• 0

Waar inkomstenbelasting afdragen (opdracht niet-EU land)?

Na wat uren zoeken in bestaande topics voel ik mij toch genoodzaakt een nieuwe aan te maken. Ik ben woonachtig in Nederland en lever als ZZP'er een dienst (consultancy) aan een bedrijf dat gevestigd is op de Britse Maagdeneilanden (een niet-EU land volgens de belastingdienst). Ik doe dit vanuit Nederland via het internet en heb dus 0 dagen fysieke presentie in het land (wat soms kan uitmaken).

Tot op heden kan ik geen duidelijk antwoord krijgen waar ik inkomstenbelasting moet afdragen.

 

Volgens deze pagina van de belastingdienst is het belangrijk dubbele aftrek voorkomen. Een specifiek interessant deel is;

Quote

Als het recht om belasting te heffen op grond van (inter)nationale regelingen is toegewezen aan een ander land dan Nederland, bent u over die inkomsten in Nederland geen inkomstenbelasting verschuldigd.


Als de inkomstenbelasting op de Britse Maagdeneilanden ligt zou niet dit vervelend zijn, omdat het tarief daar een stuk lager is. Dit hangt af van het verdrag dat opgesteld is. De volgende 2 pagina's van de belastingdienst (1 & 2) gaan hier iets meer op in. Het deel wat mijn aandacht trok hieruit is
 

Quote

Om te weten wat de precieze gevolgen zijn voor uw belastingheffing in Nederland, moet u dat belastingverdrag lezen. 

 

Na wat zoek werk op overheid.nl heb ik hier  het belastingverdrag tussen Nederland en de Britse Maagdeneilanden gevonden. Het hele verdrag gelezen en kort samengevat zie ik enkel overeenkomsten over het uitwisselen van belastinggegevens  op verzoek.  Niks over bij wie ik het moet indienen.

Ik zou het expliciet ontbreken, uit het hierboven gelinkte verdrag, van het toewijzen van belasting heffen naar de Britse Maagdeneilanden (ipv Nederland) in relatie tot mijn 1e quote in deze topic kunnen lezen als dat ik dus in nederland inkomstenbelasting moet afdragen. In dit soort fiscale gevallen vind ik dit net even te vaag.

Is er iemand die hier meer over weet en hier duidelijkheid in kan scheppen? Bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Erik

 

Waarom denk je dat je op de UK VI belastingplichtig zou kunnen zijn? Je onderneming is in NL gevestigd, je werkt vanuit NL. Je hebt geen vaste inrichting op de UK VI...

Als je de redenatie volgt die je hanteert, dan zou iedereen die grensoverschrijdende diensten levert buiten NL en de EU ineens elders belastingplichtig zijn. Gelukkig werkt dat niet zo.

Het land van de opdrachtgever is in deze beslist niet leidend. Zeker niet als je niet in dat land zelf werkt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, Joost Rietveld said:

Als je de redenatie volgt die je hanteert, dan zou iedereen die grensoverschrijdende diensten levert buiten NL en de EU ineens elders belastingplichtig zijn.


Dag Joost,

Bedankt voor je reactie. Het is voor mij voor het eerst dat ik een opdracht met een buitenlandse client doe en tevens gelijk buiten de EU. Met in het achterhoofd houdende dat omzetbelasting volgens het land van de client gerekend wordt (tenminste dat lijkt volgens de vele webshop gerelateerde topics die ik vond), was inderdaad mijn verwachting dat dit mogelijk voor inkomstenbelasting ook van toepassing zou zijn tenzij er iets in zo'n verdrag over staat. Blijkbaar is het standaard uitgangspunt dus gewoon in NL plichting.  

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.