• 0

BTW alleen terug te vorderen als betaald met zakelijk plastic?

(aangepast)

Dag forumleden,

 

Ik rij een privéauto ook zakelijk, en lees via mijn boekhoudprogramma MoneyMonk nu het volgende voor de situatie "Je hebt een privé auto, en registreert een deel van je gereden kilometers": 

 

Quote

 

BTW op autokosten

Betaalde BTW op autokosten is alleen terug te vorderen wanneer de betaling daarvan is terug te herleiden naar je bedrijf. Wanneer je de BTW op gemaakte autokosten wil terugvorderen zul deze autokosten met zakelijk 'plastic' moeten betalen, bijvoorbeeld met: je zakelijke pinpas, creditcard of een tankpas op naam van je bedrijf.

 

 

Ik lees deze vereiste echter niet op de website van de belastingdienst. Mijn vraag, klopt deze info van MoneyMonk wel? Het is immers een privéauto, dus ik zie niet in waarom ik bijv. een reparatie met zakelijke pas moet betalen, laat staan dat ik alleen op die manier dus de BTW in aftrek mag brengen.

 

Hoor het graag.


Vr. groet,

 

Willem

aangepast door spoel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BTW over onderhoud, reparatie of aanschaf van een prive auto kun je niet zomaar zakelijk aftrekken. 

 

Wat je wel kunt opvoeren is een post met reiskosten waarbij je de zakelijk gemaakte kilometers voor een nogal magere 19 ct/km voor het zakelijk gebruik van je prive auto.

 

Er zijn echter wel wat uitzonderingen in het geval dat je een prive auto hebt die jonger is dan 5 jaar en voor een groot deel zakelijk gebruikt wordt. Als je prive een nieuwe auto aanschaft kan dat nuttig zijn, maar bij een occasion van 5 jaar oud niet meer. Bovendien dien je dan een sluitende kilometer-administratie bij te houden voor de auto, wat ook wel weer onhandig is. 

 

Voor zover ik in mijn omgeving zie is dat men meestal gewoon een administratie van de zakelijke ritten bij houdt en die voor 19ct/km als kostenpost opvoert. Dit bedrag is ergens rond 2005 verzonnen als een "realistische" vergoeding, maar daarna nooit meer geïndexeerd waardoor het nu veel lager is dan de daadwerkelijke kosten. 

 

Veel kleine ondernemers hebben weinig andere keus: de auto zakelijk houden zonder bijtelling beperkt je tot 500 km prive-gebruik per jaar, en als je wel bijtelling moet betalen wordt het al snel heel prijzig... tenzij je een oldtimer wilt rijden.  

Link naar reactie
  • 0

Beste Benm,

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord (zeker nuttige info), echter gaat mijn vraag niet over de 19 cent per kilometer die ik mag opvoeren, maar over de BTW aangifte. MoneyMonk zegt dat de BTW alleen terug te vorderen is, als de kosten (zoals reparaties, tanken) gemaakt zijn met zakelijk plastic. Is dit waar? Het is immers een privéauto. Volgens MoneyMonk kan ik BTW dus niet terugvorderen als ik met mijn privérekening ga tanken, reparaties ga betalen etc. De vereiste om met zakelijk plastic te betalen lees ik echter niet op de website van de belastingdienst. Zodoende mijn vraag, wat is nu juist.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Willem,

 

De Belastingdienst wil graag weten, dat jij de afnemer bent. Omdat op de tankbon geen afnemer vermeld staat, moet de afnemer herleidbaar zijn. Om discussies te voorkomen kun je het beste met 'plastic' betalen. Dat het 'plastic' ook zakelijk moet zijn, is mij niet bekend. Bij een grotere onderneming of bij een bv, zal zakelijk 'plastic' de herleidbaarheid wel vergroten. 

 

Het staat inderdaad niet duidelijk op de site van de Belastingdienst. Op de volgende pagina wordt het wel enigszins vermeld:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/bijzondere_facturen

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je ingeschreven staat als eenmanszaak maakt het niet uit hoe iets betaald wordt. Of dit nu met je privé rekening, je zakelijke rekening of die van je vrouw gebeurt. Zolang je alles maar netjes in de administratie verwerkt en deze rekeningen evt ook koppelt. Ik heb zelf als ondernemer ook een privé auto die ik dus zakelijk gebruikt. Echter was het voor mij destijds interessanter en qua mogelijkheden beter om de auto privé aan te schaffen. En voor zover ik weet kun je dan alleen de 19 cent a kilometer in je opvoeren. Hierin zit namelijk ook het gebruik en onderhoudt verwerkt. 

 

Wat betreft de manier van betalen. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin je niet in staat bent om te betalen met iets dat herleidbaar is naar jou. Iemand kan iets voorschieten omdat je je portemonnee bent vergeten om maar een voorbeeld te noemen. Als eenmanszaak ben je tenslotte ook persoonlijk financieel aansprakelijk wanneer het mis gaat met je bedrijf. Wat bij een BV niet het geval is.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, !ND€P€ND€NTM@N zei:

Wanneer je ingeschreven staat als eenmanszaak maakt het niet uit hoe iets betaald wordt. Of dit nu met je privé rekening, je zakelijke rekening of die van je vrouw gebeurt.

Ik zou er toch voorzichtig mee zijn en adviseer om zo min mogelijk contant en met de pinpas van een ander te betalen. Zeker als het om autokosten gaat. De Belastingdienst wil namelijk weten dat je de kosten met 'het oog op de zakelijke belangen van de onderneming' hebt gemaakt. De  quote komt uit een uitspraak van Gerechtshof Arnhem (23 november 2010  https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARN:2010:BO6929)

 

1 uur geleden, !ND€P€ND€NTM@N zei:

En voor zover ik weet kun je dan alleen de 19 cent a kilometer in je opvoeren. Hierin zit namelijk ook het gebruik en onderhoudt verwerkt. 

Voor de inkomstenbelasting is dit zeker waar. Maar een auto kan voor de inkomstenbelasting privé en voor de omzetbelasting zakelijk zijn geëtiketteerd. Je kan dan naast de inkomstenbelastingaftrek, ook nog wat btw terugvorderen. Het gaat Willem om het laatste.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor de aanvullingen, vraag is hiermee voldoende beantwoord. 

 

Mijn conclusie is dat de informatie van MoneyMonk niet correct is, nergens is 'zakelijk plastic' te herleiden als vereiste.

 

Dank ook nog voor onderstaande link:

 

Op 23-9-2019 om 16:05, B&T Belastingadvies zei:

Het staat inderdaad niet duidelijk op de site van de Belastingdienst. Op de volgende pagina wordt het wel enigszins vermeld:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/bijzondere_facturen

 

Zouden jullie ook nog even mee willen lezen in deze vraag, ik heb mijn eigen vraag zojuist zelf beantwoord n.a.v. andere forumberichten, maar hoor uiteraard graag of ik het goed heb samengevat.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem 


 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.