• 0

Hoogte aandelenkapitaal Holding anders dan werk BV

Goedemiddag,

 

Ik heb de intentie om mijn eenmanszaak (EMZ)om te zetten naar een BV, waarbij ik een Holdingstructuur wil opzetten (via geruisloze inbreng)

Als ik een berekening maak voor de hoogte van het aandelenkapitaal zal dat om en nabij EUR 28K zijn en 40K agio. De EMZ zal via de Holding weer doorzakken naar de Werk BV daaronder. 

 

EMZ

Ondernemingsvermogen 88K (is inclusief 15K FOR)

Goodwill berekent van 50K, verder geen andere stille reserves.

IB claim op winst van 2018 is 45K

 

Berekening fiscale verkrijgingsprijs:

Kapitaal 73K

FOR 15K

Subtotaal 88K

-/-  Creditering (RC DGA door IB claim en afrondingscreditering) 48K

-/-  Lijfrente 12K (na aftrek stakingsaftrek)

Totaal fiscaal zuiver vermogen 28K (en dan nog 40K agio)

 

 

Nu vraag ik mij even af in hoeverre het kan dat het aandelenkapitaal van de Holding bijvoorbeeld EUR 100,- kan zijn. Vanuit de Holding zal ik niet veel contracten gaan afsluiten en hiervoor heb ik niet per se een hoog aandelenkapitaal nodig. 

 

Kan iemand mij hierover wellicht advies geven? 

1) over de hoogte van het aandelenkapitaal van de Holding

2) Over de hoogte van aandelenkapitaal van de werk BV

 

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Noon,

 

Het statutair aandelenkapitaal kan gewoon afwijken van wat je fiscaal inbrengt. Wel is het zo dat alles wat je niet als statutair aandelenkapitaal stort, volgemaakt moet worden met agio. Je brengt immers 28k zuiver fiscaal vermogen in, dus als je 100 euro nominaal stort, dan wordt het meerdere agio. Agio dat ook beklemd is met de standaardvoorwaarden geruisloze inbreng.

 

Vervolgens werkt het net zo met de werk BV. Jij bepaalt in beginsel wat je nominaal wenst te storten, de rest is agio.

 

Tip: mocht er in de toekomst discussie ontstaan met de fiscus over de hoogte van de inbrengwaarde dan is het hebben van agio prettiger dan het hebben van aandelenkapitaal omdat je agio boekhoudkundig kunt corrigeren en aandelenkapitaal alleen via de notaris aangepast kan worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je snelle reactie! 🙂

Als ik het goed begrijp zou ik dan bij de werk BV bij wijze van 1K aandelenkapitaal kunnen hebben, waarbij dan 67K agio is aangemerkt?

En bij de Holding kan ik dan bijvoorbeeld 100 euro als aandelenkapitaal kunnen aanmerken?

 

Groetjes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.