• 0

huis in prive onderbrengen in stamrecht BV?

Ik heb onlangs een forse ontslagvergoeding in een BV gestort (rechtstreeks via ex-werkgever).

Is het nu mogelijk om mijn koophuis onder te brengen in deze BV?

Vragen hierbij:

1. betaal ik 6% overdrachtsbelasting, of is het simpel te verhangen?

2. is hier een notaris voor nodig?

3. kan ik boetevrij aflossen (rentelooptijd is nog 6 jaar, rente 6%)

4. Is rente die ik prive aan BV moet betalen aftrekbaar?

5. Wat is een reële rente die ik da aan de BV zou moeten betalen?

 

Ter info: Overigens wil ik vanuit deze stamrechtBV zelfstandig als ondernemer starten, naast het financieren van het huis is daar nog werkkapitaal voldoende aanwezig.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb onlangs een forse ontslagvergoeding in een BV gestort (rechtstreeks via ex-werkgever).

Is het nu mogelijk om mijn koophuis onder te brengen in deze BV?

Vragen hierbij:

1. betaal ik 6% overdrachtsbelasting, of is het simpel te verhangen?

 

Aangezien je de woning verkoopt aan een rechtspersoon zal deze laatste overdrachtsbelasting moeten betalen.

 

2. is hier een notaris voor nodig?

 

De eigendomsoverdracht van onroerend goed zal geregeld moeten worden door de notaris.

 

3. kan ik boetevrij aflossen (rentelooptijd is nog 6 jaar, rente 6%)

 

In dit geval is er sprake van verkoop van de woning. Je kunt de hypotheek boetevrij inlossen.

 

4. Is rente die ik prive aan BV moet betalen aftrekbaar?

 

Welke rente bedoel je? Ik neem aan dat je dan huur gaat betalen aan de BV.

 

5. Wat is een reële rente die ik da aan de BV zou moeten betalen?

 

Als je aangeeft welke rente je bedoelt kan ik een zinnig antwoord geven.

 

Ter info: Overigens wil ik vanuit deze stamrechtBV zelfstandig als ondernemer starten, naast het financieren van het huis is daar nog werkkapitaal voldoende aanwezig.

 

Of het zinvol is om je prive woning in de BV te plaatsen valt niet zo te zeggen. Laat je goed voorlichten door een fiscalist of boekhouder/accountant.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Andere optie?

Als er voldoende middelen aanwezig zijn in de SBV zou je ook kunnen kiezen om vanuit de SBV de maximale boetevrije aflossing van (vaak) 20% over te maken naar de bankier van de eigen woning. Zou hou je de rente van dat deel in "eigen zak" en wordt jouw stamrecht B.V. tevens financier van je eigen woning. Dit kun je ieder kalenderjaar opnieuw toepassen. Wel overeenkomst opstellen met zakelijk karakter.

De eigen woning dan gewoon in prive laten staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ter info: Overigens wil ik vanuit deze stamrechtBV zelfstandig als ondernemer starten, naast het financieren van het huis is daar nog werkkapitaal voldoende aanwezig.

 

 

Ik raad je dringend aan de stamrecht bv als Holding te gebruiken en daaronder een werk bv op te richten. Je stamrecht kan dan zoveel mogelijke intact blijven en je pensioenopbouw kan ook in de SBV. In je werkmaatschapppij stop je dan je 'risico's' en verplichtingen.

 

Let even op dat je ook een stamrecht overeenkomst tussen de SBV en jouzelf moet (laten) opstellen, de belastingdienst eist dit.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.