• 0

Beschikbaarheid arbeidsmarkt voor UWV

(aangepast)

Beste Forumleden,

 

Ik ben net nieuw op dit forum maar heb er inmiddels al veel informatie uitgehaald. Waarvoor mijn dank.  Ik heb een vraag waarop ik het antwoord “op het internet” niet kan vinden:

 

Ik word binnenkort werkloos vanwege een faillissement. Momenteel heb ik een dienstverband van 20 uur.

Als ZZP-er besteed ik gemiddeld over de voorliggende 26 weken (inclusief indirecte uren als acquisitie, reistijd e.d.) meer dan 20 uur per week aan werkzaamheden (gemiddeld ca 25 uur). Opgeteld bij mijn 20 uur vanuit mijn dienstverband kom ik dus nu per week boven de 40 uur uit.

 

Mijn vraag is: mag ik, als ik straks een ww-uitkering voor 20 uur krijg, ook vanaf dan nog steeds meer dan 20 uur als ZZP-er werken? Of wordt dat gezien als dat ik onvoldoende uren beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmarkt?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

aangepast door Vrolijke ZZP-er
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vrolijke ZZP-er, allereerst welkom op Higherlevel!

 

59 minuten geleden, Vrolijke ZZP-er zei:

mag ik, als ik straks een ww-uitkering voor 20 uur krijg, ook vanaf dan nog steeds meer dan 20 uur als ZZP-er werken?

 

Ja. En als jouw vrijgestelde uren inderdaad worden vastgesteld op 25 uur, dan zal de eerste 25 uur niet worden gekort op je WW-uitkering.

Zodra je meer dan 25 uur gaat werken als ZZP-er heeft dat dan wél invloed 

 

1 uur terug, Vrolijke ZZP-er zei:

Of wordt dat gezien als dat ik onvoldoende uren beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmarkt?

 

Je was het afgelopen half jaar voor 20 uur beschikbaar voor de arbeidsmarkt naast 25 uur als zelfstandige, dus dat mag - als de vrijgestelde uren worden geaccepteerd - geen probleem zijn. 

 

1 uur terug, Vrolijke ZZP-er zei:

Opgeteld bij mijn 20 uur vanuit mijn dienstverband kom ik dus nu per week boven de 40 uur uit.

 

40 uur is geen harde bovengrens, en 45 uur is ook nog steeds heel gebruikelijk. Waar het UWV de grens - als die er al is - legt weet ik niet.   Ter indicatie: private (arbeidsongeschiktheids)verzekeraars vinden een structurele werkweek van 50  tot 60 uur zelfs nog (technisch en medisch) acceptabel.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Beste Vrolijke ZZP-er, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Ja. En als jouw vrijgestelde uren inderdaad worden vastgesteld op 25 uur, dan zal de eerste 25 uur niet worden gekort op je WW-uitkering.

Zodra je meer dan 25 uur gaat werken als ZZP-er heeft dat dan wél invloed 

 

 

Je was het afgelopen half jaar voor 20 uur beschikbaar voor de arbeidsmarkt naast 25 uur als zelfstandige, dus dat mag - als de vrijgestelde uren worden geaccepteerd - geen probleem zijn. 

 

 

40 uur is geen harde bovengrens, en 45 uur is ook nog steeds heel gebruikelijk. Waar het UWV de grens - als die er al is - legt weet ik niet.   Ter indicatie: private (arbeidsongeschiktheids)verzekeraars vinden een structurele werkweek van 50  tot 60 uur zelfs nog (technisch en medisch) acceptabel.

 

 

Dag Norbert,

 

Bedankt voor je duidelijke en snelle reactie. Ik ben blij met je antwoord.
 

Het roept bij mij nog wel een nieuwe vraag op: je schrijft " als jouw vrijgestelde uren inderdaad worden vastgesteld op 25 uur"  . Ik ga bij de berekening van die 25 uur uit van wat ik gedeclareerd heb bij klanten (gemiddeld 18 uur), reistijd (gemiddeld 2,5 uur), het overige deel betreft voorbereiding en netwerken. Met name van de uren die ik in voorbereiding stop heb ik geen "bewijsstukken" (dat doe ik gewoon thuis achter de laptop en aan de telefoon). Is te verwachten dat het UWV aan mij zal vragen om dat hard te maken ?   

 

Bvd voor je reactie, 

Peter

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Vrolijke ZZP-er zei:

Is te verwachten dat het UWV aan mij zal vragen om dat hard te maken ?   

 

Je moet niet schatten maar van dag tot dag bijhouden en aangeven hoeveel tijd je waar aan besteed hebt. 

 

Wat meestal   volstaat is een goede  een eigen opgave van wanneer exact je die uren heb gemaakt per dag. En als je dat - indien het echt nodig is - kunt staven met een uitdraai van je telefoongebruik, mailverkeer en of documentdata op je PC , dan is dat des te beter. Zolang die data jouw eigen opgave ook maar niet tegenspreken. 

 

Nota bene: diezelfde onderbouwing heb je ook nodig als je in 2020 - of wellicht zelfs nog in 2019 - voldoet aan het urencriterium van 1225 uur om in aanmerking te komen voor Zelfstandigen en startersaftrek

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Branko Collin zei:

Is dat 52 × 25 uur per jaar? Zo ja, heb je zelfstandigenaftrek geclaimd? Want daar zul je dat toch ook aannemelijk voor moeten maken.

 

52 werkweken? Daar trapt geen Belastingdienst, UWV of verzekeraar in.  Ik  heb  één  ondernemer als klant die het  wél  opvoerde/probeerde , en die krijgt nu controle van zijn urenadministratie. 

 

Maar 49 weken? Heel verdedigbaar. En - niet geheel toevallig - is 49 x 25 ...tadaa.... 1225 uur 😉

 

Maar eerlijk is eerlijk: met 25 uur  zit je wel precies op het randje  van het urencriterium.  Je zult die uren bij controle - en voor de vrijstellingsuren van  UWV - dan ook echt goed - niet geschat - moeten kunnen aantonen aan de hand van je agenda 

 

Het urencriterium is /wordt veel aannemelijker als je uiteindelijk meer uren als ondernemer gaat maken (en dat wordt dan wel gekort op je WW) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.