Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Jeroen Bakker

Factuur antidateren: mag het en hoe moet het?

Recommended Posts

Van een klant, die vorige week ons definitief een grote opdracht heeft gegund, kreeg ik het volgende verzoek voor de aanbetaling:

Als je deze rekening zou willen antidateren op een datum eind juni, dan kunnen wij dit nog op de begroting van "Project 2005" meenemen.

Omdat ik qua fakturen inmiddels al een stukje verder ben qua datum en doornummering, zou ik graag willen weten of ik aan dit verzoek kan voldoen, en wat ik in dit geval op de faktuur moet zetten. Alvast bedankt voor de antwoorden!

Het mag niet, het wordt zelfs aangemerkt als valsheid in geschrifte.

Door dit verzoek zetten zij je dus hiertoe aan.

Je klant probeert m.i. van hun probleem jouw probleem te maken. Kunnen ze jouw offerte niet gebruiken om die op te nemen in de begroting ? Een factuur geeft juist aan dat een begroting wordt uitgevoerd, ze kunnen toch moeilijk van je verwachten dat je facturen stuurt met een datum die ligt voor de datum van hun opdracht. Dat kunnen zowel jij als zij later niet uitleggen.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe. Benm heeft gelijk dat we Q2 inderdaad al afgesloten hebben. Het is overigens geen kleine louche klant die dit voorstelt, zeker niet.

Hopelijk gaat hij dan niet al te moeilijk doen. Maar feit blijft dat ook grote partijen, zéker grote partijen, zich aan de regels moeten houden.

Technisch innovator.

Vraag of de klant akkoord gaat met een proforma factuur. Je mag van de belastingdienst verschillende nummerreeksen hanteren voor verschillende soorten facturen, je proforma factuur heeft dus nummer 1. Als het project afgelopen is stuur je de echte factuur met dezelfde inhoud als die van de proforma en klaar.

Geen idee hoe en of je de proforma factuur in je administratie moet boeken. Misschien onder 'onderhanden werk' o.i.d. Er is geen betalingsverplichting dus BTW afdragen hoeft ook niet.

Proforma facturen worden wel vaker gebruikt voor het verkrijgen van budget. Is nog steeds niet netjes om die te antidateren maar zou in jouw geval wel het probleem oplossen.

NB ben geen fiscalist dus hoop dat iemand dit idee kan staven of dat de lezer het laat doen voor hij gebruikt maakt van mijn creatieve ideeën.

Het is overigens geen kleine louche klant die dit voorstelt, zeker niet.

Het lijkt me een overheidsdienst, die houden als geen ander vast aan budgetten.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Het lijkt me een overheidsdienst, die houden als geen ander vast aan budgetten.

Bijna 8)

Onderwijsinstelling? Museum? Zorginstelling?

Technisch innovator.

Simpelste oplossing voor hun probleem lijkt me een opdrachtbevestiging maken. Dit is wat makkelijker te antidateren en is een wettelijk stuk dat de opdracht gegeven is in een bepaalde periode.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Als iets anders mogelijk is zou ik dat zeker doen... als je nog een factuur (in een andere nummerreeks desnoods) in Q2 wilt schrijven zul je toch moeten uitleggen dat je die bij de vorige aangifte vergeten was etc.

De facto maakt het voor de belastingdienst niets uit (de opdrachtgever is ook de voorbelasting 'vergeten', saldo zero), maar ze zouden er best moeilijk over kunnen doen.

Het mag niet, het wordt zelfs aangemerkt als valsheid in geschrifte.

Door dit verzoek zetten zij je dus hiertoe aan.

Je klant probeert m.i. van hun probleem jouw probleem te maken. Kunnen ze jouw offerte niet gebruiken om die op te nemen in de begroting ? Een factuur geeft juist aan dat een begroting wordt uitgevoerd, ze kunnen toch moeilijk van je verwachten dat je facturen stuurt met een datum die ligt voor de datum van hun opdracht. Dat kunnen zowel jij als zij later niet uitleggen.

Hoi Marco, antidateren of antedateren mag niet dat klopt. Dat wordt door de belastingdienst als fraude gezien. Maar waarom mag de belastingdienst dat zelf wel doen....? Als je bericht krijgt van de belastingdienst van een "definitieve berekening" met datum 4 november waarin staat dat de je de beschikking binnenkort kan ontvangen, waarom staat er op de beschikking dan een geantidateerde datum van 1 november.....?

Beste WZ,

Dit topic is al elf jaar oud. Marco is, voorzover ik weet, ook al heel lang niet meer actief op dit forum.

Jouw vraag over een belasting beschikking staat los van antidateren van facturen.

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 3 leden online en 172 gasten

(See full list)    
  • Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept