• 0

Management fee reserveren.

Goedemiddag, 

 

BV wordt bestuurd door twee Management BVs, beide Holding BVs hebben 50% van de aandelen. 

Liquide middelen zijn een belangrijke factor om te investeren, en daarmee toekomstige groei te realiseren. 

 

De werkmaatschappij keert nog geen management fee uit (om door te kunnen groeien).

Een van de twee managers (Manager X) heeft nu wel inkomsten vanuit de management fee nodig (ongeveer 1k per maand). De andere manager (Manager Y) heeft dit niet nodig, en houdt graag de liquide middelen in de werkmaatschappij om door te kunnen groeien. 

 

Nu zegt Manager Y terecht, "ik loop een risico als er management fee is uitgekeerd naar Manager X, maar niet naar mij, en het bedrijf dreigt failliet te gaan door bijvoorbeeld een rechtszaak."

 

Is het mogelijk om 1000 euro te reserveren als uit te betalen management fee voor Manager Y, en 1000 euro per maand als management fee te betalen aan Manager X.

Daarnaast, indien er een bijvoorbeeld toch een rechtszaak dreigt (of een ander scenario waardoor de positie van de BV onder druk komt te staan), is het mogelijk om de gereserveerde management vergoeding alsnog uit te betalen naar Manager Y, zodat beide managers een gelijk aandeel aan management fee hebben ontvangen? 

 

Indien mijn verhaal niet helemaal duidelijk is, licht ik deze graag verder toe. 

 

Bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Patrick,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

19 minuten geleden, patrick12345 zei:

Nu zegt Manager Y terecht, "ik loop een risico als er management fee is uitgekeerd naar Manager X, maar niet naar mij, en het bedrijf dreigt failliet te gaan door bijvoorbeeld een rechtszaak."

 

DGA X en Y lopen een risico, maar de managementfee is daarvan nog wel het minst spannende!

 

Als een bedrijf  zomaar failliet kan gaan door een rechtszaak, dan zijn de operationele risico's kennelijk niet goed geborgd en is de kans groot dat bij een faillissement beide managers bestuurdersaansprakelijk zijn (of in ieder geval worden gesteld) en privé flinke juridische kosten moeten maken en aangesproken kunnen worden in hun privé vermogen.

 

Ik zou dat probleem voor beiden eerst oplossen. Hoe beter die operationele risico's geborgd zijn (en de restrisico's vervolgens verzekerd) , des te minder risico loopt DGA Y met z'n management fee 

 

19 minuten geleden, patrick12345 zei:

Is het mogelijk om 1000 euro te reserveren als uit te betalen management fee voor Manager Y, en 1000 euro per maand als management fee te betalen aan Manager X

Ja hoor. Verreken het bijvoorbeeld in rekening-courant 

 

19 minuten geleden, patrick12345 zei:

is het mogelijk om de gereserveerde management vergoeding alsnog uit te betalen naar Manager Y, zodat beide managers een gelijk aandeel aan management fee hebben ontvangen? 

Het is mogelijk, maar je loopt bij een faillissement wel het risico dat het als een onredelijke bevoordeling van 1 crediteur (de DGA Y) wordt gezien. Dat kan en worden uitgelegd als paulanieus (faillissementsfraude)

 

Praktische oplossing : betaal Manager Y voor het extra risico dat hij loopt.  Keer bijvoorbeeld de managementfee wel uit, maar laat Holding Y dit uitlenen aan de werk-BV tegen een marktconforme rente waarin het risico zit verdisconteerd. Overleg dit wel met je boekhouder en leg de leenovereenkomst wel goed vast.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, 

Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht. 

 

Op 26-9-2019 om 13:30, Norbert Bakker zei:

Als een bedrijf  zomaar failliet kan gaan door een rechtszaak, dan zijn de operationele risico's kennelijk niet goed geborgd en is de kans groot dat bij een faillissement beide managers bestuurdersaansprakelijk zijn (of in ieder geval worden gesteld) en privé flinke juridische kosten moeten maken en aangesproken kunnen worden in hun privé vermogen.

 

Ik zou dat probleem voor beiden eerst oplossen. Hoe beter die operationele risico's geborgd zijn (en de restrisico's vervolgens verzekerd) , des te minder risico loopt DGA Y met z'n management fee 

 

Dit is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. We zijn van mening dat onze risico's goed zijn afgedekt, maar het was meer een stelling van "stel in het geval dat er toch....". 

 

Op 26-9-2019 om 13:30, Norbert Bakker zei:

Het is mogelijk, maar je loopt bij een faillissement wel het risico dat het als een onredelijke bevoordeling van 1 crediteur (de DGA Y) wordt gezien. Dat kan en worden uitgelegd als paulanieus (faillissementsfraude)

Duidelijk, dat is iets wat we natuurlijk willen voorkomen. Dan heeft het verrekenen in het rekening-courant dus vrij weinig zin neem ik aan? 

 

Op 26-9-2019 om 13:30, Norbert Bakker zei:

Praktische oplossing : betaal Manager Y voor het extra risico dat hij loopt.  Keer bijvoorbeeld de managementfee wel uit, maar laat Holding Y dit uitlenen aan de werk-BV tegen een marktconforme rente waarin het risico zit verdisconteerd. Overleg dit wel met je boekhouder en leg de leenovereenkomst wel goed vast.

Klinkt als een goede oplossing. We gaan het hier eens over hebben. 

 

 

Nogmaals bedankt voor je hulp. 

 

Groeten,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.