• 0

Brutoloon factureren aan voormalig werkgever

Hallo allemaal,

 

Afgelopen 2 jaar was ik parttime in dienst maar nu wilt mijn werkgever dat ik doorga als ZZP en dus facturen stuur. Ik ben sindskort ook begonnen als ZZP dus dit is wel een logische stap. Echter wilt mijn werkgever dat ik mijn huidige brutoloon als ZZP factureer. Dit lijkt mij niet helemaal eerlijk omdat ik er waarschijnlijk minder aan overhoud dan wanneer ik in dienstverband ben en hij minder hoeft te betalen. Daarom zoek ik nu naar op een oplossing die voor beide partijen interessant is. Ik heb al wat rekentools gebruikt maar dan kom ik uit op bedragen die niet in verhouding staan met mijn branche (outdoorbranche).

 

Is er iemand die mij hierin kan adviseren?

 

Alvast bedankt!

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

je bent 'zelfstandig'. Het gaat dus niet om wat jouw voormalige werkgever wil (die t hoort daar echt niet echt bij de derde persoon enkelvoud) maar wat jij wil. Jij bepaalt, niet hij.

 

En je tarief, dat bepaal je niet op basis van 'eerlijk', maar op basis van waar jij dat werk voor wil doen. Zo doe ik zaken op basis van gefinancierde rechtsbijstand en neem ik daar genoegen met een marginale vergoeding, omdat ik er voor kies op die manier een bijdrage aan de maatschappij te leveren, maar reken ik bij anderen een fixed fee of uurtarief dat een stuk mer lucht geeft.

 

Die werkgever is overigens - vind ik - wel slecht bezig. Als je van werknemer naar factuur gaat is toch het minste dat de werkgever zou moeten bieden 'factureer vanaf nu de totale loonkosten', dan nog is hij daarmee goed af omdat hij niet duurder uit is, maar hij geen risico's loopt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels,

 

Welkom op Higherlevel.

 

48 minuten geleden, Niels |Vertical Adventures zei:

Afgelopen 2 jaar was ik parttime in dienst maar nu wilt mijn werkgever dat ik doorga als ZZP en dus facturen stuur.

Na een dienstverband doorgaan met dezelfde werkzaamheden als ondernemer bij hetzelfde bedrijf kan door de belastingdienst worden aangemerkt als voortgezet dienstverband. Dat is een risico voor allebei, want de werkgever kan met terugwerkende kracht worden aangeslagen voor de werkgeverlasten en jij bent met terugwerkende kracht je aftrekposten als ondernemer kwijt. Het is dus maar de vraag of dit verstandig is, in elk geval is het verstandig om een modelovereenkomst te gebruiken. 

 

49 minuten geleden, Niels |Vertical Adventures zei:

Echter wilt mijn werkgever dat ik mijn huidige brutoloon als ZZP factureer. Dit lijkt mij niet helemaal eerlijk omdat ik er waarschijnlijk minder aan overhoud dan wanneer ik in dienstverband ben en hij minder hoeft te betalen.

Je lijkt er netto zelfs meer aan over te houden, maar dat is natuurlijk schijn, omdat je ook sparen voor pensioen, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid mee moet rekenen. Per saldo is de werkgever nu ook veel meer kwijt dan het brutoloon, afhankelijk van de branche zo'n 30% meer aan loonkosten en dan heb ik het nog niet over de kosten van de werkplek en secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat eerlijk is: zie Steven. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.