• 0

Samenwerkingsverbanden

Vandaag is alles rond bij mij.

Deze week ga ik bij kvk langs en bij de bank.

 

Vanaf 5 september begin ik officieel voor mijzelf.(webdesign & software development)

 

Nu ben ik met mijn oude werkgever overeengekomen dat we wel blijven samenwerken. Websites die hij binnenhaalt wil hij naar mij toe schuiven.

Ik factureer de website, en betaal mijn baas een fee voor het binnenhalen.

 

Hij stelde voor een fee voor hem van 70-75% van het ex factuurbedrag.

Voor ieder project wordt een contract opgesteld waarin dat vermeld staat.

Het contract duurt bijvoorbeeld 1 jaar. Alle wijzigingen aan bijvoorbeeld een website in dat jaar horen bij het project. Na de contractsduur is de klant vrij , en dus voor mij. Behalve als zijn contact opnemen voor een eventuele wijziging via mijn oude werkgever.

 

Dus opzich is het wel een soort investering in de toekomst.

Maar hoe normaal is dat bedrag van 70 á 75 %, persoonlijk vindt ik dat een fors deel.

 

En een kleine vraag over bedrijfsnaam.. wat is beter:

 

achternaam software

achternaam solutions

 

Achternaam is uiteraard mijn achternaam. Zelf twijfel ik tussen beide.

 

Alvast bedankt, alle tips zijn welkom.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf ben ik er ook erg blij mee !

Plus ik heb ook al een project wat ik al kan factureren, en er ligt nog wat op de plank bij mij zelf. Ik kon het nog wel eens druk krijgen 8)

 

Eerst mijn bedrijfsnaam, dat heeft nu prioriteit.

 

Simpele vraag.. : bij kvk moet je daar een afpsraak maken ? of kan je gewoon naar binnen lopen en een kwartier later weer naar buiten ?

Geen idee hoe dat gaat, nog geen ervaring mee.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

70-75% fee is wel ERG VEEL hoor!!!!

 

Naar mijn weten is bij het binnenhalen van opdrachten 10-25% commissie gangbaarder. Jij loopt namelijk het grootste risico, jij doet de grootste investering (in manuren), het is uiteindelijk ook jouw naam op de factuur en onderaan de website! Jij steekt er waarschijnlijk tientallen uren in, en je ouwe baas hooguit enkele uren...

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Simpele vraag.. : bij kvk moet je daar een afpsraak maken ? of kan je gewoon naar binnen lopen en een kwartier later weer naar buiten ?

 

Je kan zo naar binnen lopen, wel je identiteitsbewijs en pinpas meenemen.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

daarom hebben we het maar omgedraaid ;)

En als ik werk voor hem binnenhaal krijg ik ook een percentage.

 

Best leuk zo'n samenwerkingsovereenkomst !

 

Heb niet heel het draadje doorgelezen dus misschien overbodig:

 

Wanneer je je oude werkgever factureert voor klussen die je via hem binnen krijgt zorg dan wel dat je meerdere klanten daarnaast hebt. Anders gaat de belastingdienst het misschien als een verkapt dienstverband zien en dat is niet goed voor je winst.

Link naar reactie
  • 0

@Marco: wat zijn de kosten +/- en kan je ook contant betalen?

 

@Willemj: bedankt voor het meedenken, echter factureer ik de klant, ik stuur zodra de factuur de deur uit gaat een kopie naar mijn oude werkgever. Hij factureert mij vervolgens 25% van het excl. bedrag.

 

En er zijn genoeg andere klanten aanwezig.

Dus ik hoop dat ik weinig last heb van de fiscus.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

De KvK wil toch een recentelijk bankafschift zien (geen kopie). Volgens mij heeft dat niet met de betaalvorm te maken, maar met vertrouwen. Ik denk dat, al betaal je contant, dat dit nodig is.

 

Klopt inderdaad, dit willen ze zien om je huidige adres vast te stellen.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Een Gewarmerkt afschrift uit de basisadministratie persoonsgegevens kan ook. Deze ga ik gebruiken, ligt reeds klaar.

 

Bij inschrijving zie ik een deel staan van +/- 30 euro genaamd 'voorlichting'.

Heb je dat altijd ? en wat voor voorlichting krijg je ?

 

Bron:

 

Wetsuitvoering:

10,94

Voorlichting *:

26,89

Regionale stimulering *:

9,72

SER-opslag **:

3,55

 

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

25% is nog steeds niet weinig, wel aan de top, maar goed, in ieder geval een stuk beter.

 

Overigens, let even op met factureren. Zeker bij grote projecten die b.v. 3 tot 6 maanden gaan duren, zou ik tussendoor even meerdere factuurmomenten inbouwen.

 

Ook een handige tip m.b.t. facturen (niet 100% netjes, maar ik gebruik hem ook), zet je factuurtijd op 14 dagen. Zelden dat men betaald binnen 14 dagen, maar dan kan je na b.v. 3 weken een herinnering sturen en betalen ze vaak netjes na een maand (normale betalingstermijn). Dat terwijl als je het op een maand stelt, je vaak anderhalve maand op je geld moet wachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chi

 

Goeie tips, echter hanteer ik dezen reeds.

Grappig.. in mijn ondernemingsplan stond ook dat ik op de facturen betalen binnen 14 dagen plaats. Echter moet ik hem opnieuw printen, omdat ik toch mijn bedrijfsnaam ga wijzigen.

(geen idee als het nodig is.. maar als ze(kvk/bank) er om vragen heb ik hem bij me, niet dat ik een lening nodig heb).

 

Deelfacturering wordt gedaan boven 2000 euro, anders is het niet zo nuttig vindt ik.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Over het percentage is al genoeg gezegd, dit is absurd. Jij draagt het debiteurenrisico. Hou goed in de gaten dat jij achter wanbetalers aan mag.

 

Waar je voorts rekening mee moet houden is het relatiebeding. Ik weet niet of je hierover iets afspreekt. Maar probeer te voorkomen dat de werkgever een claim kan doen gelden voor toekomstige opdrachten van relaties die via hem klant van jou worden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Over het percentage is al genoeg gezegd, dit is absurd. Jij draagt het debiteurenrisico. Hou goed in de gaten dat jij achter wanbetalers aan mag.

 

Waar je voorts rekening mee moet houden is het relatiebeding. Ik weet niet of je hierover iets afspreekt. Maar probeer te voorkomen dat de werkgever een claim kan doen gelden voor toekomstige opdrachten van relaties die via hem klant van jou worden.

 

Daar hebben we het over gehad.

Per project een apart contract.

Per project een 'houdbaarheidsduur'.

Bij wijzigingen binnen de houdbaarheidsduur (+/- 0,5 tot 1 jaar, hangt van het project af) krijgt mijn oude werkgever nog 25%.

Daarna is de klant vrij.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

En wat als dezelfde klant een nieuwe opdracht bij jou plaats? Of valt deze ook onder de termijn?

 

Als bemiddelingsfee zou ik initeel 25% als max. accepteren. Als ik onze klanten beluister en kijk en in de markt waar wij zelf actief zijn dan liggen de bemiddelingspercentages tussen de 5 tot maximaal 40% van een factuurbedrag. De afweging moet je uiteraard zelf maken, maar hou er altijd rekening mee dat een debiteur niet betaald of plotseling niet meer kan betalen. Dit kost geld. Daarnaast heb je in jouw branche veel niet delcarabele uren (fouten, correctie). Al die uren moet je toch ergens uit financieren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er wel blij mee.

Mijn diensten zijn ook ongeveer 25% goedkoper dan die voro mijn oude werkgever.

 

Al met al maakt het voor mij weinig uit.

De enigste ellende waar je mee kan zitten zijn wanbetalers.

Maar goed dat risico moet ik maar nemen.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik pak deze topic maar weer op:

 

We zijn een gespecialiseerd internetreisbureau (naja, we moeten het nog worden ;D in juli gaan we online).

 

We gaan met een partner reizen samenstellen: de verdeling zal er waarschijnlijk als volgt uit zien: zij gaan (ook) klanten werven, ze stellen een ‘deskundige’ voor een activiteit tijdens de vakantie. Ik zorg voor de accommodatie en maak daar afspraken mee. Ook ik ga klanten werven en verzorg alle boekingen, betalingen etc.

Ik heb alleen geen idee hoe hier de (winst)verdeling zou moeten zijn?

Als je bijv. op beide websites de reis aanbiedt, is het dan nog van invloed via welke kanaal de boeking binnenkomt?

 

Ik hoop dat iemand mij op de goede weg kan helpen :) In juli heb ik een vervolggesprek en dan willen we concrete afspraken gaan maken...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.