• 0

Geen omzet, wel investeren & de omzetbelasting

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Ik ben zzp-er sinds 2012. De resultaten daarvan zijn nogal wisselend. Soms heb ik aardig wat opdrachten en verdien ik leuk bij, maar heel vaak ligt het ook maanden stil. In het begin begon ik als een soort manusje van alles op creatief gebied. Fotografie, video, audio, ontwerp, etc. De laatste jaren is dat steeds meer verschoven richting audio. Dat ging een tijdje best aardig. Totdat een van mijn grootste opdrachtgevers aangaf dat hun werkzaamheden wat zouden verschuiven. Ik zit nu dus al een tijdje in een stille periode.

 

Het hoeft van mij gelukkig geen goudmijn te zijn, aangezien ik ook 4 dagen per week in loondienst van een bedrijf werk. Financiëel is het dus niet dringend. Het is wel de bedoeling dat mijn zzp werkzaamheden blijven groeien. Maar momenteel lukt het me niet om bedrijven te vinden die een samenwerking willen beginnen. 

Nu kan ik door die 4 dagen bij dat andere bedrijf nog steeds investeren in mijn eigen onderneming. Met andere woorden. Ik heb aardig wat gespendeerd aan studio apparatuur en ergonomische verbeteringen. Maar ik heb geen omzet gedraaid in het laatste kwartaal. 

Vraag 1: Nu hoor ik van een vriend dat de belastingdienst het dan niet zou kunnen waarderen als ik de voorbelasting invul, maar er geen omzet tegenover kan zetten.  Klopt dit? Kan ik hierdoor moeilijkheden of vragen verwachten? Bij de vorige kwartaalaangifte had ik al niet veel omzet, maar investeerde ik ook veel.
Vraag 2: Mag ik geld uit loondienst gebruiken om te investeren in mijn zzp werkzaamheden? 

Hopelijk kan dit me wat duidelijkheid geven. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

6 minuten geleden, Oktober12 zei:

Vraag 1: Nu hoor ik van een vriend dat de belastingdienst het dan niet zou kunnen waarderen als ik de voorbelasting invul, maar er geen omzet tegenover kan zetten.  Klopt dit? Kan ik hierdoor moeilijkheden of vragen verwachten? Bij de vorige kwartaalaangifte had ik al niet veel omzet, maar investeerde ik ook veel.

Dat valt wel mee. De Belastingdienst kijkt naar de lange termijn. Al je echter jarenlang geld blijft uitgeven terwijl er geen winst te verwachten is, dan kan de Belastingdienst daar wel een keer een punt van maken voor zowel de omzet- als de inkomstenbelasting. Voor een los kwartaal is er niets aan de hand. 

 

9 minuten geleden, Oktober12 zei:

Vraag 2: Mag ik geld uit loondienst gebruiken om te investeren in mijn zzp werkzaamheden? 

Ja hoor, je mag net zoveel privéstortingen doen in je eenmanszaak als je leuk vindt. 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.