• 0

Auto na 5 jaar van vof naar privé

Ik ben in onderhandeling over de aankoop van een bmw i3.

 

Ik wil deze kopen op naam van onze VOF (2 eigenaren) en dan de bijtelling 4% gaan betalen.

 

Welke mogelijkheden zijn er voor mij als de auto na 5 jaar is afgeschreven naar de dagwaarde. Er is niemand die dan nog bijtelling gaat betalen lijkt mij dan is het economische voordeel weg. 

 

De dealer zei met factuur verkopen aan mij en dat ik de auto weer terugkoop van de dealer alleen weet ik niet of deze constructie mag (volgens een eerder topic niet).

 

Zo nee? Welke keuze heb ik dan wel mag je wel de auto inruilen op een andere die je dan op naam prive zet.

 

Hoor graag want voordat ik over ga tot koop wil ik dit wel duidelijk hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
7 uur geleden, starter80 zei:

Er is niemand die dan nog bijtelling gaat betalen lijkt mij dan is het economische voordeel weg. 

 

De dealer zei met factuur verkopen aan mij en dat ik de auto weer terugkoop van de dealer alleen weet ik niet of deze constructie mag (volgens een eerder topic niet).

Dat is nu precies het fiscaal hopshoppen wat volgens dat andere topic duidelijk niet mag. Dan is je vraag toch beantwoordt?

 

7 uur geleden, starter80 zei:

mag je wel de auto inruilen op een andere die je dan op naam prive zet.

Je kunt zakelijk bezit niet zomaar inleveren om privé korting te krijgen, want dan sla je de belastingdienst over.  Je zult dan de zakelijke auto zakelijk moeten verkopen, de btw afdragen, de boekwinst administreren, die winst volgens de regels in de VOF verdelen, daar inkomstenbelasting over betalen en daarna de privé auto privé kopen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zie Deze link van de belastingdienst.

 

De regels zijn minder lastig als je denkt.

De hoofdregel is dst je voor elke auto die je aanschaft eenmaal de keuze hebt in het jaar van aanschaf om zakelijk of prive te etiketteren, die keuze kan voor IB en BTW apart gemaakt worden.

 

Tussentijds veranderen van keuze is in principe niet mogelijk. Alleen in uitzonderingsgevallen gevallen waarbij het feitelijk gebruik dusdanig wijzigt dat de eerder vastgelegde keuze niet meer kan.

Maar fiscaal ongunstig na 5 jaar is geen reden om te mogen heretiketteren.

 

Het zou dus best kunnen dat praktisch gezien het het voordeligst is om elke 5 jaar een andere auto te kopen.

 

Wat evt wel een mogelijkheid kan zijn is dat de oude zakelijke auto doorschuift naar de echtgeno(o)t(e)  en alleen nog prive wordt gereden terwijl er zakelijk een nieuwe auto komt. Dat Is een voorbeeld waarbij heretikettering over het algmeen wordt geaccepteerd

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het raar vinden , als ik de auto verkoop aan de dealer incl .BTW draag deze af ,  geef de evt. boekwinst op schrijf hem over dan mag  ik daarna deze auto toch gewoon van hem weer kopen incl BTW en opnieuw overschrijven wat is hier fout aan? 

 

Ik houd op deze manier zakelijk en prive toch gescheiden? en draag de BTW af en koop gewoon prive terug met BTW die hij op zijn beurt weer afdraagt.

 

Veel ondernemers met een BV doen niet anders een BV is een rechts persoon ja me hoela wezenlijk doen ze gewoon de auto aan zichzelf verkopen.

 

Dat zou dus betekenen dat ik genoodzaakt ben elke 5 jaar verplicht een nieuwe auto te kopen , want er is niemand die bijtelling betaald over een afschreven auto zeker als het 25% is!

 

Ik wil dus vergroenen door de economische prikkel die er is maar word tegelijk tegenwerkt als VOF / eenmanszaak.

 

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, starter80 zei:

Ik blijf het raar vinden , als ik de auto verkoop aan de dealer incl .BTW draag deze af ,  geef de evt. boekwinst op schrijf hem over dan mag  ik daarna deze auto toch gewoon van hem weer kopen incl BTW en opnieuw overschrijven wat is hier fout aan?

Het is gewoon niet toegestaan.

 

14 minuten geleden, starter80 zei:

Dat zou dus betekenen dat ik genoodzaakt ben elke 5 jaar verplicht een nieuwe auto te kopen , want er is niemand die bijtelling betaald over een afschreven auto zeker als het 25% is!

Yep, goed voor de economie :slightly-smiling-face:

 

Dat jij weer een nieuwe auto zou kopen is jouw keuze. Waarom zou je die auto niet blijven rijden na 5 jaar? Omdat het fiscaal nadelig is? Ja, dat is dus precies de reden van deze regel. Overigens gaat die verlaagde bijtelling er straks ook af (17% over 5 jaar en daarna 22%). Dus dan is een nieuwe auto kopen ook niet zo voordelig.

 

Misschien is eerst operational lease een optie. Dan zou je na 5 jaar de mogelijkheid hebben om hem privé te kopen. Die mogelijkheid heb je bij financial lease niet.

 

http://www.cc2day.nl/auto-zaak-is-vijf-jaar-meer-interessant/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Uiteraard kan je jouw auto aan een dealer verkopen (waarom zou je in vredesnaam dat niet "mogen"...?).

En dezelfde dealer zal je dan een marktconform bedrag er voor geven (althans: als het een normale dealer is dan).

 

Als je vervolgens voor dat geld een andere auto koopt (of desnoods: als je dezelfde auto met dikke verlies terugkoopt - maar dan ben je normaal gesproken niet echt handig bezig zijn lijkt mij!) voor privédoeleinden, dan kan je daar best 19 cent per zakelijke km voor 'rekenen'.

 

Of je daar wijzer van wordt is een tweede.

 

Zoals je intussen ongetwijfeld begrepen hebt kan het dus niet (formeel gesproken) "door de beugel" om allerlei fictieve heen-en-weer-dingetjes uit te halen met transacties tussen jou/dealer/anderen om fiscaal voordeel te behalen door het heen-en-weer schuiven met een auto.

Dat is tenminste de bedoeling (van de overheid).

    

Succes!

aangepast door 4711
Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2019 om 08:34, starter80 zei:

Welke mogelijkheden zijn er voor mij als de auto na 5 jaar is afgeschreven naar de dagwaarde. Er is niemand die dan nog bijtelling gaat betalen lijkt mij dan is het economische voordeel weg. 

 

Als je na 5 jaar minder dan 500 km zakelijk met de auto gaat rijden, dan schuift de auto verplicht naar privé voor de inkomstenbelasting - zonder ingewikkelde verkoopconstructie of doorschuifeega.

 

Let op dat je voor de omzetbelasting (BTW) niet dezelfde keuze of verplichting hebt. Dus zelfs als je de auto voor de inkomstenbelasting de auto na 5 jaar mag of moet heretiketteren, dan kan het zo zijn dat je dat niet voor de BTW doet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, prinsrachid zei:

Let op dat je voor de omzetbelasting (BTW) niet dezelfde keuze of verplichting hebt.

Dus zelfs als je de auto voor de inkomstenbelasting de auto na 5 jaar mag of moet heretiketteren, dan kan het zo zijn dat je dat niet voor de BTW doet.

ter aanvulling ...

 

"Gevolgen voor de btw

Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk.

Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2019 om 17:07, Roel J zei:

 

Waarschijnlijk zie ik het verkeerd maar deze info lijkt geschreven voor eenmanszaken. Onze auto's staan met kenteken op naam van de v.o.f.  Ook de wegenbelasting staat op naam van de v.o.f.  In mijn beleving kan ik een auto dan toch verkopen aan mijzelf? Kenteken wordt dan op mijn naam gezet. Lijkt me dat dit in een v.o.f. moet kunnen zeker als je een marktconforme prijs betaalt. Wellicht voer voor de echte fiscalisten. :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, henkh zei:

Onze auto's staan met kenteken op naam van de v.o.f.  Ook de wegenbelasting staat op naam van de v.o.f.

In mijn beleving kan ik een auto dan toch verkopen aan mijzelf?

U geeft zelf het antwoord al ... de auto aan mijzelf verkopen ... en dat kan niet.

 

Het kenteken, de MRB en de autoverzekering op uw naam overschrijven kan altijd, maar fiscaal zal er, mijn inziens, niet veel veranderen.

 

Een VOF is eigenlijk niets meer dan twee of meer eenmanszaken die onder een gemeenschappelijke noemer opereren.

Als er tevens sprake is van een man-vrouw-firma dan wordt de boedelscheiding wel heel marginaal, zeker als het doel de fiscale her-etikettering betreft.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Het kenteken, de MRB en de autoverzekering op uw naam overschrijven kan altijd, maar fiscaal zal er, mijn inziens, niet veel veranderen.

 

Overschrijven heeft weinig zin dan. Blijft over de auto inruilen of verkopen aan iemand anders of de auto in de zaak houden en geen privé kilometers meer maken. Of gewoon de bijtelling accepteren en lekker doorrijden, privé kost autorijden ook geld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.