• 0

Import uit San Marino

(aangepast)

Goedemiddag allen,

 

Ik heb een kwestie waar ik graag advies over zou willen winnen. De afgelopen 3 jaar heb ik goederen (munten) gekocht bij een handelaar in San Marino. 

 

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit onder de margeregeling viel, aangezien er geen intracommunautaire verwerving of andere BTW op de facturen stond vermeld, overigens heb ik slechts enkele facturen ontvangen. Bestelling gingen via mail en die heb ik als PDF opslagen als inkoopfactuur.

 

Stom van mij dat ik hier nooit navraag over heb gedaan bij de verkoper, maar aangezien San Marino voor de Belastingdienst niet bij de EU hoort blijkt dat de gegeven prijzen van de verkoper export prijzen zijn. Een groot deel van deze producten zijn inmiddels ook alweer verkocht.

 

Op de site van de Belastingdienst staat:

U mag de margeregeling ook gebruiken als u:

kunst, antiek of verzamelvoorwerpen importeert uit niet-EU-landen. U doet dan aangifte bij de douane en betaalt daar 9% btw.

 

En op de website van de Douane staat dat ik bij invoer zelf aangifte had moeten doen, wat dus niet is gebeurd. Het gaat om relatief kleine bedragen van €300 t/m €1500 per bestelling maar alles bij elkaar toch een ruime som.

 

Hoe zou ik het beste kunnen controleren of ik daar alsnog btw/invoerrechten over moet afdragen? Moet ik dan bij de Belastingdienst zijn (het totaalbedrag bij aangifte intracommunautaire verwerving aangeven) of bij de Douane?

 

Ik voel mij hier nogal stom over dus hopend op jullie begrip!

 

aangepast door munthandel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ergens heb ik zo'n gevoel dat vragen slapende honden wakker kan maken... 

 

Hoe heb je die munten ontvangen? Is dat via (pakket)post gegaan, koerier, of iets anders?

 

Verder zeg je enkele facturen te hebben ontvangen - kan ik daaruit afleiden dan voor een deel van de leveringen helemaal geen factuur bestaat?

Link naar reactie
  • 0

Het zit mij meer dwars dat ik mogelijk een naheffing krijg op het niet aangeven van intracommunautaire verwerving. De verkoper heeft mijn BTW nummer maar legt niet duidelijk uit of de BTW ook werkelijk naar mij verlegd is..

 

Inderdaad gewoon via pakketpost, soms via UPS, DHL Express, andere keer met PostNL.

 

1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Verder zeg je enkele facturen te hebben ontvangen - kan ik daaruit afleiden dan voor een deel van de leveringen helemaal geen factuur bestaat?

 

Ikzelf heb inderdaad maar een paar facturen ontvangen, maar of er wel of niet facturen bestaan van alle leveringen kan ik niet met zekerheid zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt vrij eenvoudig om een factuur mee te sturen met een pakketje - maar dat doen ze blijkbaar niet? Als je geen factuur hebt kun je de inkoop ook niet als kostenpost verwerken, dat is mogelijk een groter probleem dan eventueel gemiste BTW. 

 

Wat voor handelaar is het? Professioneel bedrijf, hobby, particulier?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Het klinkt vrij eenvoudig om een factuur mee te sturen met een pakketje - maar dat doen ze blijkbaar niet? Als je geen factuur hebt kun je de inkoop ook niet als kostenpost verwerken, dat is mogelijk een groter probleem dan eventueel gemiste BTW. 

 

Wat voor handelaar is het? Professioneel bedrijf, hobby, particulier?


Inderdaad, zou niet moeilijk moeten zijn.

Het is toch wel een professioneel groot bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kunnen ze je dan alsnog een kopie van de facturen die je mist opsturen, dan heb je in ieder geval je inkoopkosten aantoonbaar op papier staan. 

 

Blijft de vraag wat te doen met de BTW situatie natuurlijk. Wellicht had je bij invoer BTW moeten betalen, maar die had je dan het volgende kwartaal ook weer terug kunnen vragen, dus netto is de belastingdienst niet benadeeld. Dat geldt ook voor je verkoop in de veronderstelling dat het marge-goederen zouden zijn waarbij je het verschil in inkoop- en verkoopprijs als BTW zou moeten afdragen. Dat bedrag is gelijk aan wanneer je het als BTW-goederen inkoopt en met BTW weer verkoopt. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wellicht kunnen ze je dan alsnog een kopie van de facturen die je mist opsturen, dan heb je in ieder geval je inkoopkosten aantoonbaar op papier staan. 

Precies! Ik heb de verkoper zojuist gevraagd om deze facturen.

Ik kreeg het volgende bericht omtrent de BTW:
As usual, our prices are export prices, VAT is a territorial tax not of our competence.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.