• 0

[Beginneling] Opstarten v.o.f. en werken voor een baas

Samen met een vriend probeer ik een v.o.f. op te zetten voor een e-commerce bedrijf. We hebben een toepassing bedacht, en willen dit in de markt gaan zetten. Nu willen we echter totdat ons bedrijf lekker begint te draaien, bij onze huidige baas blijven werken. Dit geeft in ieder geval zekerheid kwa inkomsten ;).

 

Nu hebben we ons ingeschreven bij de kvk, tot zover geen centje pijn. Echter, nu willen we ons inschrijven bij de belastingdienst en worden overrompeld met regels en informatie e.d. We zien gewoon door de bomen het bos niet meer :-\. Ieder voorbeeld wat we onder ogen krijgen gaat over het opzetten van een BV (handelsonderneming) of over een eenmanszaak (full-time). Dit is niet op ons van toepassing.

 

Een van de dingen waar we tegenaan lopen is het feit dat de ziekenfondsgrens voor ondernemers een stuk lager (EUR19.650) ligt dan wanneer je geen ondernemer bent. Nu word volgens de belastingdienst de grens berekend door je winst uit onderneming op te tellen bij je brutojaarloon. Die grens bereik je dus eigenlijk altijd! Jezelf partikulier verzekeren kost aanzienlijk meer dan via het ziekenfonds. :(

 

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer (Waz e.d.)

 

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen die net als ons ook ooit een v.o.f. begonnen terwijl ze voor een baas werkten? Zo ja. Hoe was jullie ervaring? Waar moeten we op letten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou je zowieso aanraden om een coach in te schakelen. Kermie en Nils kunnen je daar volgens mij wel bij adviseren.

 

Ben je al bij de belastingdienst langs geweest? Over het algemeen zijn ze erg behulpzaam en geven ze je een redelijk beeld van hoe de zaken er voor staan.

 

Ik zou je ook aanraden om een belastingadviseur in te schakelen. Dit hoeft helemaal niet veel te kosten en het kan je wel aardig wat opleveren. Praat met een aantal adviseurs en kies er eentje uit.

 

Het starten van een onderneming terwijl je nog als werknemer actief bent is in princiepe geen probleem. Ik las laatst een onderzoek dat de meeste directeuren hun medewerkers graag helpen met het opzetten van een odnerneming (zolang deze maar niet concurreerd). Dus als het goed voelt zou ik er ook bij je werk eens over praten.

 

Met betrekking tot de verzekeringen e.d., daar ben ik niet geheel zeker van. Misschien dat een fiscalist of verzekeringsadviseur hier beter advies voor kan geven?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In dit discussieforum is met name over de ziektekostenpremie gediscussieerd.

Deze discussie kun je vinden onder Kleine ondernemers in ziekenfonds of particulier

 

 

Op de belastingdienst staat informatie over BTW, WAZ. ZfW en premie ziektekosten

 

Ook kun je op de site van de belastingdienst algemene informatie over "voor jezelf beginnen"

 

Het blijft natuurlijk allemaal achtergrondinformatie.

Voor specifieke vragen over starten VOF en nog in loondienst bij werkgever ben je in dit discussieforum aan het juiste adres.

Ik zal onze fiscale expert Arjan vragen je zoveel als mogelijk in dit discussieforum te ondersteunen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het opzetten van een vof kent m.i. weinig regels en is gelijk aan het opzetten van een eenmanszaak. Wat je net als bij een eenmanszaak moet regelen is een btw-nummer, zodat je betaalde btw kunt terugvorderen en ontvangen btw kunt afdragen. Aangezien je hoofdelijke aansprakelijk bent (dus ook de privé bezittingen) is het verstandig om goed te kijken naar leveringsvoorwaarden. Zorg dat je een goed verzekert bent voor eventuele claims.

Andere aandachtspunten: vof contract en verdeling van de winst (zie andere topics op dit forum) fiscale zaken, het vof resultaat wordt opgeteld bij je normale inkomen uit arbeid en is dus progressief belast. Geef dus niet alles uit maar reserveer ongeveer de helft. Ook privé opnames uit de kas worden aangemerkt als ondernemersbeloning. Voor starters gelden bepaalde investeringsaftrek en zelfstandigenaftrek. Afhankelijk van het resultaat kan de invloed op het normale vermogen minimaal zijn.

 

Liggen de werkzaamheden van de vof in het verlengde van wat jouw werkgever doet?

 

(ik ben helaas geen fiscaal expert maar een gewone bedrijfseconoom ;))

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ha Guus,

 

De suggestie van Zerski om een coach te nemen is misschien lastig. Voor dit soort zaken heb je een adviseur nodig. Een goede administratie consulent bij jou in de buurt zou je kunnen helpen of misschien dat Syntens je kan adviseren (bernd, doen jullie dit?).

 

Zelf lees ik net een artikel in het blad "de zaak" van september (pagina 72) dat de belastingdienst erg ingewikkeld doet over werknemers met bijverdiensten uit een eigen zaak. Het is zware kost. Als je er tegenop ziet om het allemaal door te worstelen, of je begrijpt het niet (zoals ik) neem dan een boekhouder/administratie consulent in de arm. Het helpt. Zonde om straks al je zuur verdiende geld kwijt te zijn aan naheffngen en zo.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Guus,

 

De bovengaande verwijzing naar Tax Advisor lijkt mij een goede. Er is het laatste jaar nogal wat verwarring en publieke discussie (zie websites landelijke dagbladen anno 2001 en 2002) over de behandeling van ondernemers in fiscaal -en verzekeringsrechtelijke zin. Dit is complexe materie doch Tax advisor kan je zeer waarschijnlijk door de bomen het bos weer laten zien.

 

Kijk ook nog even naar je arbeidsovereenkomst met jouw huidige werkgever. Het komt nogal eens voor dat er een concurrentie beperking/verbod is, of een verbod om nevenwerkzaamheden te verrichten danwel om klantenbestanden of vertrouwelijke informatie te gebruiken voor eigen doeleinden.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie:

- als je nog geen dertig bent, dan maak je kans op een coach via Livewire. Vraag even na bij een Syntens vestiging in je buurt.

- ondernemen naast loondienst is met name aantrekkelijk als je ook fiscaal als ondernemer gezien wordt. Hiervoor gelden een aantal regels, waarbij het urencriterium de belangrijkste is. Je moet een aantal uren per jaar actief zijn voor je bedrijf (aantoonbaar). Dit lag altijd op 1225 uur, maar ik ben recent niet meer helemaal op de hoogte of dit nog steeds het criterium is. Je merkt wel dat je dus naast een full-time loondienstverband moeite zult hebben dit hard te maken voor de fiscus. Een optie kan zijn: minder werken in loondient (alleen voor een basisloon) en meer voor jezelf. Dan kun je in aanmerking komen voor de diverse aftrekposten als ondernemer en dat kan aantrekkelijk zijn.

- is je idee innovatief dan kun je altijd een beroep doen op Syntens voor de verdere uitwerking.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de reacties. Exuses voor deze late reactie.

Inmiddels zijn we veel (maar nog niet genoeg ;)) wijzer geworden. Vooral het partikulier/ziekenfonds verhaal speelt nog parten. Het moet niet zo zijn dat we moeten gaan werken om een verzekering te betalen ;).

 

@zrski + Kermie + nils

Ons idee was om de hele molen te doorlopen. Het opzetten van ons bedrijf moet niet alleen een formaliteit zijn, maar vooral ook een ervaring. Een externe adviseur in de arm nemen is (tot nu toe) geen optie. We hopen vooral advies los te krijgen van mensen met ervaringen (oa hier dus) en zelf op deze manier ervaring op te doen. Deze ervaringen zullen we in de toekomst zeker met liefde en plezier delen met mensen die in hetzelfde schuitje terechtkomen als wij.

 

@Kermie

Bedank voor je links, deze hebben ons zeker weer wat verder geholpen.

 

@Arjan + Lawman

De werkzaamheden liggen in het verlengde (is allebei IT en grafisch) van wat we voor onze werkgever doen. We hebben echter (gelukkig) wel toestemming gekregen van onze bazen.

 

@bernd

We zijn beide nog geen dertig ;). Maar ik denk niet dat onze ideeen innovatief genoeg zijn om een kans te maken.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Guus,

Inzake je ziektekostenverzekering is inderdaad het e.e.a. aan regelgeving gebonden.

Als je naast je werk als zelfstandige ook in loondienst werkt, en je een verklaring heeft ontvangen dat je als zelfstandige voldoet aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering, houdt de Belastingdienst bij de vaststelling van de ziekenfondspremie rekening met de premie die betaald is op grond van uw loondienst. Er wordt echter niet meer premie verrekend dan de premie die u verschuldigd bent over het totale inkomen in 2002.

Voor een rekenvoorbeeld verwijs ik je weer even naar Premie ziekenfondswet afrekenen.

Ergens in mijn achterhoofd heb ik ook nog een artikel hierover. Deze ga ik even opzoeken voor je.

Verder denk ik dat het echt van belang is (ookal wil je zoveel als mogelijk zelf de ervaring opdoen) een goede accountant/fiscalist te benaderen voor advies. Deze heb je uiteindelijk ook nodig om je jaaropgaven te doen. Let er bij een adviseur wel op dat hij met name verstand heeft van "ondernemers" want daar zijn nog altijd veel specifieke regelingen voor die ook in je voordeel kunnen werken.

Uiteraard blijven wij je hier ondersteunen met al je vragen!

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

@Bernd,

Wat bedoel je met "zo verschrikkelijk innovatief hoeft alles niet te zijn hoor"? En wat bedoel je met "livewire"?

 

Ik neem even de vrijheid te antwoorden:

Je antwoordde eerder "Maar ik denk niet dat onze ideeen innovatief genoeg zijn om een kans te maken" met betrekking tot LiveWire. Daar is het eerste deel van het antwoord van Bernd op gericht.

 

Van de website van LiveWire: stimuleert innovatief ondernemerschap onder jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Het LiveWIRE traject biedt vernieuwende, jonge ondernemers voorlichting, advies en persoonlijke begeleiding. De deelnemers krijgen zo alle ondersteuning om hun slagingskans te vergroten en de groei van hun bedrijf te bevorderen.

 

Dus misschien erg geschikt voor jouw activiteiten?

Link naar reactie
  • 0

@Decorum

Ik was zo vrij geweest de zoekfunctie op dit forum te gebruiken, wat me al een heleboel informatie gaf. Toch bedankt voor je uitleg.

 

Ik weet niet of we in aanmerking gaan komen voor Livewire, maar ga het zeker proberen. Ik zal het in ieder geval naar voren schuiven bij een gesprek met Syntens. Ik ben in ieder geval wel heel enthousiast geworden na het lezen van de info op de Livewire-site. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.