• 0

Voorrijkosten berekend zonder vooraf aangekondigde melding

Wat zijn mijn rechten ? Tijdens met maken van een afspraak voor een kleine reparatie aan een slot heb ik gevraagd naar de kosten. Het bedrijf zit bij mij om de hoek. Toen ik vroeg naar de kosten  werd mij gezegd dat het onduidelijk was of het ging om een reparatie of vervanging van een onderdeel, dus de kosten waren onbekend. Verdere kosten zijn niet genoemd. De reparatie heeft 10 minuten geduurd, ik heb de werkbon getekend waarop niets meer stond dan 15 minuten "reparatie" en geen andere voorwaarden. Op de later ontvangen factuur staat echter 71,50 excl btw aan voorijkosten. En men houdt voet bij stuk dat "opdrachtgever akkoord gaat met de condities zoals overeengekomen". De  wet zegt "ondernemers moeten bijkomende kosten (o.a. voorrijkosten) vooraf expliciet vermelden". Het bedrijf weigert een ander standpunt in te nemen. 

Wat is mijn recht? Het gaat niet eens meer over het geld, maar over het principe. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de vraagsteller naar het totaalbedrag heeft gevraagd en daar een antwoord op heeft gehad, lijkt me dat een kernbeding en dat overrulet eventuele algemene voorwaarden.

 

Dit geval, zoals wij het nu kennen, zit zo vol eventualiteiten, dat als je er een principezaak van wil maken, je beter naar het casino kunt gaan dan naar de rechter. Duizend euro op rood geeft je tenminste nog een kans van bij 1 op 2 dat je je geld verdubbelt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
12 minuten geleden, Branko Collin zei:

Duizend euro op rood geeft je tenminste nog een kans van bij 1 op 2 dat je je geld verdubbelt.

Nou, iets minder kans, want de zero is niet zwart of rood...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Branko Collin zei:

18 op 37 als ik het me goed herinner, of 48,7 %.

 En dan heb je nog roulettes met een 0 en 00, dan wordt het  18 op 38...😁

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dat is respectievelijk Franse en Amerikaanse roulette inderdaad ;)

 

Die voorrijkosten zijn echter Russische roulette: Ze vermelden niet hoe hoog het bedrag zal zijn. Deden ze dat wel had je mogelijk voor een andere dienstverlener gekozen (die bijvoorbeeld 30 euro rekent ipv 71.5), maar die informatie is, ondanks een verzoek, nimmer verstrekt. 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat is respectievelijk Franse en Amerikaanse roulette inderdaad 😉

Als oud-casinomanager ben ik van de diverse varianten op de hoogte...😉

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heren en dames (nee die heb ik niet gezien in dit Topic), dankjewel ! Ik lees tussen allerlei regels door wat een ieder vindt en adviseert. Grappig om te lezen dat sommigen van een bedrijf gespecialiseerd in inbraakbeveiliging een "slotenmaker"maken en dat men toch blijft hameren op dat ik het had moeten weten (van de voorrijkosten). Het gaat mij niet om de kosten. Ik vind en blijf vinden dat als ik expliciet naar ALLE kosten gevraagd heb en ook op een werkbon niets tegenkom van bijkomende kosten dat ik echt gedaan heb wat ik had kunnen doen. Het gaat over transparantie in kosten als daarom gevraagd wordt door de klant. 

Branco en Hans, tot in de casino 🙂 en Benm dank voor je resume !

aangepast door Ellen O
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Ellen O zei:

Grappig om te lezen dat sommigen van een bedrijf gespecialiseerd in inbraakbeveiliging een "slotenmaker"maken

Dat is mogelijk mede omdat men intuïtief verwacht dat de voorrijkosten van een specialist in inbraakbeveiliging aanzienlijk hoger zijn dan die van een eenvoudige slotenmaker.  😉

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je kan ook onder protest betalen en (een deel van de) voorrij kosten terug wil hebben.  Aangeven als het dan niet netjes opgelost wordt in het vervolg je geen zaken meer zal doen etc. Dan loop je geen risico en geef je duidelijk aan dat je het er niet mee eens bent.

aangepast door Ric-II
) verplaatst
Link naar reactie
  • 0

Onder protest betalen, en dan?!

 

Moet je zelf voor eigen rekening en risico naar de kantonrechter om je geld terug te krijgen. Domweg niet betalen van dat deel van de factuur legt te bal bij de tegenpartij: als ze hun onvermelde kosten willen dan moeten ze maar procederen om die kosten te halen. Of ze kunnen redelijk zijn en bijvoorbeeld een tarief aanbieden op basis van afstand en tijd die redelijkerwijs nodig was om van hun bedrijfslocatie naar de jouwe te komen, in plaats van een arbitrair bedrag van 71 euro. 

 

8 uur geleden, Ellen O zei:

 Het gaat over transparantie in kosten als daarom gevraagd wordt door de klant. 

 

Inderdaad, dat is het hele punt. Hadden ze je vertelt dat er 71 euro voorrijkosten waren dan had je op dat moment kunnen beslissen of je dat acceptabel vond of niet.

 

Persoonlijk vind ik het juist belangrijk om extreem transparant te zijn over kosten. Als ik een complete website oplever aan een klant wijs ik ze er bij de offerte al op dat het genoemde bedrag de gevraagde werkzaamheden omvat, zonder verdere toekomstige verplichtingen naar mij toe. Maar ik vertel er ook altijd bij dat er kosten zullen zijn voor zaken als hosting en domeinregistratie, met een indicatie van hoe hoog die zullen zijn bij een partij die ik aanbeveel (maar  niet eis). 

 

Het gaat daarbij meestal om vrij kleine bedragen, maar ook al is het 50-100 euro per jaar die een klant moet spenderen bij een derde partij om een website online te houden, dan licht ik ze daarover graag in, ook als het een project is dat duizenden euro's kost om initieel te realiseren. Zelf lever ik bewust geen hostingdiensten, maar ik vind dat een klant moet weten wat te verwachten aan kosten daarvoor ongeacht of ik de dienst zelf lever of dat ze die bij een derde partij moeten gaan afnemen om een beeld te krijgen wat iets kost op lange termijn. 

 

Uiteraard kun je domweg aannemen dat een klant zich bewust is van deze kosten, maar waarom zou je dat in het ongewisse laten? Het gaat niet om het bedrag maar om het principe, zelfs als die doorlopende kosten niet tussen de klant en mij zijn maar noodzakelijk te maken kosten zijn met een derde partij. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 hours ago, R.I.P. - Benm said:

Onder protest betalen, en dan?!

Het is alleen maar een optie, daar TS aangaf dat het niet om het geld ging.

3 hours ago, R.I.P. - Benm said:

Moet je zelf voor eigen rekening en risico naar de kantonrechter om je geld terug te krijgen

Je kan proberen het geschil buiten de rechter op te lossen en inderdaad kunnen ze gewoon hun schouders ophalen over het protest.

Maar wellicht staat er meer op het spel, ik begreep dat er al een relatie bestond.

 

Als je recht wilt halen, zul je waarschijnlijk als eiser (kunnen en) moeten optreden. Dit daar, wie er ook in conventie optreed en onafhankelijk van de uitkomst, de netto kosten voor beide partijen vast hoger zullen uitpakken dan die 71 euro.

aangepast door Ric-II
toevoeging over recht halen
Link naar reactie
  • 0

Voor sommige mensen maakt het niet uit wat het kost, maar waar ze het geld aan uitgeven. Ik heb zelf redelijk veel klanten die een inschattng vragen wat het gaat kosten en verlangen dan ook na afloop een eerlijke prijs voor een nette oplossing op basis van gedane beloftes.

 

Ik vermoed dat dat hier ook het geval is geweest, Ellen vraagt, een exacte prijs is niet te geven, er is een uurtarief afgegeven, de prijs voor een eventueel nieuw slot en dat was de opgave.

 

Dan horen daar geen voorrijkosten meer bij, beetje dom, ik reken en vermeld altijd dat klanten voor niet in te schatten opdrachten in ieder geval een uur betalen, daarna per 15 minuten. Dat wordt vrijwel altijd geaccepteerd en vinden ze redelijk.

 

Of de voorrijkosten arbitrair zijn, dat denk ik niet, als het goed is komt er een servicewagen voorgereden met gereedschappen en materialen waardoor de vakman sneller zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Als de vakman of vakvrouw hierdoor een half uur op arbeidsloon bespaart of meer of minder al naar gelang het werk vallen de voorrijkosten mee.

 

Om je gelijk te halen wordt een moeizame weg, er wordt al gedreigd met een deurwaarder, die heeft wat meer bevoegdheden als een incassobureau, het is B2B, niets op papier vastgelegd.

 

Zoals ik het lees heeft Ellen al een beslissing genomen, denk de juiste in deze situatie.

Link naar reactie
  • 0

Als je vooraf wel de voorrijkosten had doorgekregen, had je dan wel of niet de opdracht gegeven?

Wel: dan nu ook gewoon betalen en door.

Niet: eventueel energie steken om een paar tientjes niet te te hoeven betalen.

Persoonlijk zou ik optie 2 alleen overwegen indien ik veel tijd over zou hebben....

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, RiVe zei:

Dan horen daar geen voorrijkosten meer bij, beetje dom, ik reken en vermeld altijd dat klanten voor niet in te schatten opdrachten in ieder geval een uur betalen, daarna per 15 minuten. Dat wordt vrijwel altijd geaccepteerd en vinden ze redelijk.

 

Dat is alweer een heel ander verhaal natuurlijk: als ik je bel en vraag wat het vervangen van een lichtschakelaar kost, kun je meteen zeggen: "minimaal 80 euro plus de kosten van het materiaal, en 20 euro per kwartier meer als het langer dan een uur duurt."

 

Of je dan vervolgens 5 of 50 minuten bezig bent maakt me niet zoveel meer uit, die 80 euro wist ik vooraf en was akkoord. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is maar net de vraag hoe ver Ellen haar principes wil trekken. Het niet betalen (van de voorrij kosten) is een optie, de andere optie is (onder protest) betalen.

In beide opties is er nog een minnelijke schikking mogelijk, maar bij de laatste houdt Ellen de controle over de bal en niet de 71 euro. 

 

Ik vind overigens ook dat als je om een prijsopgave vraagt (wat gaat me dat dan kosten) alles vermeld zou moeten worden.

aangepast door Ric-II
Link naar reactie
  • 0

Het laatste is ook mijn standpunt daarin: Prima dat ze zeggen niet te kunnen zeggen wat de kosten zijn omdat ze niet weten of het een vervanging vereist, of uberhaupt hoeveel werk het zal zijn en dergelijke. Maar die voorrijkosten zijn blijkbaar een vaststaand bedrag, dus dan is het eerlijke antwoord op die vraag 'minimaal 71 euro, plus een uurtarief voor het daadwerkelijke werk en de kosten voor eventueel materiaal'. 

 

Overigens zijn er meer ondernemers die werken met een prijsmodel waarbij de voorrijkosten en 1 uur werk als minimumtarief geldt en dat ook netjes vermelden. Dat bedrag hoeft niet per se lager te zijn dan wat ze nu in rekening brengen, iets als 100 a 120 euro voor een monteur is niet ongebruikelijk. Voor dat bedrag heb je dan de monteur op de stoep, en een uur tijd voor onderzoek en indien mogelijk ook reparatie. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik werk voor eenmalige website klusjes ook altijd met een starttarief van € 60,00 inclusief het eerste half uur werk. Na dat eerste half uur geldt het normale tarief van € 60,00 per uur. 

Dit heb ik ingevoerd omdat ik regelmatig hele kleine klusjes doe waar ik maar een kwartiertje werk mee heb.  Vroeger berekende ik alleen dat kwartiertje, maar dat liet ik dan even staan voor als de klant nog meer opdrachten had, dan kon ik dat mooi in 1 keer factureren. Het kwam echter regelmatig voor dat zo'n klant mij niet meer nodig had, en dan bleef dat kwartiertje maar open staan. Dus na enkele maanden factureerde ik dat dan alsnog maar eens, of niet en dan had ik in totaal weer een paar uur voor niks gewerkt.

 

Bovendien ben ik voor dat soort klusjes al snel een half uur kwijt met bellen / mailen, de order invoeren in mijn systeem, het verwerken van de factuur in de boekhouding enzovoorts. Die tijd bereken ik tegenwoordig dus door, en zo'n minimumbedrag zorgt er ook voor dat het de moeite waard is om te factureren. Maar ik vermeld dat uiteraard wel netjes van tevoren 😉

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Op zich zijn voorrijkosten, een starttarief of het doorberekenen van andere overhead kosten heel begrijpelijk en is daar niets mis mee. Maar je moet ze wel vooraf vermelden en hier schort het dus aan. Ellen werd hier bij de factuur pas mee geconfronteerd, nadat ze zelfs expliciet om een prijsopgave had gevraagd.  Ze voelt zich enigszins belazerd, als ze dit van te voren had geweten had ze een andere keuze kunnen maken.

 

De vraag is wat doe je hier aan en dat hangt er van af hoeveel energie je er in wilt steken. Persoonlijk zou ik als ondernemer een stuk meer onder de indruk zijn van een klant die onder protest betaald om uberhaubt de mogelijkheid te hebben om mij voor het kantongerecht te slepen in plaats van eentje die gewoon niet betaald. Zeker daar er geen winst motief meer achter zit en er weeldegelijk iets verwijtbaars aan ten grondslag ligt. Dit naast dat het ook economisch voordeliger is die klant dan maar gelijk te geven en in het vervolg de voorrijkosten expliciet te vermelden.

 

In de powerplay (met deurwaarders etc) verlangt dit natuurlijk wel enig inzicht in de posities die ingenomen worden. Ook of er daadwerkelijk opvolging zal komen is onzeker, het recht is tenslotte helaas een dure grap voor die 71 euro. Als het echt om het principe gaat is deze koers heilzamer dan niet betalen, naast dat er nog steeds een reden is het minnelijk op te lossen en het voor Ellen risicoloos blijft tot ze naar de rechter stapt.

 

Een strategisch perspectief dat hier nog niet belicht was en als optie wou noemen.

aangepast door Ric-II
Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Ric-II zei:

Persoonlijk zou ik als ondernemer een stuk meer onder de indruk zijn van een klant die onder protest betaald om uberhaubt de mogelijkheid te hebben om mij voor het kantongerecht te slepen in plaats van eentje die gewoon niet betaald.

 

Ik niet. 

 

Ellen heeft gelijk, moreel én formeel, maar daarmee  haalt ze haar recht nog niet. En zeker na een welles nietes discussie zal een "betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten" bij de gemiddelde ondernemer weinig indruk maken. 

 

Powerplay - met of zonder deurwaarders- blijft uiteindelijk een spelletje blufpoker  met - als je een procedure start  - een rondje aan de roulette-tafel. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
8 minutes ago, Norbert Bakker said:

zal een "betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten" bij de gemiddelde ondernemer weinig indruk maken. 

Ik ben dan ook geen 'gemiddelde' ondernemer ☺️

8 minutes ago, Norbert Bakker said:

een rondje aan de roulette-tafel

Netto kosten zullen daar voor beide hoger zijn dan de inzet, wie wil er z'n spel spelen?

De vraag is of je het 'gelijk' krijgt door gewoon niet te betalen, ik las iets met principieel. 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor alle input.

Het is mij duidelijk dat het wenselijk is de klant altijd te informeren over kosten die altijd berekend worden, zeker omdat "bijkomende kosten"nogal verschillen per bedrijf. Dat is eigenlijk heel simpel en direct overzichtelijk voor iedereen. 

Ik zal een volgende keer, als een situatie als deze zich voordoet, nog meer explicitiet vragen naar (bijkomende) (start) kosten, oftwel kosten die een bedrijf standaard hanteert. Daarmee doel ik dus niet op de kosten ter plekke, materiaal, reparatie etc.

Ik heb gisteren 50% van de voorrijkosten plus het berekende arbeidsloon  betaald en de btw uiteraard. Ik wil het afronden en in den minne schikken.

Ik hou jullie op de hoogte over of het bedrijf dit accepteert of niet. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.