• 0

Voorrijkosten berekend zonder vooraf aangekondigde melding

Wat zijn mijn rechten ? Tijdens met maken van een afspraak voor een kleine reparatie aan een slot heb ik gevraagd naar de kosten. Het bedrijf zit bij mij om de hoek. Toen ik vroeg naar de kosten  werd mij gezegd dat het onduidelijk was of het ging om een reparatie of vervanging van een onderdeel, dus de kosten waren onbekend. Verdere kosten zijn niet genoemd. De reparatie heeft 10 minuten geduurd, ik heb de werkbon getekend waarop niets meer stond dan 15 minuten "reparatie" en geen andere voorwaarden. Op de later ontvangen factuur staat echter 71,50 excl btw aan voorijkosten. En men houdt voet bij stuk dat "opdrachtgever akkoord gaat met de condities zoals overeengekomen". De  wet zegt "ondernemers moeten bijkomende kosten (o.a. voorrijkosten) vooraf expliciet vermelden". Het bedrijf weigert een ander standpunt in te nemen. 

Wat is mijn recht? Het gaat niet eens meer over het geld, maar over het principe. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben ook benieuwd of ze het accepteren! 

 

Split the difference, naar mijn idee mogen ze er blij mee zijn, en voortaan gewoon wel de voorrijkosten vermelden als een potentiele klant om alle kosten vraagt... hebben ze wellicht ook wat geleerd ;)

 

10 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Dit heb ik ingevoerd omdat ik regelmatig hele kleine klusjes doe waar ik maar een kwartiertje werk mee heb.  Vroeger berekende ik alleen dat kwartiertje, maar dat liet ik dan even staan voor als de klant nog meer opdrachten had, dan kon ik dat mooi in 1 keer factureren.

 

Dat ken ik inderdaad wel, maar ik neem aan dat jij voor je werk ook niet naar de klant hoeft te reizen gezien ons vakgebied. Dat kost een kwartier je ook daadwerkelijk een kwartier tijd, en is het niet zo'n ramp als je dat een keer misloopt... tenzij het structureel is natuurlijk, voor mij is het tamelijk sporadisch dat 1x een kwartier werk nodig is voor een klant. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ellen O zei:

 

Ik zal een volgende keer, als een situatie als deze zich voordoet, nog meer explicitiet vragen naar (bijkomende) kosten

Ik hou jullie op de hoogte over of het bedrijf dit accepteert of niet. 

Gesprek opnemen met je mobiel.

In dit soort situaties mag je je gelijk halen op elke manier.

 

Graag.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat ken ik inderdaad wel, maar ik neem aan dat jij voor je werk ook niet naar de klant hoeft te reizen gezien ons vakgebied. 

 

Niet voor dat soort kleine klusjes. Ik ga wel eens naar klanten toe, maar dan geldt een minimale afname van 4 uur en een fikse reiskostenvergoeding aangezien ik de tijd dat ik in de auto zit ook gewoon betaald wil hebben (weliswaar tegen een flink gereduceerd tarief maar toch). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat is begrijpelijk als je om een of andere reden op locatie moet werken. 

 

Voor mij is eigenlijk de enige reden om naar een klant (of een handige locatie) te reizen om dingen face to face te bespreken. Dat is vaak nog voor er uberhaupt een offerte komt, en met bepaalde klanten gewoon  periodiek. Dit soort tijdsbestedingen zijn m.i. geen facturabele uren, maar gewoon onderdeel van normale bedrijfsvoering. 

Link naar reactie
  • 0

Ik spreek ook regelmatig met klanten af voor een kennismakingsgesprek, maar wel altijd bij mij op kantoor.

 

Dat ligt ook aan het bedrag van een opdracht natuurlijk; als het om een opdracht van 1000 euro gaat ga ik daar geen 4 uur voor niks aan besteden.  Als het om een opdracht van 10.000 euro gaat is dat een ander verhaal natuurlijk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wellicht ook het verschil: opdrachten zijn gemiddeld veel lucratiever dan een half uurtje ergens aan werken. 

 

En wat dat betreft: als iemand net duizenden euro's heeft uitgegeven aan een website en een maand later nog een half uur werk nodig heeft om een klein dingetje aan te passen hoef ik dat ook niet per se te factureren: ik denk dat ik er meer aan heb dat niet te doen, als de klant in kwestie toevallig eens in gesprek is met een andere ondernemer en daar vertelt dat er 'goede service' was. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

als iemand net duizenden euro's heeft uitgegeven aan een website en een maand later nog een half uur werk nodig heeft om een klein dingetje aan te passen hoef ik dat ook niet per se te factureren

 

Zo werk ik ook inderdaad.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.