• 0

Goodwill en belastinglatentie

Goedemorgen,

 

Ik ben bezig met de berekening van een geruisloze omzetting van mijn EMZ naar een BV (Holding Structuur).

Nu is er ook goodwill berekend 50K, hier zou dan een passieve VPB latentie van 10K (20%) bij komen kijken.

 

Het volgende vraag ik me dan even af, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

 

De goodwill zal dan in 10 jaar afgeschreven gaan worden. 

Per jaar een last van 5K, stel even dat er geen andere kosten/opbrengsten aanwezig zijn, dan zou de boeking voor het resultaat als volgt zijn:

 

VPB last (Pnl)   1000,-

aan te betalen VPB (acute VPB)  1000,-

 

Echter hebben we ook de passive belastinglatentie dan nog staan. 

Moet hier dan ook niet een correctie voor gemaakt gaan worden? 

 

Passieve belastinglatentie 1000,-

Aan .........?? (winstreserve?)

 

Daar ben ik nog even naar op zoek. Voordat dingen dubbel of niet goed gaan.

Alvast bedankt voor de moeite. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Noon_5 zei:

Ik ben bezig met de berekening van een geruisloze omzetting van mijn EMZ naar een BV (Holding Structuur).

Nu is er ook goodwill berekend 50K, hier zou dan een passieve VPB latentie van 10K (20%) bij komen kijken.

 

Waarom werk je met goodwill and belastinglatentie als er sprake is van een geruisloze omzetting? Of ga je zowel een commerciële als fiscale jaarrekening opstellen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, prinsrachid zei:

 

Waarom werk je met goodwill and belastinglatentie als er sprake is van een geruisloze omzetting? Of ga je zowel een commerciële als fiscale jaarrekening opstellen?

 

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal begrijp? Is het niet handig om goodwill te berekenen? Dit is toch gebruikelijk indien dit van toepassing is?

Dit zou dan toch ook opgenomen moeten worden in sowieso de commerciële jaarrekening?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er vanuit dat er bewust is gekozen voor geruisloze omzetting. Één van de redenen kan zijn dat er niet fiscaal hoeft worden (af)gerekend met of over goodwill en stille reserves en die verschijnen dan ook niet op de balans van de bv. En als het een kleine of micro-bv is, mag je de jaarrekening opstellen op fiscale grondslagen (voor de KvK bijvoorbeeld), zodat je niet óók een afwijkende (commerciële) hoeft op te stellen. Maar het mag op zich wel natuurlijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens gekozen voor de gruisloze omzetting, omdat dit met terugwerkende kracht (begin boekjaar) zou kunnen aangezien dit fiscaal gunstiger is voor mij. 

Weet niet of het handig is om goodwill op te nemen hoor, maar zie dat eigenlijk over terug komen in diverse berekeningen...?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp zeker wel dat de FOR niets met de BV heeft te maken, maar wel de vrijval van de FOR welke ik ga omzetten naar een lijfrente.

Je moet toch altijd inzichtelijk hebben wat de verschillen zijn tussen een fiscale en een commerciele boekwaarde, daar hoef je niet apart een jaarrekening voor op te stellen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.