• 0

Verkopers op uitzendbasis of freelance verkopers

Hallo,

 

Wij zijn op dit moment bezig om verkopers op uitzend basis te krijgen.

Echter waar ik me zorgen overmaak zijn ze wel goed gemotiveerd?

Je kunt ze wel motiveren met geld maar wat is dan de respons erop?

 

In het verleden heb ik op HL een vraag gesteld wat anderen denken over iemand zoeken op freelance basis.

Wij zijn er tot nu toe ook mee bezig en er komt reactie maar ze staan niet in de rij voor dit idee.

Tot heden komen er gepensioneerden er op af maar na beraad met de partner kiezen ze het hazenpad.

Het voordeel van gepensioneerden is dat ze een rijke ervaring hebben als verkoper.

Het nadeel hoelang houden ze dat dan vol?

 

Wie heeft er nog meer suggesties wat ook kan en niet te duur is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

moet ik dan denken aan een freelance buitendienst salesman ofzo?

 

mensen raken gemotiveerd als je vertrouwen in ze toont, dan is iemand op uitzendbasis aannemen niet echt het tofste wat je kan doen. voor jou is het natuurlijk lekker makkelijk, maar het biedt een boel onzekerheid voor de verkoper in spe... wellicht is hij zo z'n baantje weer kwijt als hij of zij jou niet 100% bevalt.

 

wat voor product hebben we het eigenlijk over? als je daarover wat meer info kan geven kunnen mensen misschien wat specifieker reageren.

Link naar reactie
  • 0

Verkopers op uitzendbasis. Een uitstekend idee. Maar ja, ik predik voor eigen parochie. ;)

 

Mijn organisatie detacheert verkopers. Regelmatig doen we dat op projectbasis. En we werken zeker niet met gepensioneerden. Niet dat daar iets mis mee is, maar wij hebben ze niet. Overigens zijn er meer clubs zoals wij die ongeveer hetzelfde doen.

 

Maar er zijn gelukkig ook voldoende freelance verkopers. Die kun je gewoon inhuren zoals je ook, bijvoorbeeld, een freelance software ontwikkelaar inhuurt.

Er is alleen 1 rare bijkomstigheid als het gaat om hoe men tegen freelance verkopers aankijkt. Namelijk dat men moeite heeft om ze een fatsoenlijk uurloon te betalen. Vaak wordt freelance hierbij verward met no-cure-no-pay. Deze laatste constructie is er 1 die van weinig commitment getuigt tussen beide partijen. De opdrachtgever zal niet al te veel energie in het project steken want het kost hen toch niets en de verkoper zal kijken of hij (of zij) snel geld kan verdienen en anders gaat hij weer op zoek naar een andere opdracht.

 

Spreek dus vooraf duidelijke doelstellingen af. Ga een constructie aan met een vaste en een variabele beloning, verkopers zijn dat gewend. Ga desnoods eerst een pilot periode aan met elkaar. Zorg dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over de voortgangsrapportage. Geef een verkoper de tijd om iets op te bouwen en grijp tijdig in of stuur bij mocht het uit de hand lopen.

 

En zoals itpaystherent al aangeeft, laat even weten over wat voor producten of je diensten je het hebt. En in welke markt. Dan kunnen we nog iets specifieker zijn in de antwoorden en je wellicht nog verder op weg helpen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wij verkopen koffie, gerelateerde produkten zoals thee, soep en koudwaterdranken. Onze verkoop bestaat ook uit automaten voor zowel koffie, thee, soep als koudwaterdranken met smaken zoals aarbei, banaan, vanille enz.

 

Wij zoeken verkopers op buitendienst.

 

Wij hadden een commissie in gedachten om b.v niet éénmalig bedrag van het verkochte produkt uit te betalen maar over een langer termijn.

 

B.v 10% commissie en dat 1 jaar lang bij die klant dat de verkoper ons aangebracht heeft. Dus elke keer als de klant besteld krijgt de verkoper 10% van de omzet en dat 1 jaar lang.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jullie bieden dus een no-cure-no-pay constructie aan. En dat is wat anders dan sales op uitzend of freelance basis.

Mijn ervaring is dat het dan inderdaad moeilijk wordt om goede sales in te huren. De meeste freelance sales die ik ken werken niet op deze basis.

 

Moet ik wel bij zeggen dat ik ook geen ervaring heb met genoemde produkten. Ga eens rondneuzen op de verschillende freelance sites. Daar bieden zich zo nu en dan nog wel eens verkopers aan die eventueel wel op no-cure-no-pay basis werken.

 

Maar moeilijk wordt het wel. Waarom neem je niet een verkoper aan op parttime basis en op een half jaar contract. Zo blijft het risicio beperkt maar heb je wel iemand die in ieder geval volledig committed is aan jouw produkten en bedrijf.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Met name dit soort producten en met name provisie achteraf zijn denk ik het probleem, ik heb ervaring met zelf werken onder no cure no pay en met het werven en aanbieden van werk op deze basis.

 

Probleem is over het algemeen dat freelance verkoper op deze basis te vrijblijvend zijn, zijn ze dat niet dan moeten het gewoon producten zijn waar ze direct of bijna direct geld voor ontvangen, niet x% over een jaar bijvoorbeeld.

 

Tevens denk ik dat de genoemde producten meer geschikt zijn voor verkopers met een vast salaris en eventueel een provisie omdat ik denk dat je bij deze producten ook vaak lang bezig bent met voorwerk, wat met ncnp niet wordt beloont

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie, we zijn op dit moment bezig een overeenkomst te sluiten met een freelance verkoopster/marketeer. Dit gaat op basis van een vaste beloning en daar bovenop een commissie van 10%. Looptijd is 4 maanden.

Vraag is wat voor contract we hier over moeten opstellen? Het liefst hou ik het zo simpel mogelijk en gebruik ik een standaard overeenkomst die ik van het web pluk en vervolgens aanpas. Weet iemand van jullie een geschikte overeenkomst? Alvast mijn dank.

Link naar reactie
  • 0

het kan zeer eenvoudig wij doen dit net als een paar andere bedrijven geregeld

 

pak een basissalaris en spreek een beoogde periode af vermenigvuldig het salaris met een factor en spreek een target af

eventueele commissie kun in of buiten de overeenkomst laten

als je het buiten de overeenkomst laat heb je de extra motivatie voor de verkoper

wellicht is het een optie om de verkoper na de detachering periode zelf over te nemen, als het goed is heb je dan de kwaliteit kunnen testen en kun je dus met een gerust hart verder met minder kosten dan de detachering

 

binnen detachering worden onze verkopers door ons begeleid en maken ze gebruik van ons netwerk en onze relaties

 

organisaties die verkopers detacheren hebben ook niets aan niet gemotiveerde werknemers , onze ervaring leert ons dat juist de gedetacheerde verkopers die stap extra willen zetten omdat ze na de periode overgenomen kunnen worden.

 

en als de verkoper niet bevalt ............ dan kun je er makkelijk van af ......no cure no pay !

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik zit nu zo'n 7 jaar in het verkoopvak en ben begonnen op de binnendienst van een bank, daarna ben ik de buitendienst gaan doen en heb inmiddels bij verschillende bedrijven mijn verkoopervaring opgedaan. Zowel particuliere verkoop als business to business.

 

Verkopers zijn 'lui' en dat wil zeggen dat de meeste verkopers zo min mogelijk willen doen en zoveel mogelijk willen verdienen. Om even terug te komen op de vraag hoe je als opdrachtgever een verkoper het beste kan motiveren ben ik het met jullie eens dat dit d.m.v. bonussen en vertrouwen gestimuleerd wordt... Maar waar je als opdrachtgever het beste resultaat mee behaalt is de ordinaire 'no cure no pay' basis. Alleen op die manier trek je verkopers aan die affiniteit met je product hebben en er hard voor werken om het voor beide interessant te maken.

 

Ik werk nu zo'n 2 jaar als ZZP verkoper in verschillende branches zoals kunst, wellness, en luxe zorgproducten. De afwisseling van opdrachten en projecten maken het werk leuk, de vrijheid is heerlijk en je leert er heel veel van...

 

Mijn advies is gewoon rustig eens een klein projectje proberen met een verkoper op uitzendbasis en liever nog freelance.

 

Groetjes en succes!

 

Susan Brouwer

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oudere topics zijn nog steeds interessant om te raadplegen, ook al zijn deze al 4 en intussen 7 jaar oud.

Hierop reageren levert in mijn ogen eerder een positieve dan een negatieve bijdrage. Wat maakt mij het uit dat een topic oud of nieuw is, als we niet meer mogen reageren moet de TS of moderator hier maar een slotje op aanvragen zodat reageren niet meer mogelijk is.

Bedankt Susan voor je bijdrage, deze heeft mij in ieder geval geholpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.