• 0

Leverancier verbreekt eenzijdig dealerschap ?!

Beste Mede ondernemers,

 

Ik zit met een rare situatie waarbij ik jullie expertise en ervaring nodig heb.

 

De volgende situatie doet zich voor.

Ik ben al jaren gecharmeerd van de producten van bedrijf Xyz.

Dit merk komt in mijn ogen en ervaringen met hun producten betrouwbaar en solide over.

Ik besluit dit merk als hoofdmerk te willen gaan voeren. IN het verleden heb ik merk Xyz al eerder verkocht.

Het merk werkt met 1 distributeur per land.

Ik meldde mij aan bij een eerdere distributeur in het verleden.
Het merk heeft in de loop der jaren meerdere verschillende distributeurs gekend. Geen van deze distributeurs heb ik ooit problemen mee gehad.

Echter sinds anderhalf jaar ongeveer is er een nieuwe distributeur die het merk " erbij heeft genomen" . Weinig passie voor het merk of de producten en de kennis schiet ook tekort mijns inziens, maar daarover zijn de meningen verdeeld, zeker bij de distributeur zelf die meent het allemaal perfect te doen. Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving over onderwerpen waarbij de contactpersoon van deze distributeur mij meent te moeten vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen.

Ondanks dat soort irritaties levert de distributeur wel netjes alles af wat er besteld wordt.
Ik open een nieuwe demo lokatie om de producten van merk Xyz te kunnen tonen aan geïnteresseerden. Dat brengt aardig wat kosten met zich mee.
Ik maak zelf allerhande reclamemiddelen voor Merk Xyz want de distributeur - die daarvoor zou moeten zorgen - doet zelf niets op dat gebied.
Ik promoot Merk Xyz op diverse locaties, steek daar kosten, tijd en moeite in.

Na onderhalf jaar dit doen begin mijn handeltje steeds beter bij de geïnteresseerde klanten bekend te worden, mensen di allemaal graag Merk Xyz in huis willen halen. 
Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.
Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen dat deze mij niet meer wil leveren als ik die ene factuur ( voor demo goederen overigens ) niet betaal.

Ik opteer om de demo artikelen te retourneren, maar dat wil de distributeur niet. Ik moet ze betalen, retour kan niet meer, maar andere leveringen voor klanten worden ook niet meer uitgeleverd zolang die demo units niet betaald zijn. ( Echt Dure demo units ). Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen, maar als ik niets meer geleverd krijg kan ik dat dus allemaal niet.

Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen. ( We hebben het nog steeds over 1 factuur ) ...

De distributeur communiceert toetaal niet met mij, op geen enkele wijze totdat een week geleden een bericht mij bereikt dat zij ( de distributeur ) nu de zakelijke relatie beëindigen.

Daar sta ik dan, met mijn nieuwe demo ruimte, die vol hangt en staat met allerhande reclame en materialen die ik zelf bekostigd heb van Merk Xyz.
Mijn bedrijf ademt en leeft met Merk Xyz...maar door de eenzijdige beslissing van de distributeur die - mijns inziens wel heel erg misbruik maakt van zijn monopolistische machtspositie - kan ik dus niets meer inkopen van dit merk.

Nu zijn er distributeurs buiten Nederland ( elk land heeft er 1 ) waar ik volgens de richtlijnen van de EU zou moeten kunnen inkopen, maar....die bedrijven hebben contacten gesloten met Merk Xyz die bepalen dat zij niet buiten hun landsgrenzen mogen verkopen aan dealers/ resellers/whatever.

Mijn voornaamste vraag is nu :

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?

Elk advies wordt zeer gewaardeerd !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
3 minuten geleden, SoundMan zei:

Deze zelfde distributeur had constant kritiek op mij en mijn bedrijfsvoering...

 

3 minuten geleden, SoundMan zei:

De enige die kritiek leverde was de distributeur.

Zover ik het begrepen had, was het niet de distributeur die kritiek heeft, maar een (1) vertegenwoordiger.

 

4 minuten geleden, SoundMan zei:

Dat veroorzaakte de discussies , die voornamelijk met 1 persoon waren.

Dan zit je dus duidelijk bij de (voor jou) verkeerde persoon.

Enige oplossing lijkt mij dan om het hogerop binnen de distributeur te zoeken.

En dat kan alleen met een persoonlijk gesprek met een leidinggevende (lijkt mij).

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

 

Zover ik het begrepen had, was het niet de distributeur die kritiek heeft, maar een (1) vertegenwoordiger.

 

Dan zit je dus duidelijk bij de (voor jou) verkeerde persoon.

Enige oplossing lijkt mij dan om het hogerop binnen de distributeur te zoeken.

En dat kan alleen met een persoonlijk gesprek met een leidinggevende (lijkt mij).

 

 

Dank voor het meedenken Rik, dat had ik geprobeerd, maar de bezetting bij deze distributeur was zodanig dat er geen keuze mogelijk was.

 

😉

Link naar reactie
  • 3
11 minuten geleden, SoundMan zei:

Deze zelfde distributeur had constant kritiek op mij en mijn bedrijfsvoering...

En wederom heb jij nog steeds kritiek op de bedrijfsvoering en strategie van fabrikant en distributeur. Je blijft vinden dat ze met jou en jouw formule zaken moeten doen en niet met dozenschuivers. Dat mag je allemaal best vinden, maar je hebt er geen invloed op, dus laat het los en move on....

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Ron van der Kolk zei:

En wederom heb jij nog steeds kritiek op de bedrijfsvoering en strategie van fabrikant en distributeur. Je blijft vinden dat ze met jou en jouw formule zaken moeten doen en niet met dozenschuivers. Dat mag je allemaal best vinden, maar je hebt er geen invloed op, dus laat het los en move on....

Beste ron,

De vertegenwoordiger van de distributeur is begonnen met kritiek te uiten en mij allerhande verplichtingen op te leggen waar nimmer over gesproken was.
Na dit enige tijd geduld te hebben ben ik gas terug gaan geven, is dat zo raar ?  Moet ik dan alles maar pikken wat zij bedenken/willen/eisen ?

 

 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
59 minuten geleden, Cosara zei:

U bedoeld waarschijnlijk Crowdsourcing, maar persoonlijk zou ik Crowdfunding proberen.

 

 U bedoelt zeker "U bedoelt". Maar inderdaad ik bedoelde crowdfunding. Maak die vergissing wel vaker omdat de bron van de financiering bij het publiek ligt bij crowdfunding. Fijn dat U zo goed oplet.

 

Ik denk dat er zeker een markt is voor TS en dat mensen ook best wat extra willen betalen. Ik kocht heel lang geleden mijn boxen (MC) in een huiskamer setting in Breda met zeer dikke kabels aan mijn Denon om er het maximale uit te halen. Dat de omzet nu nog beperkt is wil niet veel meer zeggen dan dat de steile omzetstijging die veel bedrijven kennen nog moet komen. Jammer genoeg hebben veel kleine bedrijven niet de mogelijkheid om die situatie af te wachten.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Het topic even gelezen: eens met Hans . En voor een deel kan ik TS ook goed volgen: kleine specialisten zijn de achilleshiel van dit soort audiomerken. Mensen die het hebben over: 'T.S is niet interessant voor importeur, want neemt geen 100 containers tegelijk af', hebben het denk ik niet helemaal begrepen. Ter vergelijk: merken als -ik noem een dwarsstraat- Harman en Miele, zouden niks zijn zonder de vakhandel. Deze specialisten dragen mede zorg voor onderstreping van het 'Premium' imago, waardoor de prijsstelling bij de dozenschuivers ook op een redelijk niveau ligt. Ik denk daarom dat dit meer een kwestie van ongenoegen is: TS heeft zich beklaagt bij de fabrikant over de importeur, en zoiets hakt er natuurlijk enorm in. Tel daarbij op dat de relaties blijkbaar al niet zo lekker liepen, en dit is het gevolg. TS, kop op. U bent een echte ondernemer (vooral dat zelf ontwikkelen van marketingproducten en die showroom vind ik echt top!) en u zult denk ik  snel weer een partner vinden waarmee het beter klikt. 

aangepast door Right
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk is't niet, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

aangepast door vloerengilde

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, SoundMan zei:

Wellicht is dat boek wel een goede voor de vertegenwoordiger van de betreffende distributeur 😉

 

Het gaat om wederkerigheid  "wat je geeft krijg je terug"  idd geschreven voor hoe je met klanten om kan gaan.

maar als je het als je het "achterstevoren" leest zou je het ook kunnen toepassen op leveranciers. 😛

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
51 minuten geleden, vloerengilde zei:

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk si't neit, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

Even gegoogled, en TS geeft op zijn webstek al aan dat hij geen dealer meer is en legt de situatie aan zijn klanten uit. De wereld van 'audiofielen' (zo is mijn ervaring, althans) is een heel kleine en specifieke niche. Heel veel draait daar om vertrouwen, het delen van passie, en je klant goed helpen. Zowel tussen dealer en importeur als dealer en klant, ontstaan "relaties" van jaren. Je kunt zoiets doen (de vechtjas of handige jongen proberen te spelen door zonder overleg bij collega,s  of via de Parallel-Import in te kopen), maar de volgende week sta je weer met hetzelfde ons kent ons clubje van dealers, importeurs en fabrikanten op een beurs of bij een introductie. Het past gewoon niet bij die wereld. 

aangepast door Right
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, vloerengilde zei:

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk is't niet, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

 

Dat zou kunnen in theorie maar dan maakt dat mij geen geregistreerd dealer van het betreffende merk en daar was ik nou net zo trots op...

 

Link naar reactie
  • 1

Als groothandel zijnde is het voor ons soms ook best lastig om met kleine klanten om te gaan. Vaak veel tijd kwijt aan relatief kleine orders. Als het dan ook nog misgaat met de betaling dan is het voor ons ook snel "klaar". Je start soms met een kleine klant, geeft hem/haar een goed prijsniveau/leveringscondities en hoopt dat de klant daarmee wat gaat groeien. Als dat niet lukt, dan is het soms beter dat de klant niet meer rechtstreeks bij de groothandel koopt, maar bij andere klanten van ons die ook wat aan wederverkoop doen. Die zijn daar dan beter voor ingericht.

Wellicht speelt dat ook bij jou mee. De distributeur doet blijkbaar graag zaken met grote(re) klanten (lees: heeft moeite met kleine losse orders). Heeft jou in het begin niet de deur gewezen, maar de kans gegeven om te groeien. Mogelijk is dat naar inzicht van de distributeur niet of niet voldoende gelukt. 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil alle reageerders hier bedanken voor de tips, suggesties, ideeën en confrontaties met mezelf 😉

 

Ik heb een besluit genomen om een andere weg te gaan bewandelen met andere merken. Hoezeer ik de gang van zaken ook betreur, er lang bij stil blijven staan lost ook niets op.

 

Bedankt allen voor uw vriendelijke woorden  !

Peter

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SoundMan zei:

 

Dat zou kunnen in theorie maar dan maakt dat mij geen geregistreerd dealer van het betreffende merk en daar was ik nou net zo trots op...

 

 

Als eigenwijze wederverkoper weet u dat dergelijke autorisaties alleen tellen wanneer er serieuze selectie plaatsvindt. Ik heb weleens een campagne gemaakt voor een reseller met als onderwerp: de enige autorisatie die echt telt is die van de klant.  Dat was voor de eerste webwinkel van Nederland, die zijn inkoopkracht graag deelde met andere resellers. Dus inkopen bij elkaar, inderdaad. Natuurlijk vinden de groothandels en distributeurs dat niet zo leuk, maar als ze vervolgens grote orders mogen uitleveren staan ze buigend aan de deur.

 

Zo'n sticker aan de deur stelt niet zoveel veur. Sterkte met de nieuwe merken! 😎

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.