• 0

Voorrijkosten berekend zonder vooraf aangekondigde melding

Wat zijn mijn rechten ? Tijdens met maken van een afspraak voor een kleine reparatie aan een slot heb ik gevraagd naar de kosten. Het bedrijf zit bij mij om de hoek. Toen ik vroeg naar de kosten  werd mij gezegd dat het onduidelijk was of het ging om een reparatie of vervanging van een onderdeel, dus de kosten waren onbekend. Verdere kosten zijn niet genoemd. De reparatie heeft 10 minuten geduurd, ik heb de werkbon getekend waarop niets meer stond dan 15 minuten "reparatie" en geen andere voorwaarden. Op de later ontvangen factuur staat echter 71,50 excl btw aan voorijkosten. En men houdt voet bij stuk dat "opdrachtgever akkoord gaat met de condities zoals overeengekomen". De  wet zegt "ondernemers moeten bijkomende kosten (o.a. voorrijkosten) vooraf expliciet vermelden". Het bedrijf weigert een ander standpunt in te nemen. 

Wat is mijn recht? Het gaat niet eens meer over het geld, maar over het principe. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Hi TwaBla, ja ondernemersruimte en nee qua reparatie gaat het over een iets wat vast zit aan een deur. Het gaat mij erom dat ik naar alle kosten heb gevraagd en mij niets gezegd is over extra bijkomende kosten. En dan ineens zijn die er wel. Men behoort dat te melden en niet achter te houden en dan wel te factureren. Lijkt mij tenminste. 

 

aangepast door Ellen O
Link naar reactie
  • 0

Beste Ellen,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

58 minuten geleden, Ellen O zei:

De  wet zegt "ondernemers moeten bijkomende kosten (o.a. voorrijkosten) vooraf expliciet vermelden"

 

Dat is consumentenwetgeving, en daarom vermoedelijk niet van toepassing op een zakelijke opdracht. 

 

Overigens vind ik ook dat het vooraf vermeld had moeten worden, zeker als je vooraf uitdrukkelijk naar de kosten vraagt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Ellen O zei:

 Het gaat mij erom dat ik naar alle kosten heb gevraagd en mij niets gezegd is over extra bijkomende kosten.

Hoe expliciet dat gevraagd en beantwoord is, laat zich achteraf lastig bewijzen. Als ondernemer wordt je geacht kennis te nemen van de voorwaarden van de leverancier en heldere afspraken te maken. Als kleine ondernemer zou je echter een beroep kunnen doen op de reflexwerking om alsnog dezelfde bescherming als consument te genieten. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zijn jou vooraf leveringsvoorwaarden ter hand gesteld? Zo ja,  wat staat daarin over voorrijdkosten?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Slotenmakers worden om de haverklap gebeld door mensen die niet naar binnen of buiten kunnen, dus het lijkt me van algemene bekendheid dat je vooraf even checkt onder welke condities die handyman langskomt. Dat is elk half jaar een thema in de bekende consumentenprogramma's. Heb je hem gegooglet, kwam-ie uit de Gouden Gis, was het een aanrader van een buurman?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
21 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Zijn jou vooraf leveringsvoorwaarden ter hand gesteld?

Voor dienstverleners in de zin van de Dienstenrichtlijn (Richtlijn 2006/123/EG) geldt de verplichting tot terhandstelling niet.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Overigens vind ik ook dat het vooraf vermeld had moeten worden, zeker als je vooraf uitdrukkelijk naar de kosten vraagt. 

 

Dat lijkt me ook!

 

Maar goed, wat je aan de telefoon besproken hebt is lastig te bewijzen, en als ze er niets over gezegd hebben kunnen zij het dus ook niet bewijzen ook al hebben ze  het gesprek opgenomen. 

 

Of je het redelijkerwijs mag verwachten? Niet echt: ze hebben er niets over gezegd. Als er nog een redelijke vergoeding werd gerekend (bijv 1 euro/km tussen hun bedrijf en het jouwe) zou ik daar nog redelijk mee om gaan.

 

Maar hoe komen ze bij 71 euro? En wat als het 125 of 3000 euro was geweest?

 

Als ze stug volharden: betaal de factuur wel, maar zonder de voorrijkosten. Mogen zij kiezen of ze voor 71 euro naar de kantonrechter willen waar ze waarschijnlijk geen gelijk krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Dank allen, ik ben bij dit bedrijf langsgegaan met foto's van het schuifje van een van de sloten en heb daar gevraagd naar ALLE kosten.  Er is toen niets gezegd over voorrijkosten of bijkomende kosten. Het is een gerenommeerd "inbraakpreventie"bedrijf die ook mijn sloten hadden geinstalleerd en waarover wel prima afspraken gemaakt waren. 

 

TwaBla, het zit dus anders dan jij stelt. Ik kan en kon mijn deur in. Het gaat er niet om of ik begrijp dat er extra kosten kunnen zijn, maar over het feit dat ik er naar vraag en dan daar niets over hoor en het wel op de factuur staat. 

 

Hans, nee er is mij niets verteld , gemeld, ter hand gesteld. Niet op de werkbon, niet te tijde van het maken van de afspraak op hun kantoor. 

 

Ron, ja hoe helder kan ik mijn vraag stellen.... nota bene naar hun toegegaan met foto's en vragen over de kosten gesteld. Wat had ik nog meer kunnen doen ? 

 

 Benm, ze geven nu alleen aan dat als ik niet snel betaal dat het naar de deurwaarder gaat. Lekker klantvriendelijk. Het gaat mij niet eens meer over het geld, maar het principe. 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Voor dienstverleners in de zin van de Dienstenrichtlijn (Richtlijn 2006/123/EG) geldt de verplichting tot terhandstelling niet.

 

Het gaat mij erom of vraagsteller Ellen iets in handen heeft om aan te kunnen refereren...

Ellen, je lijkt op dat punt met lege handen te staan, maar de reparateur in principe ook, je zou alleen de reparatie kunnen betalen, maar de voorrijdkosten vooralsnog niet en daarover een berichtje kunnen sturen met jouw bezwaar tegen de in rekening gebrachte voorrijdkosten. Kijken wat de reparateur dan doet...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik heb dit voorgelegd en ze blijven harnekkig ontkennen dat ik er naar gevraagd heb. Waarop ik zeg dat ik nooit stennis zou maken als ik de kosten had geweten en daarmee ingestemd had. Ze willen gewoon het hele bedrag. 

1.       Ik heb naar de alle kosten gevraagd en geen ander antwoord gekregen dan dat er ter plekke gekeken moest worden. Niets over bijkomende kosten gehoord van hun kant.

2.       Ik heb op geen enkele manier vanuit  het bedrijf enige melding gekregen van bijkomende kosten

 Het gaat mij niet over de redelijkheid van de kosten maar over het feit dat er ondanks mijn vraagstelling erover niets gemeld is en dan wel gefactureerd wordt. 

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt dus een kopie van de werkbon waarin geen voorrijdkosten vermeld staan? Dan kun je daaraan refereren en melden dat je daarom uitsluitend de reparatiekosten vergoedt conform werkbon...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans, dank voor het meedenken. Dat klopt en dat heb ik ook al gezegd. Ik kan dat doen, die betaling van de reparatiekosten. Het enige waar ik geen behoefte aan heb ik gedoe met incasso. De redelijkheid van dit bedrijf lijkt ver te zoeken behalve dat ze netjes steeds ongeveer hetzelfde antwoorden. En dus "dreigen"met het inschakelen van een incasso buro.  

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of ze dat gaan doen voor 7 tientjes... jij hebt een factuur en een werkbon die niet met elkaar overeenstemmen... je kunt dus volhouden dat je hebt betaald voor de geleverde diensten. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel voorrijkosten is wel redelijk?

 

Of gaat het om het principe: lekker-puh, niks gezegd is niks gerekend.

 

Komen we in een eindeloze draaikolk van juridisch gemits en gemaar waar uiteindelijk niemand een antwoord uit kan afleiden.

 

Ik vind ook dat leveranciers 'redelijk' moeten zijn, maar klanten die iemand laten voorrijden moeten dat ook zijn.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla, geheel mee eens, ik wil heel redelijk zijn. Omdat dit bedrijf  echt om de hoek zit ben ik er naartoe gelopen. Heb foto's laten zien van het kleine euvel en gevraagd naar alle kosten. Dat zij in de binnenstad ( centrum op en top) van Amsterdam met de auto komen op een afstand van 2 minuten lopen wist ik niet. Het gaat niet om niets gezegd, het gaat om geen antwoord op mijn vraag over kosten en ook niets melden daarover. En dan wel kosten berekenen !  Dat dus 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ellen O zei:

Het is een gerenommeerd "inbraakpreventie"bedrijf die ook mijn sloten hadden geinstalleerd en waarover wel prima afspraken gemaakt waren. 

 

Zijn er destijds voorrijkosten gefactureerd? In dat geval zouden zij kunnen zeggen "mevrouw heeft al eerder zaken met ons gedaan dus dat had ze kunnen weten".

Een incassobureau hoef je niet bang voor te zijn, geef gewoon van tevoren aan dat je de factuur betwist en dat ze naar de rechter kunnen als ze perse die voorrijkosten willen hebben. Als je weigert te betalen kan een incassobureau ook niets anders dan procederen bij de rechter, en als je van tevoren aangeeft dat je alleen betaalt als je daar door een rechter toe gedwongen wordt en dat een incassobureau dus geen zin heeft kunnen ze de incassokosten ook niet op je verhalen.

 

Als de slotenmaker wil gaan procederen moeten ze een voorschot van zo'n 400 a 500 euro betalen, dat is wel erg veel voor zo'n klein bedrag terwijl ze niet eens zeker weten of ze winnen. Maar als het voor hun ook een principekwestie is en ze gaan procederen kan de rekening voor jou ook flink oplopen: als ze in het gelijk gesteld worden kan de rechter je ook veroordelen om de proceskosten (deels) te betalen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Ellen O zei:

 Omdat dit bedrijf  echt om de hoek zit ben ik er naartoe gelopen.  Dat zij in de binnenstad ( centrum op en top) van Amsterdam met de auto komen op een afstand van 2 minuten lopen wist ik niet

Ik begrijp je standpunt, je kan het tot op de rechtbank voor laten komen, 2 minuten.lopen kan in Amsterdam wel een half uur met de auto zijn. Een vakman heeft zijn materiaal en gereedschap in de bus, tikt op de routeplanner zijn/haar bestemming in en rijdt er naar toe.

Is dan in 10 min klaar, hoera en netjes gerekend, kost je aan arbeidsloon 20 euro, daar kan geen vakman van leven of bestaan.

 

In dat kader bekeken kan een rechtzaak ook nadelig voor jou uitpakken, dit had je kunnen weten.

 

Het had gezegd moeten worden, helemaal met je eens,een uitspraak van de rechter kan anders zijn.

 

Mijn advies, je bent netjes behandeld, je wist niet wat het ging kosten, voorlichting is niet correct geweest,maar gun ze het voordeel van de twijfel.

 

My 2 cents☺️

aangepast door RiVe
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Had dit in aanvang niet als garantie-/serviceverzoek gepresenteerd kunnen worden? Nu is het kennelijk als nieuwe of losse opdracht aangenomen.

 

Geschillenregeling?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Ellen O zei:

Dat zij in de binnenstad ( centrum op en top) van Amsterdam met de auto komen op een afstand van 2 minuten lopen wist ik niet.

Die auto komt natuurlijk niet van om de hoek. Die rijdt al de hele dag rond in Amsterdam en omgeving en doet dan ook nog even jouw adres aan. En die man rijdt daarna naar huis en dat kan best in Groningen zijn. Ze kunnen natuurlijk kilometers en reistijd rekenen maar doorgaans is het (binnen hun werkgebeid) ook gewoon een standaardtarief.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

De vraag is of ze dat gaan doen voor 7 tientjes... jij hebt een factuur en een werkbon die niet met elkaar overeenstemmen... je kunt dus volhouden dat je hebt betaald voor de geleverde diensten. 

 

Zo zie ik het ook. 

 

Die voorrijkosten hebben ze niet vermeldt, en het bedrag lijkt compleet arbitrair. Het lijkt me dan ook niet redelijk dat je die altijd zou moeten betalen, ze kunnen er van maken wat ze willen. Waarom precies 71,50 euro, en geen 700? Of 34.000 omdat de monteur first class vanaf madagascar moest komen terugvliegen van zijn vakantie? Dat de monteur elders in het werkgebied bezig was en eind moet rijden is niet echt een zinnig argument: als er toevallig 2 klanten 3 minuten rijden van elkaar wonen, rekenen ze de 2e klant dan 5 euro voorrijkosten, en is het een kwestie van geluk of pech waar je als klant geen enkele controle over hebt?

 

Zo'n incassobureau kan verder helemaal niets behalve lopen zeuren. Als ze er een inschakelen dan kun je stellig zeggen dat je de vordering betwist en niet zult betalen tenzij een rechter je daartoe veroordeeld. 

 

Door wel netjes en tijdig te betalen voor de werkzaamheden excl de voorrijkosten voorkom je dat men je wanbetaling voor het geleverde werk en/of materiaal kan verwijten en zijn de voorrijkosten het enige twistpunt. 

 

3 uur geleden, RiVe zei:

Is dan in 10 min klaar, hoera en netjes gerekend, kost je aan arbeidsloon 20 euro, daar kan geen vakman van leven of bestaan.

 

Da's 120 euro per uur, geen problemen mee :D

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat de monteur elders in het werkgebied bezig was en eind moet rijden is niet echt een zinnig argument: als er toevallig 2 klanten 3 minuten rijden van elkaar wonen, rekenen ze de 2e klant dan 5 euro voorrijkosten, en is het een kwestie van geluk of pech waar je als klant geen enkele controle over hebt?

Dat is dus de reden dat er waarschijnlijk een vast standaard voorrijkosten tarief is. En die is €71,50. Niets mis mee toch. Zo voorkom je dat je klanten verschillende tarieven moet rekenen op basis van die 2 minuten of 45 minuten reistijd. Helemaal niet arbitrair en gewoon duidelijk. Het had alleen wel vermeld moeten worden als daarom gevraagd werd.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Da's 120 euro per uur, geen problemen mee 😄

Hoe kom je aan 120 euro per uur?

 

10 minuten werk, wordt afgerond naar 15 minuten, niets abnormaal aan, vrij standaard in deze tak van dienstverlening.

 

4x ca 20 euro is 80 euro. Mooi gangbaar uurtarief in centrum Amsterdam voor een slotenmaker, laat het iets meer of iets minder zijn, niets abnormaals aan.

 

Kun je nog eindeloos doordiscussieren over wat te doen bij 11 minuten werk of 18 minuten werk, dan schiet je doel voorbij. Het is netjes behandeld m.i.

 

aangepast door RiVe
Aanvulling
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.