• 0

kan ik een broodjeszaak openen vanuit een bestaand cafe?

Hallo Hallo

 

Ondanks dat ik zo nu en dan meelas, ben ook ik hier nieuw

en zit ik met een paar vraagjes.

 

Ik zal beginnen met een kleine uitleg.

Ik wil een broodjesspeciaalzaak gaan beginnen met een bezorgservice. Ik heb daarvoor een mooie locatie gevonden die niet duur is. Dit omdat het een café is die slechts enkele avonden in de week open is en die beheerd word door een stichting. Ik heb bij hun kenbaar gemaakt dat ik in de overige dagdelen er wel een lunchroom/broodjesspeciaalzaak in wil beginnen.

Ik kan dan echter niet mijn eigen bedrijfsnaam op het pand zetten maar denk dit (gedeeltelijk) op te vangen door met vlaggen en een reclamebord te gaan werken.

Aangezien de meeste klanten vanaf hun werk hun lunch zullen bestellen denk ik dat het niet zo’n groot probleem is zolang ik via internet maar goed bereikbaar ben.

Uiteraard wordt alles goed vastgelegd op papier en worden voorraden gescheiden gehouden.

 

Maar klopt het nou dat zolang als ik zelf geen alcohol schenk er ook geen diploma voor algemene hygiëne nodig is?

Kan ik hun terrasvergunning gebruiken of zal ik er zelf een aan moeten vragen?

Zijn er nog andere valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Maakt het voor een inboedelverzekering nog iets uit dat er ook nog een andere partij in het spel is?

 

Ook heb ik nog een vraagje over de bedrijfsnaam.

Zelf zit ik in het midden van het land en nou is er in het zuiden ook iemand die dezelfde naam verzonnen heeft. Aangezien het daar om ambulante handel gaat zou het volgens de kvk geen probleem zijn dezelfde naam ook te registreren omdat ik vanuit een pand werk.

 

Is dit wel aan te raden of loop ik dan later tegen andere problemen aan? (aan internet is al gedacht)

En heeft er iemand een voorbeeld overeenkomst van de Tante Agaathregeling die ik kan gebruiken voor de Belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hanzino,

 

Het klopt dat voor een lunchroom geen sociale hygiëne vereist is, mits er geen gokkasten zijn en alcohol geschonken wordt. Verder gaan ze er ook vanuit dat de zaak om 17:00 gesloten wordt.

 

Echter in jou geval ligt het anders. Jij wilt je gaan vestigen in een café. Probeer dat maar eens uitteleggen aan de gemeente ambtenaren. Dat kan problemen gaan geven.

 

Wat betreft je bedrijfsvoering! Ik begrijp je idee. Verstandig dat je aan de kosten denkt. Ik ken de situatie niet. MAAR: Het al bestaande café is een stichting. Is dat dan een buurthuis? Wat voor doelgroep komt daar nu. Hoe ziet het er van binnen uit? Waarom kan je je naam niet op het pand zetten? Omdat de naam van het café er al opstaat? Zou op mij behoorlijk verwarrend overkomen als gast.

 

Als je hun terras vergunning gaat gebruiken dan moet je zeker je sociale hygiëne halen. Op hun vergunning staat zeker "het schenken van alcoholische dranken" Een terras kan maar één keer verhuurd worden door de gemeente. Dit is echter wel per gemeente anders. Let wel, als het wel kan, moet je behoorlijk wat leges betalen. Ik betaalde voor 20 tafels 3000 euro per seizoen.

 

Wat betreft je valkuilen. De grootste is HCCP (keuken Hygiëne). wordt scherp gecontroleerd. Ik weet trouwens niet of een café een lunchkaart mag serveren. De één mag het wel, de ander mag het niet.

 

Wat betreft je bedrijfsnaam: Met een positief advies van KvK zit het meestal wel goed. Maar het risico bestaat altijd. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb het andere bedrijf opgebeld met mijn vraag. Ze hadden er geen problemen mee, en hebben een briefje voor akkoord voor mij gemaakt.

 

Wat betreft Tante Agaath. Deze regeling heet tegenwoordig "durfkapitaal" maar dat terzijde. De belastingdienst heeft speciale formulieren daarvoor. Even invullen en ondertekenen.

 

Mijn grootste advies is: Horeca Nederland. Ga daar eens mee praten. Zij kunnen antwoord geven op al je vragen. Zij hebben speciaal een consulent in jouw gebied, die vaak goed in contact staat met de gemeente.

 

Good luck

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Mocht iemand om een sociale hygiene papiertje vragen, haal er dan gewoon eentje. Dat is minder moeite dan de hele toestand uitleggen, examen kost je een uurtje en stelt niets voor.

 

Als je toch al het terras hebt en er alcohol kunt verkopen zou ik dat zeker doen trouwens.. biertjes serveren op het terras levert waarschijnlijk meer op dan broodjes bezorgen, maar kan natuurlijk alleen in mooiweer-seizoen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je geweldige reactie Reinout!!

 

Het zit zo,

het bestaande café is een stichting en is gevestigd in het centrum nabij het uitgaansgebied.

Het is oorspronkelijk een soort YMCA geweest en trekt nu nog steeds voornamelijk jongeren. Dit omdat het alleen maar op drie avonden in de week open is.

De inrichting is gelijk als die van een bruincafé en ze beschikken ook nog over een gesloten terras aan de achterzijde van het pand. Ze hebben inderdaad liever niet dat ik mijn naam op het pand zet omdat ze bang zijn hun eigen identiteit te verliezen(?). Dit heeft natuurlijk voor mij weer een gunstig effect op de huurprijs. Dat de klant dan twee namen ziet staan kan zeker verwarrend zijn maar daar wil ik ook genoeg kenbaarheid aan gaan geven.

 

Bier schenken zit er niet in maar ik heb ook al iets moois achter de hand voor het terras. Ik heb een nabijgelegen cafe zonder lunchkaart benaderd om bij hun op het terras broodjes te bezorgen. Hij legt mijn kaart op zijn terras, ik verkoop brood en zijn klanten lopen niet langer weg als ze trek krijgen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.