies hebben voorzien. Ik hoop dat op dit forum meer ondernemers (juist die ik niet ken) een advies kunnen uitbrengen.

 

Zou je zelf met een compagnon samenwerken? Waarom wel/niet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
50 minuten geleden, S. Hendriks zei:

Daarnaast hebben we een idealistisch beeld waarin we elkaar blind vertrouwen

dat is het meest zorgelijke in je bericht.

Het forum staat hier vol met mensen die zo een VOF of ander soortig bedrijf ingestapt zijn en uiteindelijk dat het toch tegen viel met grote problemen zitten omdat er niks geregeld is.

 

Zelf ook ooit op die manier een VOF gestart, dat bleek al na 2 maanden helemaal niks te worden en heb dat toen gelukkig snel kunnen ontbinden maar gaat veel mis omdat de ene meer doet als de ander, er verschil in inzicht ontstaat, er 1 uit wil, 1 er meer geld uit bedrijf haalt enz. enz.

 

Samenwerking aangaan met andere is heel lastig, zeker als je elkaar niet goed kent (en als je dat wel zo is nog steeds lastig en kans op conflicten).

Het is net een huwelijk waarbij je plots met andere (vreemden) opgezadeld zit en maar moet zorgen dat je met elkaars goede en slechte eigenschappen overweg kan.

 

Beter misschien kijken naar een samenwerking waarbij jullie aparte bedrijven houden maar voor grotere opdrachten elkaar aanvullen en samenwerken en de opdracht verdelen.

Link naar reactie
  • 1

Een VoF kan, afhankelijk van jullie persoonlijke omstandigheden en wat jullie gaan doen, fiscaal en juridisch een minstens even goede oplossing zijn als een bv.

 

Het probleem is meer dat men voor het opzetten van een vennootschapsstructuur met bv's gaarne bereid is een paar duizend euro uit te trekken voor advies, terwijl men het oprichten van een VoF afdoet met op een zondagmiddag aan elkaar geknutselde, van internet geplukte voorbeelden van vennootschapsovereenkomsten. Als het dan fout gaat, komt dat niet door de gekozen rechtsvorm, maar door hoe die keuze tot stand kwam: zonder deskundig advies.

 

Welkom op Higherlevel!

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het probleem is meer dat men voor het opzetten van een vennootschapsstructuur met bv's gaarne bereid is een paar duizend euro uit te trekken voor advies, terwijl men het oprichten van een VoF afdoet met op een zondagmiddag aan elkaar geknutselde, van internet geplukte voorbeelden van vennootschapsovereenkomsten. Als het dan fout gaat, komt dat niet door de gekozen rechtsvorm, maar door hoe die keuze tot stand kwam: zonder deskundig advies.

 

Hear hear!

 

2 Tips:

  • Denk goed na over de zwarte scenario's. Wat ga je doen bij overlijden, langdurige arbeidsongeschiktheid en disfunctioneren van een vennoot of bij staken bedrijf als gevolg van markt of onderlinge bonje. 
  • Leg deze scenario's en wat te doen bij  vast in een overeenkomst, en laat deze bij voorkeur opstellen door of op zijn minst nakijken door een deskundige zoals een jurist 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, S. Hendriks zei:

Na een tijd ben ik iemand tegengekomen die gelijkgezind is en ook meer wil. Samen wil ik met hem een FOV  VOF starten en vanuit daar uitbouwen.

Voor het uitbreiden ben ik gaan rondkijken en een oud-collega heeft interesse en wil dan ook als volwaardig partner in de FOV  VOF starten.

We zouden dan een zaak worden met 3 man bij aanvang. 

Is er genoeg werk voor  drie personen en genoeg geld in kas om het resultaat af te wachten ?

 

3 uur geleden, S. Hendriks zei:

Op dit moment ben ik een ZZP'r die al een tijdje van de ene naar de andere opdrachtgever ga en mooie dingen bouw (Software).

Al een tijd heb ik de behoefte om groter/meer te doen.

Afgezien van het goed op papier vastleggen en het vermogen om samen te kunnen werken ...

 

Cosara_Quotes_153.thumb.jpg.071d257e5c23ca97428c32ba8a2fc342.jpg

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties zover.

 

Het oprichten van een VOF komt niet op een zondagmiddag gelukkig. Met 1 van de 2 andere partners ben ik al ruim een jaar aan het uitzoeken wat de beste vorm is. De VOF komt nu het dichtstbij wat nu het gunstigste is (fiscaal) maar toch meer samen is dan alleen (ZZP). We hebben zowel ons fiscaal als juridisch laten inlichten en hebben ook via een accountant (en zijn relaties) een VOF contract (10 kantjes) binnen gekregen met allerlei zaken waarmee je rekening kan/moet houden.

 

Ik ben het eens met de stelling dat het lijkt op een huwelijk. Daarnaast denk ik ook dat als je geen vertrouwen hebt je hoe dan ook niet samen kunt werken. Je krijgt altijd dan twijfel of iemand 'even veel' doet.

 

Wat betreft cijfers. Het idee is dat we allen evenveel (10K) in de pot storten. We verwachten minstens 2 van de 3 te kunnen financieren op dag 1 met lopend werk. En we hebben ruim tijd voor extra werk binnenhalen. Er zijn kansen met huidige klanten vanuit onze ZZP schappen zodat we mogelijk al vanaf dag 1 teveel werk hebben. (mooi probleem).

 

Maar... ik lees ook dit forum en zie ook veel vragen over hoe je de VOF weer kunt ontbinden en wat er allemaal bij komt kijken. Tegelijkertijd krijg ik het idee dat men soms iets te makkelijk stapt in deze rechtsvorm. (als ik iets lees als "er staat niets op papier" dan geeft dat al een signaal vind ik).

 

@Norbert, yes dank voor de tips. Dit zijn inderdaad de zaken waar we het over hebben. Zoals verplicht AOV bijv. Dat de VOF 1 maand uitbetaald en daarna niet (bij langdurig ziek) in de veronderstelling dat je een AOV hebt om dit op te vangen. Weet niet of je dat zo concreet mag opschrijven, maar dat zijn dingen waar we het inderdaad over hebben.

 

Ik hoop zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Begin oktober hakken we knopen door over de samenstelling (2 of 3 man VOF).

 

Ik lees nu veel over mogelijke doemscenario's (heel goed). Zijn er ook succesverhalen bekend? En vooral , wat maakte deze VOF's succesvol?

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, S. Hendriks zei:

@Norbert, yes dank voor de tips. Dit zijn inderdaad de zaken waar we het over hebben. Zoals verplicht AOV bijv. Dat de VOF 1 maand uitbetaald en daarna niet (bij langdurig ziek) in de veronderstelling dat je een AOV hebt om dit op te vangen. Weet niet of je dat zo concreet mag opschrijven, maar dat zijn dingen waar we het inderdaad over hebben.

 

Je "mag " het zo concreet opschrijven,  maar of je dat ook moet doen is een andere vraag. Je kunt in plaats van een AOV verplicht stellen ook afspreken dat iedere vennoot zelf verantwoordelijk is voor een eigen voorziening bij arbeidsongeschiktheid (niet per sé verzekering dus), maar je wel afspraken maakt hoe lang het winstdeel  (of een voorschot daarop) nog wordt uitgekeerd en wanneer (meestal na 1 jaar AO) er sprake is van uittreden vennoot, en hoe je arbeidsongeschiktheid objectief vaststelt (vooral als de vennoot geen AOV neemt of kan krijgen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Norbert Bakker zei:

 

Je "mag " het zo concreet opschrijven,  maar of je dat ook moet doen is een andere vraag. Je kunt in plaats van een AOV verplicht stellen ook afspreken dat iedere vennoot zelf verantwoordelijk is voor een eigen voorziening bij arbeidsongeschiktheid (niet per sé verzekering dus), maar je wel afspraken maakt hoe lang het winstdeel  (of een voorschot daarop) nog wordt uitgekeerd en wanneer (meestal na 1 jaar AO) er sprake is van uittreden vennoot, en hoe je arbeidsongeschiktheid objectief vaststelt (vooral als de vennoot geen AOV neemt of kan krijgen)

 

 

 

Dat klinkt als een nog betere manier. Het gaat inderdaad om dat zowel de partner bij AO als de VOF weet waar ze aan toe zijn. Als partner wil je niet persoonlijk failliet gaan, de VOF wil dat ook niet. Als ZZP'r verzeker ik mezelf (AOV). Ik trok deze lijn door. Maar ik zie nu ook dat je dit niet zo concreet hoeft door te voeren. Dank.

Link naar reactie
  • 1

Wat kun je meer met een VOF dan als drie man eensmanszaak?

Als het om meerdere klanten gaat die je om en om binnenhaalt, zou je ook per klus een verdeel sleutel kunnen afspreken en naar elkaar factureren.

Dan hou je de vrijheid om solo projecten aan te nemen.

 

Gaat het niet om direct financieel, dan vaak wel om indirect financieel waar de schoen vaak wringt.

Eén haalt het werk binnen en de rest doet de klus. Dan voelt de één zich heel belangrijk want zonder hem geen opdracht bijvoorbeeld.

Of één veranderd wat prive is twaalf maanden maar 50% actief, maar heeft wel 100% inkomen nodig om te kunnen blijven leven.

Dat zijn de scenario's die je veel tegenkomt bij VOF

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, JansenmeteenJ zei:

Wat kun je meer met een VOF dan als drie man eensmanszaak?

Als het om meerdere klanten gaat die je om en om binnenhaalt, zou je ook per klus een verdeel sleutel kunnen afspreken en naar elkaar factureren. Dan hou je de vrijheid om solo projecten aan te nemen. Gaat het niet om direct financieel, dan vaak wel om indirect financieel waar de schoen vaak wringt.

Wat betreft afspraken ... wat voor een VOF geldt, is in hoge mate ook van toepassing voor de samenwerkingtussen drie eenmanszaken.

Ik denk dat de samenwerking van drie eenmanszaken nog sneller uit elkaar valt dan een VOF, domweg omdat je binnen een VOF wel moet samenwerken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Wat kun je meer met een VOF dan als drie man eensmanszaak?

 

  • Onder 1 bedrijfsnaam en 1 btw-nummer naar buiten toe treden, overeenkomsten aangaan en factureren
  • gezamenlijk overeenkomsten aangaan (oa huur, arbeidsovereenkomsten, lease, financiering) die als eenpitter niet haalbaar zijn en in een samenwerking met eenmanszaken ofwel niet haalbaar zijn of het risico bij 1 partij neerleggen in plaats van bij allemaal (direct of indirect ivm de hoofdelijke aansprakelijkheid)
  • In tegenstelling tot de eenmanszaak kent de VOF een afgescheiden ondernemingsvermogen: privé schuldeisers kunnen zich niet verhalen op het vermogen van de VOF 
  • Continuïteit waarborgen bij het wegvallen van één van de vennoten
  • Groeien!

 

Een VOF is niet de beste vorm van samenwerking, maar wel een voordelige  en - als je de zaken goed regelt en niet al te zware financiële verplichtingen aangaat (die immers hoofdelijk te verhalen zijn op alle vennoten!)   ook een redelijk veilige. Een flink stuk beter in ieder geval dan een losse samenwerking: die kan niet groeien. Op los zand kun je niets bouwen. 

 

Ga je zware financiële verplichtingen aan, dan zou ik eerder een BV overwegen... maar er zijn meer smaken: wat te denken van een kostenmaatschap of een Coöperatie? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Werken jullie al samen of zijn jullie al een jaar plannen aan het smeden?

Je kunt ook eens eerst een jaar gaan samenwerken, waarbij je afwisselend factureert en de ander(en) factureren degene die de factuur stuurt namens jullie. Je kunt de samenwerking dan beproeven en elkaar beter leren kennen, voordat je in een juridische constructie stapt. Wel met duidelijke afspraken uiteraard, je kunt kijken wat er allemaal in een VOF overeenkomst besproken moet worden en met elkaar een onderlinge overeenkomst maken voor een afgebakende periode. Kwaliteiten, houding en gedrag komen in de praktijk pas echt bovendrijven en dat is om een samenwerking te verkennen en opzetten veel waardevollere informatie dan je rechtsvorm. Als dát werkt zet je het om en ga je een volgende fase in. 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties weer.

 

( Annedien Hoen)

Ik werk bijna 2 jaar samen met 1 van de potentiële compagnon's. Ik heb met hem samen verschillende klussen gedaan en op verschillende manieren. Hierdoor heb ik een goed beeld bij wat ik aan hem heb (en andersom). Daardoor heb ik ook vertrouwen dat we samen in een VOF een volgende stap kunnen maken. We hebben ook een BV overwogen maar puur vanuit fiscaal oogpunt is dit een dure stap op dit moment. De VOF is dan ook een tussenfase voor ons.

 

De andere compagnon ken ik alleen als werknemer, daar heb ik meer 'zorgen' over. Ik heb met hem samengewerkt in het verleden en altijd contact onderhouden. Ik vertrouw hem blind vakinhoudelijk. Aan de andere kant, hij heeft niet de ervaring van een ZZP'r. Ofwel de bijkomende zaken als het zoeken (en behouden) van klanten. Het op tijd leveren, goede kwaliteit, etc. Dat zijn zaken die je als werknemer minder hebt aangezien er altijd wel een persoon tussen zit (Project manager, of leidinggevende). De

 

Norbert Bakker dit zijn inderdaad de redenen om een volgende stap te maken. We willen als 1 gezicht naar buiten treden en een naam opbouwen. We zijn al een tijdje op weg maar dan als 2 eenpitters die veel samen dingen doen. Daarnaast kunnen we samen veel meer dan 1. Grotere en andere opdrachten. Ook willen we ons richten op de midden-kleine ondernemer die IT nodig heeft maar niet kwalitatief goede partijen kunnen vinden. Als je al een partij vindt kost het je meteen een vermogen (125 euro per uur is zowat standaard). Wij denken dat we het goedkoper en beter kunnen doen.

 

Het is goed om te weten welke scenario's we na moeten lopen om de samenwerking zo goed mogelijk vast te leggen. Het gaat niet over 1 nacht ijs gelukkig.

 

JansenmeteenJ zie reactie Norbert o.a. - hier zitten de redenen tussen. Wat betreft je 2e alinea. Je hebt gelijk dat je moet opletten over de taakverdeling. De ene zal meer bezig zijn met acquisitie dan 'factureerbare uren'. Dit is ook iets wat we onderkennen. Echter, ik zal nooit accepteren dat 1 van de 3 volledig acquisitie doet. Simpelweg omdat we samen dit doen en alle 3 de taken moeten uitvoeren. Wel zie ik voor me dat bijvoorbeeld 1 persoon , ik noem maar wat, 8 uur per week max besteed aan acquisitie. Daarnaast zal iemand aanhaken om inhoudelijk mee te praten (evt vervolg gesprekken). Dit zijn zaken waar we nog concreet afspraken over moeten maken.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

Wat betreft afspraken ... wat voor een VOF geldt, is in hoge mate ook van toepassing voor de samenwerkingtussen drie eenmanszaken.

Ik denk dat de samenwerking van drie eenmanszaken nog sneller uit elkaar valt dan een VOF, domweg omdat je binnen een VOF wel moet samenwerken.

Dit omschrijf je heel mooi. Het maakt de samenwerking inniger en wordt minder vrijblijvend. Een VOF is een mooie eerste stap mits goed geregeld.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ga je zware financiële verplichtingen aan, dan zou ik eerder een BV overwegen... maar er zijn meer smaken: wat te denken van een kostenmaatschap of een Coöperatie? 

Gesprekken met mijn accountant leverden op dat een maatschap niet van toepassing zou zijn voor ons, dat zou meer gericht zijn op artsen die bijv een pand delen en gedeelde receptionist bijv. Aangezien wij niet een pand samen hebben (voorlopig) is dat al niet van toepassing. 

 

Ik weet dat we ook een coorporatie hadden overwogen maar daar was ook wat mee. (weet nu niet uit mijn hoofd).

 

De VOF was het 'makkelijkste'. Kort door de bocht: het lijkt op ZZP'r (belastingtechnisch, aansprakelijkheid technisch) maar je doet het samen. Je kunt als 1 gezicht naar buiten treden en is voordeliger dan een BV. Je moet wel alles goed vastleggen. Verdeling van de winst. Welk mandaat je hebt zonder overleg. Welke beslissingen wel in overleg. En uiteraard al de zwarte scenario's zoals eerder vermeld in dit draadje. Aansprakelijkheid moet je verzekeren , zoals je dat nu ook al doet als ZZP'er. 

 

Zodra het e.a. nog groter en serieuzer wordt (of je maakt heel veel winst) dan is een BV een volgende logische stap.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, S. Hendriks zei:

 

 

De andere compagnon ken ik alleen als werknemer, daar heb ik meer 'zorgen' over. Ik heb met hem samengewerkt in het verleden en altijd contact onderhouden. Ik vertrouw hem blind vakinhoudelijk. Aan de andere kant, hij heeft niet de ervaring van een ZZP'r. Ofwel de bijkomende zaken als het zoeken (en behouden) van klanten. Het op tijd leveren, goede kwaliteit, etc. Dat zijn zaken die je als werknemer minder hebt aangezien er altijd wel een persoon tussen zit (Project manager, of leidinggevende).

Dat zijn wel redenen om vennootschap met diegene goed te overwegen, als iemand dat gen/karakter niet heeft krijg je dat niet of nauwelijks aangewakkerd. (Is mijn ervaring...)

Link naar reactie
  • 0

Als er één ding zeker is, is het wel dat jullie ooit weer uit elkaar zullen gaan. Als alles goed gaat kan dat een flinke tijd duren, maar het komt ooit op je pad.

 

Het belangrijkste wat je dan ook moet doen voor je een samenwerking met iemand (anders dan je partner*) aangaat, is vastleggen hoe je uit elkaar zult gaan. Daarmee kun je hopen ellende voorkomen als het zover is. 

 

*zelf geloof ik nog in een partnerschap voor het leven en heb ik er bewust voor gekozen 'all-in' te gaan om te voorkomen dat een 'exit' makkelijk te doen is. Dat gaat vooralsnog al zo'n 20 jaar goed, en we gaan ervoor om dat nog eens te verdubbelen enzo ;). Als jij er anders over denkt; prima, maar daar gaat deze discussie niet over.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, S. Hendriks zei:

Aansprakelijkheid moet je verzekeren , zoals je dat nu ook al doet als ZZP'er. 

 

Behoudens bepaalde beroepen waar het een wettelijke verplichting is om je te verzekeren  (zoals de mijne) "moet" je helemaal niets, maar verstandig is het verzekeren van aansprakelijkheid wel 😉.

 

En dat staat los van de rechtsvorm: ook - of juist! - een BV doet er verstandig aan operationele risico's zo goed mogelijk te borgen en de restrisico's die niet zelf te dragen zijn te verzekeren. Dat niet doen levert mogelijk bestuurdersaansprakelijkheid op, en dan ben je als bestuurder alsnog privé aan de beurt.

 

De meerwaarde van een BV  ten opzichte van - bijvoorbeeld een VOF - zit m vooral in financiële verplichtingen en restrisico's die niet verzekerbaar zijn. Zolang de keuzes verantwoord zijn gemaakt (geen verplichtingen aangegaan waarvan je wist of had moeten weten dat je ze niet kon nakomen) en je je verder als goed bestuurder hebt gedragen (vooral ook tijdig je cijfers deponeren en je belastingen betalen) , is er een strikte scheiding tussen zakelijk en privé vermogen 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-9-2019 om 09:08, S. Hendriks zei:

De andere compagnon ken ik alleen als werknemer, daar heb ik meer 'zorgen' over. Ik heb met hem samengewerkt in het verleden en altijd contact onderhouden. Ik vertrouw hem blind vakinhoudelijk. Aan de andere kant, hij heeft niet de ervaring van een ZZP'r. Ofwel de bijkomende zaken als het zoeken (en behouden) van klanten...


Dat hoeft toch ook niet perse. Je kunt de rollen ook verdelen; het voordeel van samenwerken is juist dat de een beter is in bijvoorbeeld boekhouden en dat gedeelte verzorgt, de ander beter is in sales en dat gedeelte verzorgt en de derde puur uitvoerende werkzaamheden doet. Zolang je daar goede afspraken over maakt (bijvoorbeeld de 1 doet 30 uur aan uitvoerende werkzaamheden en 10 uur aan sales werkzaamheden terwijl de ander 40 uur uitvoerende werkzaamheden doet) hoeft dat geen probleem te zijn.

Je zegt dat de VOF een tussenstation is, maar besef je heel goed dat een VOF flinke gevolgen kan hebben als het fout gaat...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2019 om 13:50, Bob de webbouwer zei:


Dat hoeft toch ook niet perse. Je kunt de rollen ook verdelen; het voordeel van samenwerken is juist dat de een beter is in bijvoorbeeld boekhouden en dat gedeelte verzorgt, de ander beter is in sales en dat gedeelte verzorgt en de derde puur uitvoerende werkzaamheden doet. Zolang je daar goede afspraken over maakt (bijvoorbeeld de 1 doet 30 uur aan uitvoerende werkzaamheden en 10 uur aan sales werkzaamheden terwijl de ander 40 uur uitvoerende werkzaamheden doet) hoeft dat geen probleem te zijn.

Je zegt dat de VOF een tussenstation is, maar besef je heel goed dat een VOF flinke gevolgen kan hebben als het fout gaat...

 

Je hebt gelijk - het kan ook zeker goed verdeeld worden. Ik denk dat vooral de 'zorgen' zitten in de ervaring die mist met het ondernemen. 

 

Kun je aangeven wat de flinke gevolgen zijn als het fout gaat? Wat bedoel je met 'fout' gaan?

Link naar reactie
  • 0

Je bent in een VOF hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VOF. Als 1 van de vennoten bijvoorbeeld een huurcontract van 5 jaar afsluit, of een advertentie overeenkomst afsluit voor 1000 euro per maand,  kan de schuldeiser bij jou aankloppen om het geld te innen als de VOF het niet kan betalen.  En uiteindelijk beslag laten leggen op je auto,  inboedel,  koophuis... ook als jij er zelf niet voor getekend hebt. 

 

Natuurlijk kun je afspreken dat voor investeringen van meer dan bijvoorbeeld 1000 euro toestemming nodig is van alle vennoten, maar als 1 van de vennoten zich niet aan die afspraak houdt heb jij een probleem...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

Je bent in een VOF hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VOF. Als 1 van de vennoten bijvoorbeeld een huurcontract van 5 jaar afsluit, of een advertentie overeenkomst afsluit voor 1000 euro per maand,  kan de schuldeiser bij jou aankloppen om het geld te innen als de VOF het niet kan betalen.  En uiteindelijk beslag laten leggen op je auto,  inboedel,  koophuis... ook als jij er zelf niet voor getekend hebt. 

 

Natuurlijk kun je afspreken dat voor investeringen van meer dan bijvoorbeeld 1000 euro toestemming nodig is van alle vennoten, maar als 1 van de vennoten zich niet aan die afspraak houdt heb jij een probleem...

Dat klopt. 

 

Ik heb begrepen dat - als je het goed doet - je met afspraken een hele hoop kan afdichten. Voorbeeld: we spreken af dat je gemachtigd bent tot 500 euro zelf uitgaven kunt doen. Bij hogere bedragen/verplichtingen moet er unaniem toestemming zijn (schriftelijk). 

 

Stel dat iemand dan toch een verplichting aan gaat dan zal de schuldeiser bij de VOF aankloppen, maar wordt dat snel al doorverwezen naar de vennoot die e.a. heeft geregeld. 

 

Uiteindelijk wil je niet in dit soort situaties uberhaupt terecht komen. 

 

Overigens, zelfs als een van de vennoten zich niet aan de afspraak houdt kun je verwijzen naar de overeenkomst. Juridisch houdt dat ook stand. 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, S. Hendriks zei:

Stel dat iemand dan toch een verplichting aan gaat dan zal de schuldeiser bij de VOF aankloppen, maar wordt dat snel al doorverwezen naar de vennoot die e.a. heeft geregeld.

Wat heeft een schuldeiser te maken met gemaakte afspraken binnen een VOF?

Jullie blijven allen aansprakelijk dus die schuldeiser kan prima bij jou aankloppen.

Jij kan dan op jouw beurt weer bij de andere vennoot aankloppen.

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Rik · zei:

Wat heeft een schuldeiser te maken met gemaakte afspraken binnen een VOF?

 

Als die beperking van de bevoegdheid vermeld staat bij de KvK, heeft dat derdenwerking: de overeenkomst is dan vernietigbaar en de andere vennoten zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor deze schuld.

 

Beperking én registratie van die beperking van bevoegdheden heeft binnen een VOF dus zeker nut!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rik · zei:

Wat heeft een schuldeiser te maken met gemaakte afspraken binnen een VOF?

Jullie blijven allen aansprakelijk dus die schuldeiser kan prima bij jou aankloppen.

Jij kan dan op jouw beurt weer bij de andere vennoot aankloppen.

 

Ik vraag dit nog even na bij mijn accountant. Zoals ik het begrepen had was dat als 1 van de vennoten een verplichting aangaat die niet volgens de overeenkomst is. Dat de verplichting niet rechtsgeldig is want diegene (de vennoot) was niet gemachtigd. Nogmaals: ik vraag het na. Dank voor het aankaarten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.