• 0

pensioen laten storten in stamrecht door werkgever

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frank,

 

Allereerst welkom op Higherlevel. 

 

Jouw vraag wordt vaker gesteld door hybride en part time ondernemers.

Het antwoord luidt voor jou helaas nee, dat kan niet.  Overigens kan niet alleen de werkgever dat niet, jij kan ook niet zomaar storten in je stamrecht. 

 

Wat de werkgever wél kan doen valt eigenlijk buiten de scope van dit forum, maar kan ik wel beantwoorden vanuit het perspectief van de werkgever/ondernemer: als de werkgever geen pensioenregeling wil optuigen kan hij/zij met jou wel een bruto bijdrage voor een lijfrentevoorziening overeenkomen. Echter: dat is gewoon belast inkomen waarover ook premies werknemersverzekeringen worden afgedragen en bij  de huidige wetgeving kan de werkgever dit bedrag niet zelf storten en zelfs niet afdwingen noch controleren dat jij het geld daarvoor gebruikt. Het komt dus neer op een verhoging van het salaris waarmee jij naar keuze iets aan pensioen kan doen. 

 

Benader het lumpsum: als de werkgever wel bereid is /was om die storting te dien in de stamrecht, neem dan dat bedrag als uitgangspunt als totale kosten voor werkgever, en laat vervolgens berekenen wat dat betekent voor je salaris. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, bedankt voor de toelichting, jammer maar helaas dus ik wou de pensioen premie inderdaad buiten het salaris deel houden, kan dus niet.

Ik wist overigens niet dat ik niets meer mocht storten in de stamrecht. pas nog mijn aandelen kapitaal plus iets extra's gestort.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, frank44 zei:

Ik wist overigens niet dat ik niets meer mocht storten in de stamrecht. pas nog mijn aandelen kapitaal plus iets extra's gestort.

 

Verduidelijking: je mag wel storten in de BV zelf, maar die extra storting niet als lijfrentepremie aanmerken in je IB aangifte noch zomaar je stamrecht op de balans laten toenemen

 

Alleen de oorspronkelijke ontslagvergoeding of gouden handdruk + de overeengekomen oprenting is de basis van de stamrechtverplichting en voorziening. 

 

Geld storten voor het aanvullen van tekorten zodat de BV aan de stamrechtverplichting kan voldoen mag uiteraard wel, maar dat heeft verder geen gevolgen voor het stamrecht zelf.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.