• 0

aansprakelijkheid in de biotech sector

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als (nieuwsgierig) Aagje ben ik naar Biopartner gegaan. Helaas wordt daar in het meetingpoint geen antwoord gegeven op de vraag van Erin.  ???

Ikzelf ben geen Biotechneut, maar bemoeial als ik ben, dacht ik ... check it out.

Dit forum leeft wél.  ;)

Krijgt iedereen hier antwoord op alle vragen of worden we verwezen naar andere sites die het antwoord niet hebben of geven?

Link naar reactie
  • 0

He he Aagje, niet zo negatief. Iedereen hier doet zijn best (naar zijn of haar eigen vermogen) om zijn ervaring en kennis te delen. Als een site (oals Biopartner) je geen antwoord geeft, hoef je niet meteen boos te worden hoor. Bij nieuwsgierig zijn hoort ook een beetje geduld. :P

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Oh, nou, neem me niet kwalijk.

Maar als ik iets niet ben, en ook zeker niet hier bedoeld, is negatief.

Ik bedoel het juist positief. Ik zag nl. dat dit forum inderdaad leeft en het op deze manier voor (nieuwsgierige) ondernemers leuk is om op de hoogte te blijven.

Vandaar mijn vraag: kan iedereen hier vragen stellen, en krijgen ze hier ook antwoord op. Of moet ik eerst kijken op andere sites of ik daar mijn informatie kan vinden?

Om mijn niet negatief bedoelde gevoel bij iedereen weg te halen.

Dit Forum is tof en leeft nog steeds!

Link naar reactie
  • 0

Over produktenaansprakelijkheid hebben we hier de afgelopen jaren wat studie gedaan en een beetje ervaring. Het blijkt een lastig en voortdurend veranderend vraagstuk te zijn. We hebben een studie laten doen naar de regelingen op dit gebied in Nederland, Europa, USA en Japan. Als er belangstelling voor is, dan willen we het wel via Biopartner ter beschikking stellen (ik wacht op een signaal).

Voornaamste conclusies die wij getrokken hebben zijn:

- nooit als producent actief zijn in de USA

- in Europa alleen op de markt komen met CE gecertificeerde producten

- risico delen door een consortium te vormen met drie of meer partijen die elk een minderheidsbelang hebben,

- uitgebreide voorlichting aan kopers/gebruikers

- verzekering onderzoeken, maar is niet altijd mogelijk. We hebben goede ervaringen met ABN AMRO.  Wat niemand goed kan is het risico inschatten en dus een goed verzekeringsadvies geven.

HF

UM

Link naar reactie
  • 0

Dit is duidelijk een moeilijk onderwerp... pfeewww dan heb ik in ieder geval geen domme vragen lopen stellen  ;D

 

Zijn er (online) voorbeelden van bijvoorbeeld rechtszaken? Dit zodat ik me kan verdiepen in de problematiek...

Link naar reactie
  • 0

Beste Evert,

 

Aansprakelijkheid kan kortweg ontstaan uit hoofde van de wet en uit hoofde van contracten. In de biotech speelt enerzijds, wat wij als juristen noemen, wetgeving waar het belang van de openbare orde voorop staat, denk aan millieu en veiligheid voor de gezondheid, en anderzijds andere wetgeving zoals die van productenaansprakelijkheid etc.

 

Bovengenoemde voorbeelden zijn van dwingende aard dwz voldoe je niet aan die wetgeving dan ben je -als BV en onbehoorlijk bestuurder- in beginsel altijd aansprakelijk. Nuancering laat ik in dit bestek even weg. Anderzijds is er ook veel wetgeving van regelende aard dwz dat je mbv contracten je aansprakelijkheid kan uitsluiten of beperken. Denk aan R&D contracten of octrooilicenties etc.

 

Ook zal je moeten weten hoe je je aansprakelijkheid als bestuurder van een BV wil regelen of hoe je met ARBO wetgeving omgaat voor werknemers van de BV. Vele andere onderwerpen kunnen nog genoemd worden.

 

Zoals je merkt is dit een onderwerp waar je de tijd voor moet nemen en waar je advies voor kan inwinnen bij een advocaat en (voor een klein deel bij ) een verzekeringsmaatschappij, bij voorkeur met kennis van jouw vakgebied.

 

Het advocatenkantoor waar ik aan verbonden ben adviseert met regelmaat Biotech ondernemers en een intake gesprek om te bezien of we van nut kunnen zijn is in beginsel kosteloos. De grotere advocatenkantoren hebben soms een lifesciences sectie die je ook kunnen helpen.

 

Succes!

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.