• 0

lease auto volledig afbetaald en verkopen

(aangepast)

Beste,

Ik heb een vraag mbt lease auto ik heb deze volledig afbetaald (dus nu mijn eigendom) en nu wil ik hem particulier verkopen en een  nieuwe leasen.

maar hoe boek ik deze verkochte auto in de boekhouding? en moet ik daar btw over betalen ? auto staat op de balans en is zakelijk geleast.

ik hoor het graag.

 

Hakimos

aangepast door Hakimos
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je met particulier verkopen bedoelt dat je hem zelf wilt verkopen via marktplaats o.i.d. en niet wil inruilen bij de dealer?


Bij een auto die op jou zakelijke balans staat en die jij verkoopt moet je inderdaad BTW afdragen over de opbrengst.
ls jij idd via marktplaats (of andere verkoopsite) je auto verkoopt aan hoef je een particulier strikt genomen geen factuur te geven waarop de btw staat uitgesplitst, maar je moet nog steeds btw over het verkoopbedrag afdragen. Dat moet je dan zelf uitrekenen en opnemen in je boekhouding.

 

Het verschil tussen de opbrengst ex btw en de boekwaarde van de auto in je boekhouding boek je dan af als winst of verlies en de btw over de opbrengst zet je als schuld op de balans draag je af in de eerstvolgende aangifte.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Hakimos zei:

maar hoe boek ik deze verkochte auto in de boekhouding? en moet ik daar btw over betalen ? auto staat op de balans en is zakelijk geleast.

Je hebt destijds de auto zakelijk gekocht en de btw teruggevraagd, dus maakt je nu een verkoopfactuur met btw.

Verder ... afboeken op resterende balanswaarde, indien nog aanwezig en de boekwinst of boekverlies opnemen in W&V-rekening.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Je hebt destijds de auto zakelijk gekocht en de btw teruggevraagd, dus maakt je nu een verkoopfactuur met btw.

 

Het maakt in dit geval niet uit of de de auto met of zonder btw is aangeschaft (bijvoorbeeld van een particulier of via margeregeling bij een dealer). Door de auto te gebruiken in de onderneming is het geen voorraad maar een bedrijfsmiddel en bedrijfsmiddelen moet je, als je onderneming btw plichtig is, verkopen belast met btw over de volledige verkoopprijs (bron).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Niet over de volledige verkoopprijs, maar over de verkoopprijs ex bpm. Dus wanneer je een verkoopprijs hebt bepaald, kijk je eerst hoeveel rest-BPM er nog op zit op het moment van verkoop en daarna bepaal je het BTW bedrag. Dus stel verkoop voor 15k incl, 3k rest-bpm, dan is de prijsopbouw 9917 ex btw, 3k bpm, 2083 BTW.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.