Dragons' Den Nederland 2020

Aanbevolen berichten

Ik herinner me de lopifit nog via onderstaand Youtube-filmpje uit 2015.

 

Misschien is een verlengde versie met een extra handensteun wel een mooie tandem-variant (ook handig voor koppels waarbij de vrouw om religieuze redenen? altijd op enige afstand achter de man loopt). :winking-face:

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie

Ik vond de aflevering van deze week leuker dan die van vorige week. Beetje cliché om met z'n allen te investeren in het eerste bedrijf waarvan de ondernemer parkinson heeft, maar de onderhandeling op het laatst was leuk om te zien. Dit was wel zo'n voorbeeld van overleggen kost geld, want als ze meteen 20% gezegd hadden was dat bod misschien ook wel geaccepteerd (maar dan zonder de derde dragon). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
17 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

overleggen kost geld

Wat mij opvalt aan dit soort programma's is het hoofdrekenen. Of beter het gebrek daaraan :-)

 

Het begint bijvoorbeeld met 500.000 voor 20% van de aandelen.
25.000 per 1 procent van het bedrijf.

 

"Zullen we samen 500.000 doen?" roept een dragon. Maar dan wel 25% van de aandelen.
20.000 per 1 procent van het bedrijf.

 

Daarna komt de stemming er in, nog wat ruis in de communicatie met 250.000 extra lenen. Feest, twijfel, wat een kans, ja toch doen?

 

Weet je, zullen we met zijn drieën 500.000 doen?
Maken we er 30% van en dan krijg je drie dragons.
En je kan extra lenen, geweldig.

 

Deal!

 

En ineens zit je op 16.666 euro per 1 procent van het bedrijf. Dus was je bedrijf bij binnenkomst 2,5 miljoen waard, na het sluiten van de deal is er nog ruim 1,6 miljoen van over. Ik vraag me af of de ondernemers die komen pitchen dat altijd wel helemaal overzien.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Erik Broekhuijsen zei:

En ineens zit je op 16.666 euro per 1 procent van het bedrijf. Dus was je bedrijf bij binnenkomst 2,5 miljoen waard, na het sluiten van de deal is er nog ruim 1,6 miljoen van over. Ik vraag me af of de ondernemers die komen pitchen dat altijd wel helemaal overzien.

 

Niet. Zie je in de Britse versie ook regelmatig, maar dat wordt dan verkocht onder het mom "gebruik kunnen maken van het fantastische netwerk van de draak". Er is nooit eens iemand die dat financieel durft te maken en een omzetgarantie vraagt.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
(aangepast)

De bedrijfswaardering ligt niet in beton gegoten. Is afhankelijk van het businessplan en de ondernemer/ster (de vent of de tent, het wijf of het bedrijf). 

 

Realiseer je dat het tegelijkertijd makkelijk onderhandelen is voor de Dragon's, na de pitch volgt nog een Due Diligence om te kijken of de uitspraken tijdens de pitch ook op feiten berusten.

 

Na de Due Diligence volgt een go/nogo moment met eventuele herwaardering van de investering en eventuele aanvullende voorwaarden/kpi's.

 

Wat je op TV ziet is dus maar een deel van het proces en een deel van de waarheid. Maar, het blijft vermakelijk.

aangepast door Edo van Santen

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

Ik maak me meer zorgen om de eerste deal de medische kleding waar zij meteen alle dragons aan boord kreeg voor 40% met "maar" 100.000 vermogen

Dat is een bedrijfswaardering van 250.000 euro.

 

Sprout heeft een artikel gepubliceerd over het vervolg traject

https://www.sprout.nl/artikel/startups/jasmijn-kok-over-hoe-het-om-mee-te-doen-aan-dragons-den-stel-je-nooit-arrogant-op

 

Artikel geeft dus ook wel een inkijkje in hoeveel meer er achter de schermen gebeurd, zowel voor als na de uitzending.

 

De oppasdames kwamen overigens binnen op een waardering van 3,5 miljoen, ze vroegen 500K voor 14%.

Dat percentage wijst erop dat ze vrij goed over hun waardering hebben nagedacht, alleen hebben ze naar mijn idee een beetje teveel toekomstmuziek in hun waardering meegenomen, door te stellen dat de waarde over 3 jaar al op  10 miljoen zou zitten. Voorlopig zijn ze alleen in Nederland actief met 2 franchises in Belgie en Noorwegen.

De startbiedingen waren

- 500K voor 40% (Pieter schoen) = 1.250K waardering

- 500K voor 30% (Shawn Harris) = 1.666K waardering

- 500K voor 25% (Michel Paridon) = 2.000K waardering

 

Dat laatste bod was volgens mij vooral om een beetje onderlinge strijd te maken..

De dames kwamen ook netjes terug met een tegenbod van eerst 20% en daarna 25% voor 500K

 

Dus de eind deal in de uitzending was uiteindelijk 500K voor 30% en 500K leencapaciteit een net compromis.. dat geeft wel 1 miljoen werkkapitaal ipv 500 gevraagd en die zekerheid is ook wat waard.

 

En in de finale onderhandelingen na de uitzending zijn ze uitgekomen op een startinvestering van 333K voor 20% met de mogelijkheid tot later uitbreiden. Ik denk dat dat een mooi compromis is waarbij de dames vermoedelijk bij een volgende investronde meer dan 30% van totale bedrijf "kwijtraken" maar dan in de 2e  ronde wel tegen een hogere waardering waardoor ze, als ze hun eigen voorspellingen waar weten te maken toch een stuk dichter bij hun oorspronkelijke waardering kunnen komen..

 

Link naar reactie

Natuurlijk moet je de waarde van zo'n topondernemer ook niet onderschatten. Dat zie je ook vaak bij The Profit met Marcus Lemonis. Die ondernemers draaien dan in hun eentje bijvoorbeeld een omzet van een paar ton, en schrikken er van als Marcus 40 of 50% van het bedrijf wil hebben. Maar met zijn hulp gaan ze zo naar een paar miljoen, dus dan is hun overgebleven aandeel ook veel meer waard.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
(aangepast)

New episode tonight 21h20 (after one week of interruption).

 

Willen jullie een samenvatting met deelnemers en verwijzingen van alle uitzendingen van dit jaar?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Op 20-4-2020 om 16:07, Erik Broekhuijsen zei:

... En ineens zit je op 16.666 euro per 1 procent van het bedrijf. Dus was je bedrijf bij binnenkomst 2,5 miljoen waard, na het sluiten van de deal is er nog ruim 1,6 miljoen van over. Ik vraag me af of de ondernemers die komen pitchen dat altijd wel helemaal overzien.

 

Dat is toch gewoon handel? Onderhandelen over de prijs? En die waardering zegt in de meeste gevallen ook helemaal niets, is vrijwel nooit gebaseerd op gerealiseerde omzetten.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
2 uur geleden, espen zei:

En die waardering zegt in de meeste gevallen ook helemaal niets, is vrijwel nooit gebaseerd op gerealiseerde omzetten.

 

Je koopt geen lopende winkel, maar je investeert in een bedrijf met verwachtingen. Omzetprognoses zijn dan meestal natte vingerwerk.

 

Duiken die draken met z'n drieën op een uitvinder die 25.000 euro vraagt. :thinking-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.