• 0

Geboorteverlof voor partners voor ondernemers?

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Als je werkzaam bent in het bedrijf ben je werknemer een DGA is alleen aandeelhouder.
 

Quote


De werknemersverzekeringen (WW, WIA en ZW) merken het directeur-grootaandeelhoudeelhouderschap niet aan als dienstbetrekking, waardoor enerzijds geen premies hoeven te worden betaald, maar anderzijds ook geen uitkeringen kunnen worden ontvangen. De regels zijn echter voor deze verzekeringen anders dan voor de fiscus, en zijn onder meer bedoeld om misbruik te voorkomen.

De Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder geeft regels in welke gevallen een bestuurder wordt aangemerkt als directeur-grootaandeelhouder (zodat de verzekeringen niet gelden), maar bepaalt ook dat het UWV bevoegd is om in afwijking van die regels een bestuurder niet als directeur-grootaandeelhouder aan te merken (zodat de verzekeringen wel gelden), indien deze door feiten en omstandigheden aantoont daadwerkelijk ondergeschikt te zijn aan de algemene vergadering van de vennootschap.

 

 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Aah ik heb het zelf al gevonden, het antwoord is Neen! De overheid doet er alles aan om de “voordelen van ondernemers” in te binden.

 

Door ondertussen de voordelen voor “werknemers” te vergroten worden de nadelen voor ondernemers alleen maar groter gemaakt: 

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geboorteverlof-en-partnerverlof/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-zzp’er-ook-recht-op-geboorteverlof

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit recht is er nooit geweest, dus heeft niets met inbinden te maken.

Als ondernemer wil ik dat de overheid zo min mogelijk over mijn bedrijf heeft te vertellen, dat houdt uiteraard ook in dat ik niet mijn handje ga ophouden.

Mijn vrouw gaat begin november bevallen en ik krijg gewoon onbeperkt betaald verlof.
 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Het is het mooiste als je een succesvolle onderneming hebt waarbij je jezelf onbeperkt verlof kan geven. Nu is de realiteit dat voor het overgrote deel van de ondernemers dit niet mogelijk is en ze keihard moeten werken om het bedrijf levensvatbaar te houden. Nog even afgezien van de pensioenvoorzieningen en sociale zekerheden wanneer dit ondanks de inzet niet lukt. 

 

Beetje of Topic maar met het inbinden doelde ik op de zelfstandigenaftrek, en niet op de sociale zekerheden die er inderdaad nooit zijn geweest. Het zou een keuze moeten zijn!

Link naar reactie
  • 0

Als je zekerheden wilt hebben, moet je werknemer worden.
Dan kun je gebruik maken van alle vangnetten.

Een keuze is er al, je kunt je voor alles verzekeren, zoals inkomensverzekeringen. Norbert Bakker kan je hier meer over vertellen.

Als de overheid dit zou moeten betalen zou je weer meer belasting moeten gaan betalen en als dat het geval is mag iedereen er weer gebruik van maken.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Bas-12345 zei:

Aah ik heb het zelf al gevonden, het antwoord is Neen! De overheid doet er alles aan om de “voordelen van ondernemers” in te binden.

 

Waarom zou de overheid hier geld moeten uitkeren aan een ondernemer? Je hebt tenslotte ook geen premies betaald om dat geld van te betalen. 

 

Als ondernemer heb je zelf de optie om je wel of niet te verzekeren voor zaken als ziektekosten, arbeidsongeschiktheid of zelfs overlijden. Laat dat vooral zo blijven - ik weet niet of je je kunt verzekeren voor vrije dagen bij het krijgen van een kind, maar ergens lijkt me dat domweg onwaarschijnlijk omdat de enige die zo'n verzekering afnemen mensen zullen zijn die plannen om een kind te krijgen. 

 

Je kunt jezelf zoveel verlof geven als je wilt, maar wel voor eigen rekening ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer zou ik voor mezelf best premies willen betalen (die ik ook moet betalen voor mijn medewerkers) in ruil voor sociale zekerheid. Veel dingen kun je de inderdaad privaat verzekeren, maar laten we wel even bij de les blijven, de premie hoogtes zijn alles behalve vergelijkbaar met iemand in loondienst. In mijn ogen zijn de verschillen te groot.

 

En ja, ik begrijp ook dat die verschillen aan de inkomenszijde ook groot kunnen zijn, maar zolang ik nog gewoon mee doe in de middenmoot vind ik dat ik best mijn handje mag ophouden wanneer dat nodig is. 

Link naar reactie
  • 0

Dat mag ook wel: als alles helemaal in de soep loopt heb je uiteindelijk net als iedereen recht op bijstand, zorgtoeslag en indien van toepassing huurtoeslag, kind-gebonden toeslagen en feitelijk gewoon op alles waar een ontslagen werknemer recht op heeft na afloop van diens WW termijn. 

 

Het risico zit hem vooral in arbeidsongeschiktheid, waarvoor iemand in dienstverband standaard 'verzekerd' is, en een ondernemer dat zelf mag uitzoeken. 

 

Dat is nogal duur, maar dat is ook wel weer logisch: vooral ondernemers die (denken) risico te lopen zullen zich verzekeren, en daarmee een groep vormen die een hoger risico heeft dan de gemiddelde nederlander. Probleem is wel dat de premies zo hoog zijn, zelfs met een lange wachttijd, dat het amper meer op te brengen is. 

 

Iets als geboorteverlof zou ik qua risico indelen als relatief korte arbeidsongeschiktheid: wellicht heb je een paar maanden gemiste inkomsten, idealiter kun je die gewoon overleven door te teren op je vermogen. Ergens heb je dat vermogen ook gewoon nodig, voor hetzelfde geld lazer je morgen van een keukentrapje, breek je je been en ben je een paar maanden niet of sterk verminderd arbeidsgeschikt. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-9-2019 om 09:54, Bas-12345 zei:

Veel dingen kun je de inderdaad privaat verzekeren, maar laten we wel even bij de les blijven, de premie hoogtes zijn alles behalve vergelijkbaar met iemand in loondienst. In mijn ogen zijn de verschillen te groot.

 

Bas-12345  we dwalen af van het onderwerp maar maar laten we inderdaad bij de les blijven😉:

de meeste ondernemers zijn privaat juist  goedkoper verzekerbaar dan iemand (met de zelfde leeftijd en functie) in loondienst

Uitzonderingen:  ondernemers met fysiek zware beroepen (zorg, bouw etc) en mensen die pas na hun 55e willen starten met een AOV . 

 

De meeste mensen weten niet wat arbeidsongeschiktheid & verzekeren voor een werknemer eigenlijk kost, en zolang ze in loondienst zijn betalen ze het niet zelf. Indirect betalen ze het wel:  8 tot 10% van het bruto salaris die de werkgever kwijt is aan Loondoorbetaling bij ziekte, arbo, interventies, WHK premies, WIA basispremie, WGA gat enz komen gewoon uit de loonruimte/lumpsum

 

Neem als voorbeeld Bas:  een organisatie-adviseur van 40 jaar. Bas verdient 50.000 Euro per jaar in loondienst. Zijn werkgever is jaarlijks in totaal 8,0% van het salaris kwijt aan voornoemde voorzieningen, in totaal 4.000 Euro bruto per jaar, waarmee Bas een uitkering krijgt van 50.000,- in het eerste ziektejaar en 35.000 in alle volgende tot - indien nodig - AOW leeftijd.

 

Als Bas zelfstandig wordt en hij een AOV wil nemen op basis van dezelfde uitgangspunten als in loondienst  betaalt Ben aan een private verzekeraar  bij aanvang 1.150 Euro bruto per jaar, bijna 4 x goedkoper dan  toen hij werknemer was.  

Nu zitten in die aanvangspremie allemaal aanvangskortingen en de premie is hier leeftijdsafhankelijk, dus de premie gaat stijgen: 

  • De eerste 10 jaar is de premie  gemiddeld  € 2200,-: nog steeds bijna de helft goedkoper dan een werknemer 
  • De gemiddelde premie tot aan AOW leeftijd is 2.800 Euro  bruto per jaar: 30% goedkoper dan een werknemer 

 

13 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Probleem is wel dat de premies zo hoog zijn, zelfs met een lange wachttijd, dat het amper meer op te brengen is. 

 

R.I.P. - Benm: bij een  wachttijd van 6 maanden daalt de gemiddelde premie  tot aan AOW-leeftijd voor de ondernemer in dit voorbeeld naar € 2.000 bruto  per jaar =+/- 100 euro netto per maand.  Dat moet toch wel op te brengen zijn voor een ondernemer met een verzekerd bedrag van 50K..kwestie van keuzes maken! 

 

aangepast door Norbert Bakker
Edit: ingekort & verduidelijkt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2019 om 12:12, Norbert Bakker zei:

Neem als voorbeeld Bas:  een organisatie-adviseur van 40 jaar. Bas verdient 50.000 Euro per jaar in loondienst. Zijn werkgever is jaarlijks in totaal 8,0% van het salaris kwijt aan voornoemde voorzieningen, in totaal 4.000 Euro bruto per jaar, waarmee Bas een uitkering krijgt van 50.000,- in het eerste ziektejaar en 35.000 in alle volgende tot - indien nodig - AOW leeftijd.

 

Update

Naar aanleiding van een kennissessie inkomen van gisteren: de werknemer verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid is nog duurder dan aangegeven. 

 

Enerzijds omdat de overheid de WIA basispremie blijft verhogen (nu al bijna 7%), anderzijds omdat het verzuim  in Nederland nog steeds toeneemt, en daarmee de eigen kosten en de kosten van verzekering ook.  Bovendien wordt in/door de nieuwe MKB Verzuim ontzorgverzekering  het WGA-gat voor werknemers weer een zorgplicht  (ik zal dat binnenkort nader toelichten in een column over de ontzorgverzekering). 

 

Reken even mee: 

  • WGAbasispremie  6,96%
  • WGA Flex en vast in de WHK premie (dus ex WW) : 0,62% voor sector  44 (zakelijke dienstverlening 2)
  • Premie verzuim + kosten eigen risico 2,0% of - bij geen verzekering - gemiddelde kosten per werknemer in deze sector
  • Arbodienstverlening + reïntegratie& interventies : 0,25% 
  • WGA-gat 0,25% (kan evt ook door werknemer worden betaald, of kosten gedeeld)

 

Totaal:  10,08% ; dus in het rekenvoorbeeld kosten de voorzieningen  voor de werknemer ruim € 5.000,- per jaar.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat is inderdaad nog veel duurder, maar domweg verplicht. 

 

Yep, volledige deelname.  Maar het was vooral bedoeld om voor eens en altijd aan te tonen dat de opmerking dat ondernemers voor arbeidsongeschiktheid veel duurder uit zijn dan werknemers, niet klopt.

 

2 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Geen marktwerking, geen reden om het efficient aan te pakken 😉

 

Het wordt zelfs nog erger: in 2020 stijgt de WIA Basispremie - thans arbeidsongeschiktheidsfonds (aof) genoemd - nog verder door van 6,96% naar 7,34% (inclusief 0,5% uniforme opslag kinderopvang) .

 

Dus in 2020 wordt die 10,08% gewoon 10,5%.

 

Vanaf 2021 krijgen werkgevers (alle:  groot of klein, zowel Shell als Rieel Schoonmaak ) wel een compensatie van € 1200,- per werkgever per jaar. Je leest het echt goed: niet per werknemer,  maar per werkgever

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Yep, volledige deelname.  Maar het was vooral bedoeld om voor eens en altijd aan te tonen dat de opmerking dat ondernemers voor arbeidsongeschiktheid veel duurder uit zijn dan werknemers, niet klopt.

 

Dat wel, maar het verschil is dat de werknemer daar niet zoveel van ziet: die krijgt een brutoloon waar deze kosten niet meer vanaf gaan, ondanks dat de werkgever ze  uiteraard wel betaalt. 

 

Hoe zit dat eigenlijk met die compensatie, is daar nog een minimaal dienstverband voor nodig, of kom je er ook voor in aanmerking als je iemand 1 uur per jaar in loondienst gehad hebt? Krijg ik zo alsnog de ooit beloofde 1000 euro? :D

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat wel, maar het verschil is dat de werknemer daar niet zoveel van ziet: die krijgt een brutoloon waar deze kosten niet meer vanaf gaan, ondanks dat de werkgever ze  uiteraard wel betaalt. 

 

Dat was inderdaad  wat ik 3 dagen geleden schreef. Lang leve de kracht van de herhaling😎

Op 24-9-2019 om 12:12, Norbert Bakker zei:

De meeste mensen weten niet wat arbeidsongeschiktheid & verzekeren voor een werknemer eigenlijk kost, en zolang ze in loondienst zijn betalen ze het niet zelf. Indirect betalen ze het wel:  8 tot 10% van het bruto salaris die de werkgever kwijt is aan Loondoorbetaling bij ziekte, arbo, interventies, WHK premies, WIA basispremie, WGA gat enz komen gewoon uit de loonruimte/lumpsum

 

7 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Hoe zit dat eigenlijk met die compensatie, is daar nog een minimaal dienstverband voor nodig, of kom je er ook voor in aanmerking als je iemand 1 uur per jaar in loondienst gehad hebt? Krijg ik zo alsnog de ooit beloofde 1000 euro? 😄

 

Dunno, de spelregels worden pas in 2020 vastgesteld. Ga er maar van uit dat er een drempel komt om al te creatief gebruik tegen te gaan.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

cadeautje voor ondernemers kan nooit de bedoeling zijn toch?  🙂

 

Dat was nu juist wel de bedoeling. Doordat de afschaffing van de dividendbelasting niet doorging was er 2 miljard over op de begroting, en het leek de minister een goed idee om een deel van dat bedrag (bijna 500 miljoen) te gaan besteden aan lastenverlichting voor het MKB die zoveel moeite had met en zoveel kosten moest maken voor personeel en alle regeltjes er omheen. 

 

Op onnavolgbare wijze wordt dat cadeau nu aan alle werkgevers gegeven, dus ook aan Koninklijke Shell en Unilever. Toch nog een beetje compensatie dus voor hun aandeelhouders die dividendbelasting moeten betalen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis in deze discussie. Is een geboorteverlof een recht op basis van werknemersverzekeringen of een recht op basis van volksverzekeringen.

Werknemersverzekeringen betalen dga/ondernemers doorgaans niet.

Volksverzekering zeker wel. 

Dus als dit uit het vaatje van de volksverzekeringen wordt getapt, dan moet je volgens mij als ondernemer eisen dat je het ook krijgt, want daar betaal je aan mee.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, angelo@hoekstrabedrijfsadm zei:

Wat ik mis in deze discussie. Is een geboorteverlof een recht op basis van werknemersverzekeringen of een recht op basis van volksverzekeringen.

 

Het is een recht op basis van werknemerswetgeving, en wordt gefinancierd door een werknemersverzekering in casu het Algemeen Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof): de kosten worden daardoor door alle werkgevers gedeeld. 

 

Ondernemers kunnen daar dus geen rechten aan ontlenen, met als voornaamste reden dat zij zelf hun tijd kunnen indelen (de wet gaat om het recht op vrije tijd voor de partner na  bevalling, de doorbetaling daarvan via de werkgever is een kennelijke leuke bijkomstigheid volgens de wetgever). 

 

Lang verhaal kort: leuk bedacht dat zelfstandigen niet mee mogen doen , maar het zou de wetgever en private verzekeraars sieren als ze ook een vorm van vergoeding bieden voor de partner  na bevalling gelet op het specifieke doel van deze wet:

Quote

Dit wetsvoorstel regelt vrije tijd voor de partner van de moeder bij de geboorte van de baby.  De bedoeling daarvan is dat daarmee wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de band tussen de partner van de moeder en het kind

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.