• 0

Beleggen in Goudse kaas?

De Nederlandse kaasindustrie krijgt een onverwacht windje in de rug vanuit de VS. Eerst was het nieuws vandaag dat er een 25% exportheffing zou komen op Goudse en Edammer kaas; later veranderde dat in een heffing op deze kazen als ze niet in Nederland gemaakt zijn.

 

Daar heeft iemand heel handig gelobbiet, zo te zien. Nederland was nooit zo van de herkomstbescherming, dus iedereen kan Goudse en Edammer maken. De kilokaasknallers in de supermarkt komen doorgaans uit Polen of New Zealand. Zet de herverpakmachine maar vast aan, want die landen krijgen nu een extra heffing om de oren. De omzet van Käse aus Holland kon weleens flink toenemen.

 

Wat is de logica achter zulke heffingen? Het komt wat willekeurig over zo...

 

De lijst met producten waarop extra heffingen worden toegepast is negen bladzijden (pdf) lang.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, TwaBla zei:

Wat is de logica achter zulke heffingen? Het komt wat willekeurig over zo...

 

Deze heffingen mogen worden ingesteld na een uitspraak van de Wereldhandelsorganisatie. waarbij zij geoordeeld heeft dat Europa ongeoorloofde steun aan de vliegtuig industrie (Airbus) heeft gegeven. De heffingen zijn een compensatie maatregel om de VS de kans te geven de opgelopen schade van de concurrentie vervalsing in de vliegtuigbouwmarkt terug te verdienen. 

"Saillant" detail is dat EU ook nog een klacht bij WHO heeft lopen over de steun van de VS aan haar vliegtuigbouw industrie, maar dat daar pas volgend jaar een uitspraak wordt verwacht.

Aangezien Airbus vooral een Frans,  Duits en Spaans (fusie)bedrijf is met vooral stevige steun uit Frankrijk denk ik dat als je lijst beter gaat bekijken dan wel zult herkennen dat het vooral om producten gaat die de Franse en Duitse markt treffen. En dan is de uitzondering voor Hollandse kazen weer een stuk verklaarbaarder maakt.

 

Ik had hier vanochtend een nieuwsartikel over gelezen met deze context maar die vind ik niet terug.
Nu zie ik vooral het "wapengekletter" / tegengas dat Frankrijk en de EU ook sancties in zullen stellen als VS het doet.
 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar dan zou Goudse kaas uit Polen en New Zealand ook uitgezonderd moeten zijn.

 

Ik heb de lijst nog eens doorgenomen en de uitzonderingen zie ik er niet bij staan. Er staan ook pincetten op. Het doet me denken aan de ban op import van kaas in Rusland, waardoor talloze producten nu ineens (omverpakt) uit de buurlanden van Rusland komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.