• 0

Factureer ik zonder BTW naar onderwijsinstelling?

(aangepast)

na veel lezen op het uitstekende forum - nu dan toch een eerste vraag van mijn kant:

 

Ik ga voor een HBO een leergang lesgeven en krijg nu de vraag om zonder btw te factureren vanuit mijn BV. Al mijn andere zakelijke klanten zijn commerciële ondernemingen en die factureer ik uiteraard met btw.

 

Kan ik dat zo maar doen? 

aangepast door Edwin1979
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Edwin,

 

Welkom op Higherlevel.

 

3 minuten geleden, Edwin1979 zei:

Kan ik dat zo maar doen? 

 

Niet zomaar. Het gaat er niet om of zij zijn vrijgesteld, maar of jij bent vrijgesteld van BTW. Je kunt voor het geven van beroepsonderwijs gebruik maken van de btw-vrijstelling, maar alleen als je BV is opgenomen in het Register Kort Beroepsonderwijs. Daarvoor moet je een audit ondergaan en jaarlijks een bijdrage betalen. Zie hier de info van het CRKBO. Ik ben zelf als onderwijsinstelling geregistreerd en daarom voor mijn onderwijsactiviteiten vrijgesteld van btw. Uiteraard mag ik dan ook een navenant deel van de btw over mijn kosten niet terugvragen, dus het geeft wel wat extra administratie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk!  Ik had al het gevoel dat het niet zomaar kon. 

Mogelijk blijft het bij een eenmalige leergang en ik wil daarom niet te veel op poten moeten gaan zetten.  Als in naar de informatie van CRKBO kijk - zie ik dat je ook als 'docent zonder audit' kan aanmelden. Ik voldoe aan de criteria. De BV zou ik dan niet hoeven te laten auditeren wat het aanmerkelijk eenvoudiger zou maken.  

Is dat ook een mogelijke route om aan de BTW vrijstellingsregels te voldoen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.