• 0

Frans BTW nummer / intracommunautaire levering

Hallo,

Wij hebben het drempelbedrag qua omzet in Frankrijk gehaald en hebben nu een Frans btw nummer geregeld waar wij nu ook btw afdragen. Wij factureren gewoon vanuit Nederland, met onze Nederlandse B.V., maar dan met het Franse btw nummer erop (en Frans btw-percentage).

Er zijn nog een aantal klanten die graag willen dat wij de btw gaan verleggen naar hun in Frankrijk, maar dit mag nu niet meer lijkt mij?
In hun ogen is het nog steeds een intracommunautaire levering. Zij zeggen dat ze de btw vanuit Nederland niet mogen terugvorderen.

Is er nog een speciale melding die wij moeten maken op de factuur vanaf onze kant?
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gooit geloof ik een paar dingen door elkaar. Drempelbedrag hebben te maken met leveringen aan particulieren, intra-communautaire levering met levering aan ondernemers. Aan particulieren kun je Franse BTW in rekening brengen, aan ondernemers kun je de BTW middels de ICL verleggen, maar dat kon je ook al voordat je je Franse BTW-nummer had.  Een Franse klant kan inderdaad geen Nederlandse BTW op een ICL terug krijgen (in ieder geval niet gemakkelijk) maar dat is hier niet van toepassing want je factureer toch Franse BTW?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-9-2019 om 13:53, PieterJoop zei:

Bedankt voor je reactie Bert. Klopt, we factureren Franse BTW. Klopt het dat ik nu niet meer de BTW mag verleggen aan Franse ondernemers? Ze kunnen het nu zelf terug krijgen. 

 

Je levert goederen in Frankrijk vanuit Nederland?

 

Dan mag je nu aan Franse ondernemers twee soorten facturen sturen:

  1. Met Franse BTW en jouw Franse BTW nummer
  2. Met 0% BTW, ICP regeling toegepast en je Nederlandse BTW nummer
Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, ShopJeRot zei:

Betekent dit dat je de omzet moet opgeven in vak 3c van de aangifte omzetbelasting?

Bedoel je 3b of toch 3c?

 

Misschien verstandig om even de hele toelichting van de btw aangifte te lezen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

Ik denk dat Bert het heeft over de aparte ICP-opgave die je dan ook nog moet doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/

 

Vergeet ook niet de juiste papieren met betrekking tot bewijs van levering/export in je administratie te hebben.

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Rik · zei:

Bedoel je 3b of toch 3c?

 

Misschien verstandig om even de hele toelichting van de btw aangifte te lezen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

Ik denk dat Bert het heeft over de aparte ICP-opgave die je dan ook nog moet doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/

 

Vergeet ook niet de juiste papieren met betrekking tot bewijs van levering/export in je administratie te hebben.

Bert citeert "Met Franse BTW en jouw Franse BTW nummer", dus zijn opmerking gaat over niet-ICP leveringen. Dus ik bedoel vak 3c. En ik denk niet dat Bert een ICP opgave bedoelt.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-9-2019 om 10:35, Rik · zei:

Bedoel je 3b of toch 3c?

 

Of je levert intracommunautair aan de Franse ondernemer (0% BTW) of je brengt de goederen over naar Frankrijk met daarna een binnenlandse belaste levering (met Franse BTW). De overbrenging moet net als de ICL worden opgegeven in 3c. 

 

Toelichting BD:

Bij intracommunautaire leveringen van goederen gaat het om:

– goederen die u hebt geleverd aan een ondernemer in een ander EU-land U hebt deze goederen vervoerd (of laten vervoeren) naar een ander EU-land. De afnemer moet btw aangeven over de verwerving van deze goederen.

– eigen goederen die u hebt overgebracht naar een ander EU-land

 

Op 30-9-2019 om 10:17, ShopJeRot zei:

Betekent dit dat je de omzet moet opgeven in vak 3c van de aangifte omzetbelasting?

3c is voor (onder andere) afstandsverkopen, aangezien PieterJoop boven de grens is uitgekomen en nu aan particulieren Franse BTW factureert wordt hier (voor zover het de leveringen naar Frankrijk betreft) niets in gevuld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.