Ik heb de intentie om mijn eenmanszaak (EMZ)om te zetten naar een BV, waarbij ik een Holdingstructuur wil opzetten (via geruisloze inbreng)
Als ik een berekening maak voor de hoogte van het aandelenkapitaal zal dat om en nabij EUR 28K zijn en 40K agio. De EMZ zal via de Holding weer doorzakken naar de Werk BV daaronder.
EMZ
Ondernemingsvermogen 88K (is inclusief 15K FOR)
Goodwill berekent van 50K, verder geen andere stille reserves.
IB claim op winst van 2018 is 45K
Berekening fiscale verkrijgingsprijs:
Kapitaal 73K
FOR 15K
Subtotaal 88K
-/- Creditering (RC DGA door IB claim en afrondingscreditering) 48K
-/- Lijfrente 12K (na aftrek stakingsaftrek)
Totaal fiscaal zuiver vermogen 28K (en dan nog 40K agio)
Nu vraag ik mij even af in hoeverre het kan dat het aandelenkapitaal van de Holding bijvoorbeeld EUR 100,- kan zijn. Vanuit de Holding zal ik niet veel contracten gaan afsluiten en hiervoor heb ik niet per se een hoog aandelenkapitaal nodig.
Kan iemand mij hierover wellicht advies geven?
1) over de hoogte van het aandelenkapitaal van de Holding
2) Over de hoogte van aandelenkapitaal van de werk BV
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Noon_5
Noon_5
Goedemiddag,
Ik heb de intentie om mijn eenmanszaak (EMZ)om te zetten naar een BV, waarbij ik een Holdingstructuur wil opzetten (via geruisloze inbreng)
Als ik een berekening maak voor de hoogte van het aandelenkapitaal zal dat om en nabij EUR 28K zijn en 40K agio. De EMZ zal via de Holding weer doorzakken naar de Werk BV daaronder.
EMZ
Ondernemingsvermogen 88K (is inclusief 15K FOR)
Goodwill berekent van 50K, verder geen andere stille reserves.
IB claim op winst van 2018 is 45K
Berekening fiscale verkrijgingsprijs:
Kapitaal 73K
FOR 15K
Subtotaal 88K
-/- Creditering (RC DGA door IB claim en afrondingscreditering) 48K
-/- Lijfrente 12K (na aftrek stakingsaftrek)
Totaal fiscaal zuiver vermogen 28K (en dan nog 40K agio)
Nu vraag ik mij even af in hoeverre het kan dat het aandelenkapitaal van de Holding bijvoorbeeld EUR 100,- kan zijn. Vanuit de Holding zal ik niet veel contracten gaan afsluiten en hiervoor heb ik niet per se een hoog aandelenkapitaal nodig.
Kan iemand mij hierover wellicht advies geven?
1) over de hoogte van het aandelenkapitaal van de Holding
2) Over de hoogte van aandelenkapitaal van de werk BV
Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62063-hoogte-aandelenkapitaal-holding-anders-dan-werk-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag