• 0

Benaderd door importeur om mijn product te verkopen in Noorwegen en Zweden

Beste,

 

Ik heb 2,5 jaar geleden een renovatieproduct op de markt gebracht in de Benelux, dit begint zeer goed te lopen. Op dit moment ben ik bezig om het zelfde concept voor de Europese markt klaar te maken, onder een andere naam en identiteit.

 

Een importeur van bouwproducten uit Noorwegen die mijn Nederlandse product al kent, heeft me afgelopen week benaderd voor het Europese label. Ze geven aan dat ze het product zowel in Noorwegen als Zweden willen gaan verkopen op basis van exclusiviteit. De importeur heeft overigens voor meerdere merken de exclusiviteit voor Noorwegen en Zweden verworven. en heeft dus veel ervaring en een goed netwerk van dealers in de betreffende landen.

 

Op dit moment heb ik een 3 tal vragen:

 

  • Heeft iemand ervaring om afspraken te maken met importeurs? 
  • Ik zou graag willen weten wat een importeur gemiddeld als marge verwacht?
  • Wat voor eisen kan ik stellen als leverancier omdat ze exclusiviteit voor 2 landen willen?

 

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 minuten geleden, rocro74 zei:
  • Ik zou graag willen weten wat een importeur gemiddeld als marge verwacht?

Ergens tussen de 1 en 100%... Een gemiddelde zegt niet zoveel, want dit loopt zeer sterk uiteen, afhankelijk van allerlei omstandigheden.

 

21 minuten geleden, rocro74 zei:
  • Wat voor eisen kan ik stellen als leverancier omdat ze exclusiviteit voor 2 landen willen?

Even omdenken: het kan ook zijn dat ze exclusiviteit willen om er helemaal niets van te verkopen en juist te zorgen dat jouw product van de markt geweerd wordt. Bijvoorbeeld omdat ze een veel lucratiever contract met jouw concurrentie hebben. Je zou bijvoorbeeld een omzetminimum kunnen afspreken, wat bij niet halen leidt tot het vervallen van de exclusiviteit.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor je reageren!

 

Het is me duidelijk dat de marge van alles kan zijn. Omdat ze echter ervaring hebben met andere merken wil ik wel goed voorbereid het gesprek met hun aangaan, ben daarom op zoek naar een richtlijn wat gangbaar is. (Helaas is hier online weinig over te vinden) Mijn insteek zal  zijn 30% tot een max van 40% marge op hun inkoop prijs. (Zoek echter een bevestiging of deze marge ook gebruikelijk is voor een importeur)

 

De exclusiviteit is niet om tactische gronden zijn, omdat ik voor mijn oplossing geen concurrentie heb. Het moet ze echter wel 'pijn' doen zodat ze het financieel merken als ze niets met de exclusiviteit doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Marge suggereert dat jij de marktprijs kan bepalen, maar dat is vanwege mededingingsregels niet toegestaan. Jij stelt een groothandelsprijs vast en dan bepalen de volgende partijen in de keten hun verkoopprijzen. Soms rekenen ze terug en komen dan op 'een marge' uit, maar dat is onderhandelingspraat. Sterke leveranciers spelen met condities: grotere volumes is lagere inkoopprijzen, marketingondersteunende budgetten (je betaalt dus mee als ze echt iets doen), actiemateriaal.

 

Er zitten hier vast wel mensen die weten hoe leveranciers en groothandels met elkaar omgaan....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.