• 0

Invoer uit China - DDP

(aangepast)

Beste mensen,

 

Momenteel wordt een zending van 18 kubieke meter geproduceerd voor mij in China. Ik heb een grove fout gemaakt door niet te weten dat dit electronisch product  een CE keurmerk nodig heeft.  Ik was van plan om zelf via mijn forwarder de zending te laten verschepen, totdat ik dus erachter kwam dat het een CE keurmerk nodig heeft. Ik kan nu niet meer de productie annuleren, anders had ik dat wel gedaan.

Ik denk er nu over na om de zending door mijn leverancier te laten verzorgen tot aan mijn deur, DDP. Dit omdat ik niet de risico wil lopen dat zo'n grote zending door de douane niet toegelaten wordt en ik al het geld kwijt ben. Ik zou namelijk als ik de zending zelf zou verzorgen een  FCL zending doen en hierbij is de kans, als het goed is, groter op inspectie. Bij DDP zou de leverancier hiervoor verantwoordelijk zijn tegenover mij (via Alibaba trade assurance). Ik heb besloten om voor dit ene keer dit product in de omloop te brengen, met alle risico's die het meeneemt.

Nu is mijn vraag, is belastingtechnisch enige problemen te vinden voor mij met DDP zending door mijn leverancier? Mijn leverancier rekent 2 USD per KG en de zending gaat eerst naar Duitsland en wordt vanaf daar door UPS bij mij bezorgd in Nederland. Het kan zijn dat zij bijvoorbeeld een lagere waarde opgeven bij de douane (dit geven ze natuurlijk niet toe tegenover mij). Indien zij een lagere waarde opgeven, ben ik dan daarvoor verantwoordelijk? Ik zou namelijk waarschijnlijk gewoon een commercial invoice ontvangen van mijn leverancier met de goederenprijs en verzendprijs. Als ik dit laat zien aan de belastingdienst, dan is alles toch goed?

Bij voorbaat hartelijk dank!


 

aangepast door xbcc
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Branko Collin zei:

Op je vragen kan ik geen antwoord geven, omdat ik er te weinig van afweet, maar bij mijn weten is CE geen keurmerk. CE is een markering waarmee de fabrikant verklaart dat het product aan EU-eisen voldoet.


Bedankt voor je reactie. Maakt dat in de praktijk uit? Naar mijn weten moet je dan nog steeds aan de Europese Autoriteiten technische documenten kunnen laten zien waarbij getest is en wordt laten zien dat het aan de veiligheidseisen voldoet. Volgens mij is het niet genoeg om alleen een Verklaring van Conformiteit te bezitten. 

Mijn leverancier beweert dat het getest is voor CE en heeft technische documenten gestuurd, maar het document gaat niet om precies hetzelfde variant van het product. Ookal zou het om hetzelfde variant gaan, volgens mij voldoen de documenten van Chinese leveranciers in de meeste gevallen niet aan de eisen.

Indien ik het fout heb, dan hoor ik dat graag!

aangepast door xbcc
Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2019 om 11:26, JacobSX zei:

Mijn leverancier beweert dat het getest is voor CE en heeft technische documenten gestuurd, maar het document gaat niet om precies hetzelfde variant van het product.

 

Al gevraag om documenten voor exact dezelfde variant dan? 

 

Op 23-9-2019 om 11:26, JacobSX zei:

volgens mij voldoen de documenten van Chinese leveranciers in de meeste gevallen niet aan de eisen.

 

Hangt er vanaf wat voor documenten het zijn en wie ze heeft opgesteld.

 

Een verifieerbaar testrapport (CE en RoHS) van een Chinese vestiging van een goed bekend staand instituut zoals TÜV, SGS of Intertek is over het algemeen wel betrouwbaar, alleen moet je wel goed blijven opletten of het geteste productieproces en de geteste componenten en halffabrikaten niet tussentijds gewijzigd worden zonder opnieuw te testen en zonder jou te informeren. Wil je 100% zekerheid dan zul je de producten hier in Nederland ook nog batchgewijs moeten laten testen en/of certificeren, bijvoorbeeld bij Dekra.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2019 om 16:26, Norbert Bakker zei:

 

Al gevraag om documenten voor exact dezelfde variant dan? 

 

 

Hangt er vanaf wat voor documenten het zijn en wie ze heeft opgesteld.

 

Een verifieerbaar testrapport (CE en RoHS) van een Chinese vestiging van een goed bekend staand instituut zoals TÜV, SGS of Intertek is over het algemeen wel betrouwbaar, alleen moet je wel goed blijven opletten of het geteste productieproces en de geteste componenten en halffabrikaten niet tussentijds gewijzigd worden zonder opnieuw te testen en zonder jou te informeren. Wil je 100% zekerheid dan zul je de producten hier in Nederland ook nog batchgewijs moeten laten testen en/of certificeren, bijvoorbeeld bij Dekra.

 

 

Bedankt voor je reactie Norbert.

Het testrapport is gemaakt door ''Shenzhen Southern LCS compliance Testing Laboratory''. Het is van 2017.

Het is het enigste document dat ze hebben. Het document noemt wel een paar varianten, maar op mijn variant staat de CE logo niet op het product, alleen op de verpakking. 

Stel dat op het product wel een CE markering staat en de douane zou dit document aangeleverd krijgen, hoe weten ze nou of het bij dit product hoort of niet? De naam van het product staat erop en een paar modelnummers waar het voor geldt. Het lijkt een vakgebied op zich en als kleine ondernemer zie ik de bomen door het bos niet meer.

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, JacobSX zei:

Het lijkt een vakgebied op zich en als kleine ondernemer zie ik de bomen door het bos niet meer.

 

Bottom line: er zitten niet de juiste documenten bij en er zit niet de juiste markering op.

Laat het hier testen op veiligheid, en verkoop het pas als je zeker weet dat de producten veilig zijn en zijn voorzien van de juiste markeringen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Bottom line: er zitten niet de juiste documenten bij en er zit niet de juiste markering op.

Laat het hier testen op veiligheid, en verkoop het pas als je zeker weet dat de producten veilig zijn en zijn voorzien van de juiste markeringen

Dat is inderdaad duidelijk. Volgens mij zit RoHS keuring al in de CE markering/test ingebakken?

Dan blijft alleen nog de vraag of het belastingtechnisch niks tegenzit om het DDP door de leverancier te laten verzenden? Want stel dat het niet door de CE keuring komt, ik moet dan alsnog deze batch naar Nederland kunnen versturen, aangezien productie al in gang is en ik het niet meer stop kan zetten. 

Mijn leverancier rekent 2 USD per KG en de zending gaat eerst naar Duitsland en wordt vanaf daar door UPS bij mij bezorgd in Nederland. Het kan zijn dat zij bijvoorbeeld een lagere waarde opgeven bij de douane (dit geven ze natuurlijk niet toe tegenover mij). Indien zij een lagere waarde opgeven, ben ik dan daarvoor verantwoordelijk? Ik zou namelijk waarschijnlijk gewoon een commercial invoice ontvangen van mijn leverancier met de goederenprijs en verzendprijs. Als ik dit laat zien aan de belastingdienst, dan is alles toch goed?

Het is in ieder geval heel duidelijk dat ik niet meer producten zonder CE certificatie ga overwegen. 

aangepast door xbcc
Link naar reactie
  • 1

Hoi, Alle electrische apparaten  hebben een CE keurmerk nodig, tevens moeten de producten getest worden op giftige substanties. Je hebt dus een RoHS nodig.  Je invoer op basis van DDP is erg link want jij bent altijd aansprakelijk indien er voor een lagere waarde wordt aangegeven.  Eis van de leverancier dat hij de juiste waarde opgeeft.

 

succes damien

Link naar reactie
  • 0
Op 26-9-2019 om 01:28, Sourcing Asia zei:

Hoi, Alle electrische apparaten  hebben een CE keurmerk nodig, tevens moeten de producten getest worden op giftige substanties. Je hebt dus een RoHS nodig.  Je invoer op basis van DDP is erg link want jij bent altijd aansprakelijk indien er voor een lagere waarde wordt aangegeven.  Eis van de leverancier dat hij de juiste waarde opgeeft.

 

succes damien

Erg bedankt voor je reactie Damien.

Is het dan zo dat de belastingdienst eist dat bij een DDP import ik een officieel document laat zien dat door de douane aan de leverancier is overhandigd? Of is een commercial invoice en bewijs dat het van mijn bank is afgeschreven voldoende? Mijn zending zal dan 1 van de vele andere zendingen die door deze shipper tegelijk worden verzonden, dus ik weet niet precies hoe erg zo'n douanedocument bijvoorbeeld op mijn zending gespitst zal worden en dus onderscheiden kan worden.

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

bij een controle van de belastingdienst kan het naar boven komen dat het niet klopt, dus het bewaren van je administratie is erg belangrijk. Bij officiële invoer altijd zorgen dat de prijzen kloppen ed. en ja natuurlijk de commerciële invoice bewaren, maar dat moet je toch. Bewaar de papieren van de import ook goed.

 

gr damien

Link naar reactie
  • 1

Het antwoord van Sourcing Asia klopt niet. Als jij DDP koopt heb je niets te maken met de invoeraangifte in Nederland, als de verkoper een foute of frauduleuze aangifte indient die door de douane opgemerkt wordt wordt hij,  in beginsel via zijn  douane-vertegenwoordiger,  hierop aangesproken. In theorie zou de douane ook nog bij jou kunnen komen als je willens en wetens meewerkt aan een constructie om invoerrechten te ontduiken. 

7 uur geleden, Sourcing Asia zei:

Bewaar de papieren van de import ook goed.

die heb je niet bij een DDP levering, valt dus ook niet te bewaren.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Bert. zei:

Het antwoord van Sourcing Asia klopt niet. Als jij DDP koopt heb je niets te maken met de invoeraangifte in Nederland, als de verkoper een foute of frauduleuze aangifte indient die door de douane opgemerkt wordt wordt hij,  in beginsel via zijn  douane-vertegenwoordiger,  hierop aangesproken. In theorie zou de douane ook nog bij jou kunnen komen als je willens en wetens meewerkt aan een constructie om invoerrechten te ontduiken. 

die heb je niet bij een DDP levering, valt dus ook niet te bewaren.

Dat betekent dus dat in de praktijk je bijna nooit wordt aangesproken als de leverancier sjoemelt met de douane? Want je krijgt dus ook geen document waarop staat hoeveel zij als waarde voor de zending hebben opgegeven, dus je kon het ook niet weten...

Bedankt allebei!

Link naar reactie
  • 1

De bedoeling van invoer BTW is dat die tegelijk bij de invoer afgedragen wordt, door of voor rekening van de aangever, in het het geval van DDP dus de verkoper. Jij krijgt op grond van artikel 12 lid 3 WOB een factuur met verlegde BTW (dus 0%). In beginsel is  in jouw administratie niet na te gaan of de verkoper een juist bedrag afgedragen heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.