• 0

Auto van prive naar eenmanszaak

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Mag ik jullie advies met betrekking tot onderstaande:

 

Mijn vrouw heeft een auto (op haar naam) welke in januari 15 jaar oud wordt. Ik zou graag die auto op dat moment over doen naar mijn eenmans zaak, zodat het gebruik daarvan aantrekkelijker wordt (youngtimer regeling). Uiteraard ga ik dan ook bijtelling betalen. 

 

Op welke manier kan ik dit administratief verwerken? Is er sprake van koop/verkoop?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie,

aangepast door Bart.S
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal hopshoppen van vermogensbestanddelen is niet toegestaan, ook niet tussen familieleden.

De leeftijd van de auto is geen argument voor herziening vermogensetikettering.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
40 minuten geleden, Bart.S zei:

Dank voor je reactie.

 

Zou ik dit kunnen oplossen door de verkoop via een derde te doen. Dus ik verkoop hem eerst van mijn vrouw naar een buitenstaander en ik koop hem in mijn eenmanszaak weer terug van die buitenstaander?

Nee, want je gebruikt dan allerlei, op zich toegestane, juridische middelen om juist dat te bereiken wat fiscaal-juridisch niet kan.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bart.S zei:

Zou ik dit kunnen oplossen door de verkoop via een derde te doen. Dus ik verkoop hem eerst van mijn vrouw naar een buitenstaander en ik koop hem in mijn eenmanszaak weer terug van die buitenstaander?

Aangezien het doel hetzelfde blijft, wordt ook deze werkwijze gezien als fiscaal hopshoppen.

 

Laat uw vrouw de auto verkopen en koop zelf een andere youngtimer terug.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bart.S zei:

Mijn vrouw heeft een auto (op haar naam) welke in januari 15 jaar oud wordt. Ik zou graag die auto op dat moment over doen naar mijn eenmans zaak, zodat het gebruik daarvan aantrekkelijker wordt (youngtimer regeling). Uiteraard ga ik dan ook bijtelling betalen

 

Op zich is het mijns inziens wel mogelijk om de auto op de zaak te zetten, maar dan wel uitsluitend als je tegelijkertijd het privégebruik van die auto tot een minimum beperkt. Als je namelijk minder dan 500 privékilometers rijdt, lijkt het me dat de auto op de zaak moet worden gezet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, prinsrachid zei:

Op zich is het mijns inziens wel mogelijk om de auto op de zaak te zetten, maar dan wel uitsluitend als je tegelijkertijd het privégebruik van die auto tot een minimum beperkt. Als je namelijk minder dan 500 privékilometers rijdt, lijkt het me dat de auto op de zaak moet worden gezet.

De 500 privé kilometers zijn hierin niet bepalend, maar de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers.

Mij lijkt het moeilijk verdedigbaar dat, op het moment dat de betreffende auto als youngtimer wordt gekwalificeerd, het zakelijk gebruik opeens excessief toeneemt.

 

Voor wie wat dieper in de vermogensetikettering wil duiken ...

KEUZEVRIJHEID IN DE VERMOGENSETIKETTERING “Een onderzoek naar de noodzaak van het keuzevermogen en de mogelijkheden om dit te laten vervallen”

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Cosara zei:

De 500 privé kilometers zijn hierin niet bepalend, maar de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers.

Mij lijkt het moeilijk verdedigbaar dat, op het moment dat de betreffende auto als youngtimer wordt gekwalificeerd, het zakelijk gebruik opeens excessief toeneemt.

 

Of het zakelijk gebruik opeens toeneemt, kunnen we vanaf hier niet zeggen. Dat weet alleen de vragensteller. Wat betreft de heretikettering lijkt me de verhouding tussen privé en zakelijk juist niet bepalend, omdat het hier over een auto gaat. Alleen de 500 km is bepalend. Bij een nieuwe auto heb je meestal maar twee smaakjes: óf keuzevermogen óf verplicht zakelijk. Als er dan eenmaal is gekozen voor privé kun je mijns inziens alleen heretiketteren als er sprake is van verplicht zakelijk vermogen. En dat is het geval als het aantal privékilometers onder de 500 km zakt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, prinsrachid zei:

Alleen de 500 km is bepalend

 

Mee eens, dacht dat dit toch wel algemeen bekend was. Maar voor een ieder die geen zin heeft om het hele boekwerk "KEUZEVRIJHEID IN DE VERMOGENSETIKETTERING" te lezen hier een link naar de site van de Belastingdienst: 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

Op 18-9-2019 om 13:35, Cosara zei:

Voor wie wat dieper in de vermogensetikettering wil duiken ...

KEUZEVRIJHEID IN DE VERMOGENSETIKETTERING “Een onderzoek naar de noodzaak van het keuzevermogen en de mogelijkheden om dit te laten vervallen”

 

 

Heb je het zelf al gelezen? De keuze op basis van 500 km staat er ook in.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, B&T Belastingadvies zei:

Heb je het zelf al gelezen? De keuze op basis van 500 km staat er ook in.

Mocht het u nog niet zijn opgevallen ... er bestaat een wezenlijk verschil tussen etikettering bij een eerste ingebruikname en een heretikettering op basis van fantasierijke  verdeling tussen privé en zakelijk gebruik om zo van de  fiscale voordelen te kunnen genieten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-9-2019 om 20:22, Cosara zei:

heretikettering op basis van fantasierijke  verdeling tussen privé en zakelijk gebruik om zo van de  fiscale voordelen te kunnen genieten.

Dat is inderdaad niet de bedoeling, maar daar gaat de discussie niet over.

 

Op 18-9-2019 om 13:35, Cosara zei:

De 500 privé kilometers zijn hierin niet bepalend, maar de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers.

Hier zijn we het oneens. Bij een personenauto is wat etikettering betreft, de kilometergrens bepalend en niet de verhouding tussen privé en zakelijk gebruik. Mocht je in de masterscriptie of beter nog, in een besluit of arrest (van na 2001) een passage tegenkomen, dat bij heretikettering van een auto de kilometergrens niet van toepassing is, dan word ik hier graag van op de hoogte gesteld. 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:
Op 18-9-2019 om 13:35, Cosara zei:

De 500 privé kilometers zijn hierin niet bepalend, maar de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers.

Hier zijn we het oneens. Bij een personenauto is wat etikettering betreft, de kilometergrens bepalend en niet de verhouding tussen privé en zakelijk gebruik.

Wij praten langs elkaar heen of hanteren op z’n minst een andere interpretering van de regels.

 

Als de verhouding tussen privé en zakelijke kilometers niet wezenlijk van elkaar verschillen - ongeacht of er nu wel of niet de 500 km-grens wordt overschreden - dan biedt dat geen ruimte voor een her-etikettering.

 

Voor alle duidelijkheid ...

Als in een gegeven boekjaar het privé-gebruik onder de 500 km zakt en het zakelijk grbruik blijft gelijk of stijgt, dat is een her-etikettering van een vermogensbestanddeel mogelijk.

Als in een gegeven boekjaar het privé-gebruik onder de 500 km zakt en het zakelijk gebruik volgt die daling in verhouding, dan is er geen wezenlijk verandering in het gebruik, en dat staat een her-etikettering van het vermogensbestanddeel in de weg.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Als in een gegeven boekjaar het privé-gebruik onder de 500 km zakt en het zakelijk gebruik blijft gelijk of stijgt, dat is een her-etikettering van een vermogensbestanddeel mogelijk.

Als in een gegeven boekjaar het privé-gebruik onder de 500 km zakt en het zakelijk gebruik volgt die daling in verhouding, dan is er geen wezenlijk verandering in het gebruik, en dat staat een her-etikettering van het vermogensbestanddeel in de weg.

 

Als het privégebruik bijvoorbeeld daalt van 600 naar 499 km en het zakelijk gebruik naar rato van 60.000 naar 49.900 km, is her-etikettering onmogelijk?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ward van der Put zei:

Als het privégebruik bijvoorbeeld daalt van 600 naar 499 km en het zakelijk gebruik naar rato van 60.000 naar 49.900 km, is her-etikettering onmogelijk?

Wat als het privé-gebruik volgend jaar weer boven de 500 km zit  ... opnieuw her-etiketteren ?

Daarmee zou het hopshoppen een legaal tintje krijgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Cosara, het is altijd vervelend om te moeten constateren dat je misschien een fiscaal niet helemaal juist antwoord hebt gegeven. Ik heb je normaal wel hoog zitten, maar met je gedraai om een klein fout antwoord maar niet te hoeven toegeven verdient mijn inziens echt geen schoonheidsprijs. Bovendien zit je nu onnodig verwarring te zaaien voor alle toekomstige lezers.

 

En zelfs je retorische vraag slaat nergens op. Moet je heretiketteren als je weer boven de 500 km komt? Nee, natuurlijk niet. Want het is dan keuzevermogen. Heretiketteren doe gewoonlijk als je het vermogen verplicht privé of verplicht zakelijk wordt én de eerdere vrijwillige keuze daarvoor een andere was dan de nu verplichte etikettering.

 

In dit geval is het simpel. Kom je onder de 500 km, dan is het verplicht zakelijk. Als de auto dan niet op de balans is gezet bij aanschaf, moet er dus geheretiketteerd worden. Kom je daarna weer boven de 500 km uit, is het weer keuzevermogen waarbij er niet wordt geheretiketteerd. Er is dus ook geen sprake van 'hopshoppen'. Er wordt dan gewoon een forfaitaire privéonttrekking gedaan. En mocht de fiscus dat te weinig vinden, dan staat het ze zelfs vrij om een hogere bijtelling op te leggen als ze vinden dat er sprake is van excessief privégebruik. De Belastingdienst is ook niet achterlijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, prinsrachid zei:

En mocht de fiscus dat te weinig vinden, dan staat het ze zelfs vrij om een hogere bijtelling op te leggen als ze vinden dat er sprake is van excessief privégebruik. De Belastingdienst is ook niet achterlijk. 

... maar wel onderbezet, waarmee de kans op een controle nagenoeg nul is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Even een update ...

 

A. Een ondernemer die een auto bij aankoop tot zijn privévermogen rekent en deze auto later tot zijn ondernemingsvermogen wil rekenen, kan dat alleen doen als een bijzondere omstandigheid deze her-etikettering rechtvaardigt, bijvoorbeeld bij een structurele wijziging in het gebruik van de auto, als de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers een sterk wijzigingen heeft ondergaan.

 

B. De etikettering van een auto als vermogensbestanddeel biedt drie opties:

1. minder dan 500 km per jaar privé gebruik = verplicht ondernemersvermogen.

2. meer dan 500 km per jaar privé gebruik = keuzevermogen.

3. minder dan 500 km per jaar zakelijk wordt gebruik = verplicht privé-vermogen.

 

Discussiepunt dat hierbij is ontstaan is welke regel leidend is ... wijziging privé/zakelijk gebruik (A) of verplicht ondernemersvermogen bij minder dan 500 km privé-gebruik (B)

 

Het zal niemand verbazen dat deze gevoerde discussie tussen fiscaal dienstverleners minstens zo groot is, als op het forum van HL. Voor mij heeft het roepen van enig gelijk hebben - zo ook voor en door mijzelf - weinig waarde als nergens dat gelijk uit blijkt.  De zoektocht naar het (on)gelijk leidde naar een gerechtelijke uitspraak: ECLI:NL:RBNNE:2019:2939

 

In het kort:

In een zeer recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland op 09-07-2019 is bepaald dat voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen de absolute grens van 500 kilometer geldt. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de Hoge Raad voor de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht privé- of ondernemingsvermogen in het algemeen een uitzondering op de 90 %-regel willen maken voor auto’s.

 

In deze hebben Prins Rahid en Ruud Van den Berg gelijk ... her-etikettering is  inderdaad toegestaan als de 500km grens wordt overschreden, ook als er geen structurele wijziging in het privé/zakelijk gebruik van de auto heeft plaatsgevonden.  Regel B gaat dus voor regel A. 

Dank voor de vasthoudendheid.

 

Ik hoop dat hiermee de verwarring voor iedereen voor nu en in de toekomst is weggenomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Cosara zei:

 De etikettering van een auto als vermogensbestanddeel biedt drie opties:

1. minder dan 500 km per jaar privé gebruik = verplicht ondernemersvermogen.

2. meer dan 500 km per jaar privé gebruik = keuzevermogen.

3. minder dan 500 km per jaar zakelijk wordt gebruik = verplicht privé-vermogen.

 

Dit fiscus zelf hanteert tot op heden alleen punt 1 en 2. En daar is een goede reden voor. Dat de rechtbank de 'logica' doortrekt naar punt 3 kan voor een intern inconsistente situatie zorgen, vooral als een zakelijke auto opeens nagenoeg stil komt te staan.

 

Stel dat er met de auto alleen nog 400 km zakelijk en 450 km privé wordt gereden. Volgens de bovenstaande logica van de rechtbank is de auto dan tegelijkertijd verplicht zakelijk als verplicht privé, maar geen keuzevermogen.

 

Persoonlijk ging ik altijd al uit van de 500 km grens beide kanten op, maar dan met de aanvulling dat de auto pas verplicht privévermogen wordt indien er óók minder 10% zakelijk mee wordt gereden. Wellicht niet helemaal juist, maar je moet iets om de inconsistentie op te lossen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Cosara zei:

Dank voor de vasthoudendheid.

 

Ik hoop dat hiermee de verwarring voor iedereen voor nu en in de toekomst is weggenomen.

Cosara, ik heb nog niet zoveel posts op mijn naam staan, maar hopelijk ben ik straks net zo ruimhartig als jij, in het toegeven van mijn ongelijk. Bij deze een duim voor je reactie!

 

5 uur geleden, Cosara zei:

De zoektocht naar het (on)gelijk leidde naar een gerechtelijke uitspraak: ECLI:NL:RBNNE:2019:2939

 

1 uur geleden, prinsrachid zei:

Dit fiscus zelf hanteert tot op heden alleen punt 1 en 2. En daar is een goede reden voor. Dat de rechtbank de 'logica' doortrekt naar punt 3 kan voor een intern inconsistente situatie zorgen, vooral als een zakelijke auto opeens nagenoeg stil komt te staan.

Waarom de rechtbank het nodig heeft gevonden om deze conclusie te trekken is mij een raadsel. De Belastingdienst kan al jaren met de huidige regels (eventueel met een verhoging van de bijtelling bij excessief privégebruik) uit de voeten. Dit op basis van een uitspraak van de Hoge Raad in 2001 (nr. 36 108), gevolgd door een nog geldend besluit uit 2005 (cpp2005/3134M). De rechtbank had overigens deze toevoeging niet nodig om de ondernemer in z'n gelijk te stellen. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.