• 0

Mobiele telefoon: hoe zit het precies met aftrek van kosten en BTW?

Ik sta ervoor om een nieuwe mobiele telefoon aan te schaffen in combinatie met een abonnement. De constructie die ik in gedachten heb:

 

1. Een eenmalige toestelbetaling voor een deel van de aanschaf van het toestel 

2. Een abonnementsbetaling per maand (incl. data en belminuten)

3. Een toestelbetaling per maand om het resterende bedrag van het toestel te betalen.

Voor 2. en 3. zou ik iedere maand een totaalfactuur ontvangen. 

 

Ik vraag me af hoe ik deze bedragen in mijn eenmanszaak moet administreren en hoe ik met de BTW om moet/kan gaan? Wat is aftrekbaar en wat niet? 

En als ik de eenmalige toestelbetaling onder de Euro 450,- hou, hoef ik dan niet af te schrijven? O moet ik de maandelijkse toestelbetalingen hier ook bij optellen?

 

Ik ga de telefoon zowel zakelijk als privé gebruiken. Ik las in (hele oude) posts dat ik een inschatting moet maken van de verhouding zakelijk/privé gebruik en hiervoor moet corrigeren, zowel qua kosten als afgetrokken BTW, klopt dat nog steeds? En hoe administreer ik dat vervolgens weer? 

 

Bij voorbaat dank voor de aanwijzingen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de afschrijving moet je alle kosten die nodig zijn om het bedrijfsmiddel in gebruik te nemen bij elkaar op tellen. De datum waarop de afschrijving begint is de datum van ingebruikname. (Ik rond dat zelf altijd af op een hele maand.) Dus dat je nu een deel betaalt en later een deel betaalt maakt niet uit, het gaat erom wat het bedrijfsmiddel in totaal kost.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit me trouwens af te vragen, achteraf in delen betalen, dat is een vorm van afbetalen. Jij hebt al het gebruik van het toestel, maar je betaalt nog steeds. Dat betekent dat de leverancier jouw deels financiert. Mag je dan wel al die kosten bij de kosten van het bedrijfsmiddel tellen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Waarom is het een bedrijfsmiddel? Het is toch vooral een persoonlijk bezit dat deels zakelijk gebruikt wordt?

Niet per definitie ...

... maar misschien is het tijd voor weer een nieuwe forfaitaire bijtellingsregeling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik zit me trouwens af te vragen, achteraf in delen betalen, dat is een vorm van afbetalen. Jij hebt al het gebruik van het toestel, maar je betaalt nog steeds. Dat betekent dat de leverancier jouw deels financiert. Mag je dan wel al die kosten bij de kosten van het bedrijfsmiddel tellen?

 

Dat is een van de dingen die ik me inderdaad ook afvraag! Wordt het niet gezien als een lening, die maandelijks afgelost wordt?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, NandavdE zei:

Dat is een van de dingen die ik me inderdaad ook afvraag! Wordt het niet gezien als een lening, die maandelijks afgelost wordt? 

Inderdaad een lening/krediet/lease, waarop maandelijks wordt afgelost.

 

Als het goed is bestaat de maandelijkse factuur uit:

(1)  Abonnementskosten en verbruikskosten (21% btw).

(2) Toestelbetaling (0% btw) voor 2 tot 3 jaar.

 

Het toestelbedrag staat op de aankoopfactuur; vanaf 450 euro afschrijven over 60 maanden [activa]

Het maandelijkse aflossingsbedrag in mindering brengen op de lening/krediet/lease [passiva]

De maandelijkse abonnementskosten en verbruikskosten ten laste van de omzet brengen [W&V-rekening]

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.