• 0

Jaarruimte uit 2012 benutten - hulp gevraagd

(aangepast)

Ik wil mijn jaarruimte benutten uit 2012 (zeg 9.000 euro) en dit storten op mijn lijfrenterekening, omdat het dit jaar nog kan. Nu kom ik er niet uit met die tool van de fiscus om het te berekenen, het Hulpmiddel Lijfrentepremie vanaf 2016. Als ik alles invul (je moet ook je cijfers over 2018 invullen, waarmee hij een premiegrondslag berekent) zegt die tool dat ik in 2019 een jaarruimte heb van zeg 2.000 euro, en dat de reserveringsruimte (over 2012) zeg 3500 euro is en niet hoger kan zijn dan het wettelijk maximum, en dat ik in 2019 dus 2.000 + 3500 euro = 5500 euro aan lijfrentepremies mag aftrekken in de aangifte over 2019.

Ik begrijp daar weinig van. Hij komt met veel lagere bedragen dan mijn daadwerkelijke jaarruimte uit 2012, en ik wil alleen weten wat ik over 2012 nog kan storten, en niets over dit jaar. Over dit jaar wil ik helemaal geen jaarruimte storten.

Hoeveel mag ik nu van mijn jaarruimte uit 2012 storten naar mijn lijfrenterekening? Ik zou denken het hele bedrag van 9.000, maar zo werkt het kennelijk niet?

Dank alvast,

Groet Mark

aangepast door mark van dam
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
49 minuten geleden, Mark van Dam zei:

Hoeveel mag ik nu van mijn jaarruimte uit 2012 storten naar mijn lijfrenterekening? Ik zou denken het hele bedrag van 9.000, maar zo werkt het kennelijk niet?

 

Zit een maximum aan, welke afhankelijk is van je leeftijd.

 

Als je al wat ouder bent, en binnen 10 jaar AOW ontvangt is de maximale reservingsruimte € 14.322, en zou het aftrekken van 9k dus geen probleem mogen zijn.

Duurt het nog wel even voor je met pensioen mag, dan is het maximum € 7.254, en mag je dus niet meer aftrekken dan dat.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mark van Dam zei:

Hij komt met veel lagere bedragen dan mijn daadwerkelijke jaarruimte uit 2012,

 

Beste Mark,

 

Hoe heb je dit zelf berekend dan? En heb je daarin - bijvoorbeeld - wel rekening gehouden met je A-factor en/of je FOR dotatie (in je eerdere vragen op dit forum had je namelijk een vrij hoge FOR opgebouwd, ook in jaren 2011-2012 wellicht?) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Norbert en Maxn,

 

Deze berekening komt voort uit de invulmodule op de website van de fiscus, maar ik heb de bedragen in verhouding veranderd voor vermelding op deze site, waardoor er misschien ruis ontstaat. FOR dotatie en A-factor niet van toepassing.

 

Ik begrijp dat er een maximum is van € 7.254, en hierdoor kan de aftrek middels de reserveringsruimte lager zijn dan het totaal van de niet-benutte jaarruimte. Je wordt dan kennelijk benadeeld door de fiscus, en ik had het beter in 2012 al kunnen aftrekken. Tot zover duidelijk.

 

De jaarruimte 2019 is half zo laag als het bedrag dat ik over 2019 naar verwachting kan doteren aan de FOR, weet je waarom dat is? Ik ben daarom niet van plan om deze jaarruimte te benutten en zal in plaats daarvan een FOR-dotatie doen.

 

En dan wil ik nog een opgebouwde FOR van vorig jaar afstorten voor einde jaar. Dit kan simultaan met afstorten van de maximale reserveringsruimte betreffende 2012? Ik bedoel, het een heeft niks met het ander te maken, toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Mark van Dam zei:

De jaarruimte 2019 is half zo laag als het bedrag dat ik over 2019 naar verwachting kan doteren aan de FOR, weet je waarom dat is?

 

Omdat er in de jaarruimteberekening een AOW Franchise zit en er rekening wordt gehouden met je FOR dotatie van vorig jaar, en in de berekening van de FOR-dotatie niet. 

 

Bij relatief lage winsten is de FOR dotatie daarom  sowieso hoger dan de jaarruimte berekening : 9,44% over de winst is dan meer dan  13,3% over (de winst - € 12.219 AOW Franchise), en in jouw situatie  speelt - ook bij hogere winsten - de FOR dotatie van het voorafgaande jaar een grote rol: die wordt volledig afgetrokken van de jaarruimte. 

 

40 minuten geleden, Mark van Dam zei:

En dan wil ik nog een opgebouwde FOR van vorig jaar afstorten voor einde jaar. Dit kan simultaan met afstorten van de maximale reserveringsruimte betreffende 2012? Ik bedoel, het een heeft niks met het ander te maken, toch?

 

Klopt. 

 

40 minuten geleden, Mark van Dam zei:

FOR dotatie en A-factor niet van toepassing.

 

Gelet op de omvang van de FOR in eerdere posts  (80K FOR op je balans in 2016) en je antwoord nu dat FOR dotatie in 2011 (2012) niet aan de orde was ben ik dan wel erg benieuwd over welke jaren je deze FOR wél  hebt opgebouwd? 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
13 minuten geleden, Mark van Dam zei:

Deze FOR  heb ik opgebouwd in de jaren voor en na 2012, in dat jaar heb ik een jaartje overgeslagen, vandaar. Dank voor het antwoorden.

 

Dan heb je in 2013 een hogere reserveringsruimte; niet in 2012 want daar speelt de FOR dotatie van 2011 een grote rol.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.