• 0

Idee voor winkel, advies en tips gevraagd

Beste leden,

 

Mijn naam is Dieuwertje en ik heb dit account vooral aangemaakt om hopelijk antwoord te krijgen op een vraag waar ik mee zit.

 

Momenteel ben ik werkzaam in de AKO (soort bruna) op een treinstation in het centrum van een redelijk toeristische stad. Nu krijgen wij vaak de vraag van toeristen of het mogelijk is of zij hun koffers en tassen een paar uur bij ons kunnen achterlaten terwijl ze de stad gaan verkennen. Helaas moeten wij ze dan verwijzen naar de lockers van de NS, welke vaak vol en te klein zijn (het zijn er in totaal 12). Mijn vraag: heeft er hier iemand ervaring met het beginnen van een bagage opslag, zoals bv. Drop and go in Amsterdam? Ook vraag ik me af of het überhaupt een winstgevend idee kan zijn en of er hoge opzet kosten aan verbonden zijn.

 

Wel ben ik er na wat onderzoek achtergekomen, dat naast de lockers van de ns, er rondom het station en centrum nergens een bedrijf is wat tijdelijke bagage opslag biedt. Ik ben geen ondernemer, maar ik vind het niet kunnen dat zo'n simpele dienst niet wordt aangeboden. Als ik op internet kijk geven toeristen elkaar het advies om naar Rotterdam te reizen, daar hun bagage op te slaan, en dan weer terug naar ons station te gaan. 

 

Alle informatie hierover is welkom!

 

Met vriendelijke groet,

Dieuwertje 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

Wat is nu precies het doel van jouw vrager,  wil jij zelf een dergelijke onderneming opzetten?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou het na moeten rekenen: wat betaal je jaarlijks aan huur per vierkante meter op een dergelijk station, en wat levert het opslaan van bagage op? En daarnaast: zijn er risico's die je moet/kunt verzekeren, zoals diefstal, brandschade, schade doordat je een keer iets kapot laat vallen etc?

 

En wat doe je met openingstijden? Is het een bemand loket dat realistisch geen 24/365 open kan zijn door personeelskosten, of een geautomatiseerd systeem waar het incidenteel wellicht alsnog nodig is ondersteuning te leveren (zo'n automatisch slot gaat ook wel eens kapot). 

 

Overigens wel een herkenbaar probleem op reis: als je even je ruimbagage kwijt moet op een vliegveld is het soms al een heel gedoe. Meestal zijn daar wel voorzieningen, maar duurt het eindeloos om daar gebruik van te maken omdat ze in een andere terminal of iets dergelijks zitten - bepaald niet handig als je voor een halve dag de stad in wilt en je bagage niet automatisch kan worden doorgezonden omdat je met vluchten van verschillende maatschappijen vliegt. 

 

Voor zover ik weet is AKO een franchise en is de uitbater van jouw vestiging zelfstandig ondernemer. Wellicht dat daar een mogelijkheid ligt als je het niet zelf wilt opzetten: eens kijken wat de mogelijkheden zijn met de bestaande franchise, wellicht is er ruimte om een dergelijke dienst aan te bieden?

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL

Wat is nu precies het doel van jouw vrager,  wil jij zelf een dergelijke onderneming opzetten?

 

Dank voor je snelle reactie, Hans!

 

Ik ben zelf geen ondernemer, heb er ook geen ervaring mee. Waar het mij vooral om gaat, is dat ik zie dat mijn klanten een behoefte hebben waar ik een oplossing voor zou kunnen bieden. Zelf studeer ik nu nog, dus mijn vraag heb ik vooral gesteld om inzicht te krijgen in hoe zoiets eventueel aangepakt kan worden om te bepalen of ik dit wil oppakken. Tips die zeggen dat ik me eerst in een bepaalde materie moet verdiepen zijn zeker ook welkom!

 

8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou het na moeten rekenen: wat betaal je jaarlijks aan huur per vierkante meter op een dergelijk station, en wat levert het opslaan van bagage op? En daarnaast: zijn er risico's die je moet/kunt verzekeren, zoals diefstal, brandschade, schade doordat je een keer iets kapot laat vallen etc?

 

En wat doe je met openingstijden? Is het een bemand loket dat realistisch geen 24/365 open kan zijn door personeelskosten, of een geautomatiseerd systeem waar het incidenteel wellicht alsnog nodig is ondersteuning te leveren (zo'n automatisch slot gaat ook wel eens kapot). 

 

Overigens wel een herkenbaar probleem op reis: als je even je ruimbagage kwijt moet op een vliegveld is het soms al een heel gedoe. Meestal zijn daar wel voorzieningen, maar duurt het eindeloos om daar gebruik van te maken omdat ze in een andere terminal of iets dergelijks zitten - bepaald niet handig als je voor een halve dag de stad in wilt en je bagage niet automatisch kan worden doorgezonden omdat je met vluchten van verschillende maatschappijen vliegt. 

 

Voor zover ik weet is AKO een franchise en is de uitbater van jouw vestiging zelfstandig ondernemer. Wellicht dat daar een mogelijkheid ligt als je het niet zelf wilt opzetten: eens kijken wat de mogelijkheden zijn met de bestaande franchise, wellicht is er ruimte om een dergelijke dienst aan te bieden?

 

Super fijn dat je zo uitgebreid hebt gereageerd, Benm!

 

Daar zat ik ook aan te denken.. verzekeringen zijn zeker belangrijk als je jezelf verantwoordelijk stelt voor de spullen van anderen. Het idee was meer om vlakbij of tegenover het station te zitten, niet op het station zelf. Dit is niet realistisch, geen plek en specifieke regelgeving. Ik had bedacht dat het wel een bemande winkel zou zijn, op die manier kun je klanten helpen met de lockers en ook advies geven over wat er zoal te doen en bezichtigen is in Delft. We krijgen regelmatig toeristen in de winkel die niet snappen hoe het locker systeem werkt.. super onhandig. 

 

Helaas zie ik op het station waar ik werk dit niet snel gebeuren, maar het is zeker een interessant idee! We zijn een kleine winkel waar elk stukje is gevuld, dus de ruimte is er niet. Vandaar dat ik dacht aan een winkel op loopafstand van het station. Nu kunnen wij mensen nergens naar doorverwijzen, ze zien er vaak erg verslagen uit als wij dit hen vertellen. Ze hebben vaak grote suitcases en koffers die ze dan de hele dag mee zullen moeten dragen.

Link naar reactie
  • 0

Dan neig ik ernaar dit topic te sluiten,  zie de forumregels over o.a. studievragen en klantdossiers.

 

Als het je voornemen is om zelf daadwerkelijk deze businesscase bedrijfsmatig op te pakken (als het idee nu al niet 'gepikt' wordt 😁), kun je uiteraard hier hulp vragen  bij concrete vragen over je businessplan...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Topic heropend naar aanleiding van een verzoek met verwijzing naar de forumregels omdat het weliswaar een werknemersvraag is, maar wel een ondernemersrelevant onderwerp  (en geen studievraag of klantvraag). 

 

Zie de forumregels:

Quote

Werknemers kunnen in principe geen vragen stellen op higherlevel.nl omdat zij buiten de doelgroep vallen. Moderatoren kunnen in specifieke gevallen besluiten een vraag van een werknemer toch toe te staan als het onderwerp ook voor ondernemers interessant is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De NS zijn al zo'n twintig jaar bezig hun stations te verkillen; reizigers moeten er zoveel mogelijk geld kwijt raken, maar zo min mogelijk tijd doorbrengen (althans niet met enige comfort). Je zou eens kunnen uitzoeken wat hun doel daar nou mee is; dat soort informatie kun je afleiden uit persberichten, jaarverslagen, krantenartikelen en de dagelijkse praktijk. Een reizigersorganisatie als Rover heeft daar misschien ook een mening over.

 

Op basis daarvan kom je misschien nog wel achter andere reizigersbehoeften die je kunt combineren met je plan voor een opslag.

Particuliere bagageopslag kan ik me niet herinneren ooit te hebben gezien, maar particuliere fietsopslag komt hier in Amsterdam bijvoorbeeld redelijk vaak voor – zij het niet bij stations, want daar zijn fietsenrekken vaak gratis.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Idee is altijd goed, ziet je werkgever er iets in toevallig? Of heb je met hem niet overlegd? Denk niet dat de NS blij is als je hun eigen lockers gaan concurreren. 

Andere kant veel ruimte van NS gebouwen staat leeg heb ik het idee, maar allicht dat je op een klein station zit of dat ik het verkeerd zie.

 

Met alleen puur opslag zou het lastig worden een boterham te verdienen. Dat zie je bij de service in Amsterdam ook.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt me dat uitbreiding van het aantal lockers de meest realistische oplossing is.

 

Jij ziet er een mogelijke kans in, maar dit lijkt me nou typisch een probleem dat je aan anderen zou moeten overlaten. Want de spontane aanloop / langsloop is op de drukke straten in en bij het station, en daar is ruimte erg duur. Dus kijk je naar goedkopere zijstraten, maar dan vinden ze je niet. Op de incidentele klant na die door Bruna (een soort Ako) is doorverwezen. Straks zit je in een zijstraat bij het station te verpieteren.

 

Bedenk een hoogtelocker!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Laten we als weekendoefening eens een inventarisatie maken welke partijen opslagruimte voor bagage bieden.

 

Stayokay doet dat als service aan gasten, Mediamarkt en De Bijenkorf volgens mij ook aan klanten. In het zwembad gebruik ik ook regelmatig een locker, maar verder? Lijkt in veel gevallen een gratis service.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Branko Collin zei:

De NS zijn al zo'n twintig jaar bezig hun stations te verkillen; reizigers moeten er zoveel mogelijk geld kwijt raken, maar zo min mogelijk tijd doorbrengen (althans niet met enige comfort). Je zou eens kunnen uitzoeken wat hun doel daar nou mee is; dat soort informatie kun je afleiden uit persberichten, jaarverslagen, krantenartikelen en de dagelijkse praktijk. Een reizigersorganisatie als Rover heeft daar misschien ook een mening over.

 

Op basis daarvan kom je misschien nog wel achter andere reizigersbehoeften die je kunt combineren met je plan voor een opslag.

Particuliere bagageopslag kan ik me niet herinneren ooit te hebben gezien, maar particuliere fietsopslag komt hier in Amsterdam bijvoorbeeld redelijk vaak voor – zij het niet bij stations, want daar zijn fietsenrekken vaak gratis.

 

Dank Collin! ik zal daar eens naar kijken.. het station waar ik werk is pas twee jaar oud, en ze hebben totaal niet nagedacht over reizigersgemak. Er is geen brievenbus te vinden, de automaat waar je briefgeld in munten kan wisselen is vaak kapot of leeg, en briefjes van 50 die je uit de pinautomaat krijgt accepteert ie niet. En over pin automaat gesproken.. deze staat bij het GWK (waar je geld betaalt om op te nemen) en welke 's ochtends, 's avonds en op zondag dicht is. Totaal niet over deze zaken nagedacht bij het ontwerpen. We hebben ook geprobeerd ze zover te krijgen dat een brievenbus en pin wel worden toegevoegd, maar dit 'past niet in het design'. Belachelijk.

 

Voor zover ik online heb kunnen vinden heeft Amsterdam redelijk veel bagageopslag plaatsen waar je terecht kunt. Denk aan Drop and Go, Lockerpoint, LuggageStorageAmsterdam, allemaal op loopafstand van het station. Het idee is dus om zoiets eventueel ook te beginnen bij het station waar ik werk. 

 

3 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Idee is altijd goed, ziet je werkgever er iets in toevallig? Of heb je met hem niet overlegd? Denk niet dat de NS blij is als je hun eigen lockers gaan concurreren. 

Andere kant veel ruimte van NS gebouwen staat leeg heb ik het idee, maar allicht dat je op een klein station zit of dat ik het verkeerd zie.

 

Met alleen puur opslag zou het lastig worden een boterham te verdienen. Dat zie je bij de service in Amsterdam ook.

 

 

Helaas staan er op ons station geen ruimten leeg, anders was dit een mooie kans geweest. Het idee was daarom om een ruimte te huren op loopafstand hiervan. en ja, of de ns dit dan leuk vindt of niet, hebben ze niet veel over te zeggen lijkt mij zo. 

 

Hoezo denk je dat het met puur opslag niet te doen is? Ik was onder de indruk dat het in Amsterdam juist erg goed gaat, zoals bijvoorbeeld bij Drop and Go. 

 

1 uur terug, TwaBla zei:

 

Het lijkt me dat uitbreiding van het aantal lockers de meest realistische oplossing is.

 

Jij ziet er een mogelijke kans in, maar dit lijkt me nou typisch een probleem dat je aan anderen zou moeten overlaten. Want de spontane aanloop / langsloop is op de drukke straten in en bij het station, en daar is ruimte erg duur. Dus kijk je naar goedkopere zijstraten, maar dan vinden ze je niet. Op de incidentele klant na die door Bruna (een soort Ako) is doorverwezen. Straks zit je in een zijstraat bij het station te verpieteren.

 

Bedenk een hoogtelocker!

 

Hoi TwaBla, 

 

Dit zou inderdaad de meest simpele oplossing zijn. Wij hebben dit ook met meerdere winkels aan de NS voorgelegd (geturfd hoeveel mensen bagage kwijt willen) en aan hen laten zien, maar het antwoord is altijd 'dat past niet in het design'. En je hebt inderdaad helemaal gelijk, het moet op een goede makkelijk te bereiken locatie zitten.. Dat maakt het zo'n grote sprong, en roept de vraag op of het rendabel is, omdat die gebouwen vaak erg hoge huren hebben.

 

1 uur terug, Highio zei:

Laten we als weekendoefening eens een inventarisatie maken welke partijen opslagruimte voor bagage bieden.

 

Stayokay doet dat als service aan gasten, Mediamarkt en De Bijenkorf volgens mij ook aan klanten. In het zwembad gebruik ik ook regelmatig een locker, maar verder? Lijkt in veel gevallen een gratis service.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Dank voor je reactie Highio! 

 

Ik snap wat je zegt, helaas krijgen wij alsnog dagelijks toeristen naarstig op zoek naar een plek om tijdelijk hun bagage op te slaan. Vaak zijn het mensen die een dag hier komen toeristen, en dan doorreizen naar bestemming. Waar laat je dan je koffers? Die winkels die je opnoemt kunnen ook niet alle koffers kwijt lijkt mij zo. 

 

25 minuten geleden, Richard Theuws zei:

 

Dank voor de tip Richard! Het station waar ik op doel is niet Amsterdam, ik nam deze juist meer als voorbeeld om te laten zien dat zulke services het goed doen. 

 

------------

 

Heeft een van jullie ervaring met het opzetten van zo'n winkel? Ik zou me graag oriënteren over wat het inhoudt om zo'n onderneming op te zetten, en beslissen of ik hier überhaupt verder mee moet.. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wordt het toch nog een ondernemerstopic!🤣

 

Onderzoek de betaalde vraag. Is er wel een fietsenstalling? Delft toch? Daar zijn eindeloos lange, brede perrons.

 

Ga eens met de beheerder praten voor een stage-opdracht. Of praat eens met Stadslogistiek met een service i.p.v. een locatie als gedachte.

 

Dit lijkt me een prima 'slapend rijk' studentenonderneming m.n. voor de toeristische zomermaanden.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je blijft maar vragen of iemand met ervaring jou wil helpen, maar je moet toch echt eerst zelf onderzoek doen.

 

De suggestie dat ze bij NS Stations niet nadenken is naief. Daar zit x generaties ervaring met de beheer van stations. Als het niet past in het design is dat geen kwestie van een look, maar van een lange eisenlijst die rekening houdt met grote aantallen bezoekers, hun doorstroming en hun vertraging (voor eten en shoppen).

 

Kan het zijn dat de aanslag op Zaventem een rol speelt bij het niet willen opslaan van bagage op stations?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Dieuwertje zei:

Het idee was daarom om een ruimte te huren op loopafstand hiervan. en ja, of de ns dit dan leuk vindt of niet, hebben ze niet veel over te zeggen lijkt mij zo. 

 

Nouja, het lastige is dat ze je moeten kunnen vinden, ook al zit je vlakbij het station, bijvoorbeeld aan de overkant van de straat die er voorlangs loopt oid. 

 

Idealiter zou je in het station bebording willen hebben met "Lockers" en een pijltje in jouw richting, maar die gaat er natuurlijk nooit komen als de NS daar zelf een paar lockers heeft neergezet. 

 

Of ze het om veiligheidsredenen niet willen? Utrecht CS is recentelijk opgeleverd en heeft bagagekluizen in het stationsgebouw, dus ik denk niet dat dat een reden is. Wellicht is dat ook de reden dat Utrecht CS er nogal anders uitziet dan de meeste oudere stations, en 'binnen de poortjes' een aanzienlijk aanbod aan horeca en retail heeft, in die zin heeft het wel wat weg van hoe een middelgroot vliegveld eruit ziet: Inclusief een mezzanine level met de nodige horeca en dergelijke. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.