Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Noon_5

Goodwill en belastinglatentie

Recommended Posts

Goedemorgen,

Ik ben bezig met de berekening van een geruisloze omzetting van mijn EMZ naar een BV (Holding Structuur).

Nu is er ook goodwill berekend 50K, hier zou dan een passieve VPB latentie van 10K (20%) bij komen kijken.

Het volgende vraag ik me dan even af, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

De goodwill zal dan in 10 jaar afgeschreven gaan worden. 

Per jaar een last van 5K, stel even dat er geen andere kosten/opbrengsten aanwezig zijn, dan zou de boeking voor het resultaat als volgt zijn:

VPB last (Pnl)   1000,-

aan te betalen VPB (acute VPB)  1000,-

Echter hebben we ook de passive belastinglatentie dan nog staan. 

Moet hier dan ook niet een correctie voor gemaakt gaan worden? 

Passieve belastinglatentie 1000,-

Aan .........?? (winstreserve?)

Daar ben ik nog even naar op zoek. Voordat dingen dubbel of niet goed gaan.

Alvast bedankt voor de moeite. 

8 minuten geleden, Noon_5 zei:

Ik ben bezig met de berekening van een geruisloze omzetting van mijn EMZ naar een BV (Holding Structuur).

Nu is er ook goodwill berekend 50K, hier zou dan een passieve VPB latentie van 10K (20%) bij komen kijken.

Waarom werk je met goodwill and belastinglatentie als er sprake is van een geruisloze omzetting? Of ga je zowel een commerciële als fiscale jaarrekening opstellen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Zojuist, prinsrachid zei:

Waarom werk je met goodwill and belastinglatentie als er sprake is van een geruisloze omzetting? Of ga je zowel een commerciële als fiscale jaarrekening opstellen?

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal begrijp? Is het niet handig om goodwill te berekenen? Dit is toch gebruikelijk indien dit van toepassing is?

Dit zou dan toch ook opgenomen moeten worden in sowieso de commerciële jaarrekening?

Ik ga er vanuit dat er bewust is gekozen voor geruisloze omzetting. Één van de redenen kan zijn dat er niet fiscaal hoeft worden (af)gerekend met of over goodwill en stille reserves en die verschijnen dan ook niet op de balans van de bv. En als het een kleine of micro-bv is, mag je de jaarrekening opstellen op fiscale grondslagen (voor de KvK bijvoorbeeld), zodat je niet óók een afwijkende (commerciële) hoeft op te stellen. Maar het mag op zich wel natuurlijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Dank je wel voor je reactie. 

Er zit sowieso 15K FOR opgebouwd in de eenmanszaak. 

Mijn vraag is nog wel eigenlijk, als er dus wel sprake is van goodwill (en dan VPB latentie), hoe loopt de VPB latentie dan weg als er ook acute VPB wordt geboekt.

Ik heb trouwens gekozen voor de gruisloze omzetting, omdat dit met terugwerkende kracht (begin boekjaar) zou kunnen aangezien dit fiscaal gunstiger is voor mij. 

Weet niet of het handig is om goodwill op te nemen hoor, maar zie dat eigenlijk over terug komen in diverse berekeningen...?

De FOR heeft niets met de bv te maken. En ga je nu een commerciële jaarrekening bijhouden naast een fiscale dan?

Ik begrijp zeker wel dat de FOR niets met de BV heeft te maken, maar wel de vrijval van de FOR welke ik ga omzetten naar een lijfrente.

Je moet toch altijd inzichtelijk hebben wat de verschillen zijn tussen een fiscale en een commerciele boekwaarde, daar hoef je niet apart een jaarrekening voor op te stellen.