• 0

Werkwijze gerechtsdeurwaarder

In oktober 2018 had ik een wanbetaler en daarom in november contact gezocht met een gerechtsdeurwaarder.

 

Contact loopt vanaf het begin al erg stroef, na alle gegevens en mailconversaties van de wanbetaler te hebben gegeven zou ze hier mee aan de slag gaan.  Na enkele weken niks vernomen, of  er al een eerste brief/telefoontje naar de wanbetaler is gedaan. Hier geeft ze nog netjes excuses voor de radiostilte en dat er verzuimd is de opdracht officieel te bevestigen,  dossiernummer is aangemaakt en de sommatie is verstuurd naar de wanbetaler.

 

Weken/maanden gaan voorbij zonder concreet wat te horen. Nog een keer een geïrriteerde mail ontvangen nadat de wanbetaler ons nog gebeld had over een voorstel, "Nu gebeurt dus precies waar ik u voor gewaarschuwd heb. Blijkbaar heeft er een telefoongesprek plaatsgevonden. U diende hen echter naar ons te verwijzen, aangezien u de vordering niet voor niks uit handen heeft gegeven. Met hun voorstel proberen ze van de incassokosten af te komen." 

 

Uiteindelijk is er een betalingsregeling afgesproken die per maart zou ingaan. 

 

In maart hebben wij contact gehad over de stand van zaken. Er is geen betaling binnen gekomen en ik gaf aan een procedure te willen starten.

Maand verder, omdat ik niks meer vernomen heb contact opgenomen, wat haar blijkbaar irriteerde.  "Zojuist vernam ik dat u telefonisch contact heeft opgenomen met mijn kantoor. U verwacht, naar ik begrijp, dat u direct wordt ingelicht indien ik een eventuele reactie ontvang. Ik meld u hierbij dat op dit kantoor vele zaken lopen en niet alleen de uwe. Altijd wordt binnen een redelijke termijn een eventuele reactie doorgegeven. Op dit moment ligt de zaak gereed voor een kostenopgave voor een procedure. Ook hiervoor geldt dat er meerdere dossiers liggen en niet alleen de uwe"

 

Inmiddels juli, geen mail meer ontvangen. Moet het 3 maanden duren voordat een kostenopgave bekend is? Tijd om te mailen voor een update en te vragen of ze ons even wilt bellen. Antwoord: 

"Indien u vragen heeft dan vernemen wij die graag per mail. Ondertussen zal ik even kijken naar de stand van zaken.

 

Ze communiceert enkel via mail, wat ik vreemd vind en vragen voor telefonisch contact werkt ze niet aan mee.

 

Maand later, augustus komt er een verrassende mail binnen, "Vooralsnog krijg ik geen antwoord op mijn mails. Ik verneem nu graag van u of u wenst om tot dagvaarding over te gaan, wat ook mijn advies was, of dat u dat niet wenst. Ik ontvang graag uw antwoord per mail." 

 

Ik heb niks ontvangen.  Nu zou het kunnen dat er technisch iets is mis gegaan en deze niet goed is aangekomen. Ik heb direct even gebeld (hoe durf ik) om uit te leggen dat ik niks heb ontvangen en of ze de kostenopgave nog een keer wilt doorsturen. Ze maakte een vreemde betweterige opmerking dat de mail doorsturen zonde van haar tijd was en ze deze beter opnieuw kon sturen. Het verschil was mij niet duidelijk, maar prima als ik de mail maar krijg. 

 

Ik mail nog even de bevestiging dat we zojuist telefonisch contact hebben gehad en er is afgesproken dat deze week nog de kostenopgave wordt gemaild. (voordat er weer 6 weken voorbij gaan).  Ze reageert, ik denk daar zal de opgave zijn. Nee, ze mailt terug "Nee, er is  gezegd dat er nogmaals een kostenopgave verzonden zou worden." Nu begint de irritatie bij mij toch wat op te lopen dat ik direct terug mail dat deze mail  juist zonde van de tijd is en ze beter de kostenopgave erbij had kunnen zetten. Waarop ze toch niet schroomt om hierop te reageren dat juist mijn reactie zonde van de tijd is.

 

2 weken later ontvang ik van deze zelfbenoemde "powervrouw" uiteindelijk de kostenopgave. Dit was niet meer dan één zin met daarin het bedrag wat voorgeschoten dient te worden. Direct mail ik dat deze prima is zodat de procedure aangevraagd kan worden. 

 

Dit laatste contact is eind augustus geweest. Ik heb dus nog geen reactie ontvangen, ik zie de bui al hangen dat al deze weken voorbij gaan enkel en alleen om bedrag X over te maken en dat pas daarna de procedure voor de dagvaarding wordt behandeld. 

 

Is deze manier van werken een normale gang van zaken? Dit is mijn eerste (en hopelijk laatste) ervaring met het inschakelen van een deurwaarder. 

Het is toch niet normaal dat er maanden geen reactie komt, enkel via mail en dat er na een jaar er concreet nog steeds niks is gebeurd? Als het wel normaal is, dan hoor ik het graag en ben ik weer een stuk wijzer geworden hoe het werkt in de grote mensen wereld. 

 

 

 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
50 minuten geleden, ijscoman zei:

Is deze manier van werken een normale gang van zaken? Dit is mijn eerste (en hopelijk laatste) ervaring.

Nee dit klink eerder als een slecht incassobureau, dan een gerechtsdeurwaarder, de toon zoals jij die weergeeft is onprofessioneel. 

Je kunt altijd informeren naar de status van een zaak. Een kostenopgave moet binnen enkele dagen of hooguit 2 weken kunnen als het eens erg druk is.

 

Alleen de tijd tussen afspreken betaalregeling en alsnog een gerechtelijke procedure starten als niet goed wordt nagekomen is lastiger vast te omlijnen. dat hangt af van hoe kort jij erop wil zitten en soms de inschatting die de deurwaarder maakt of een afspraak tocj nog alsnog wordt nagekomen

 

Gerechtsdeurwaarder is een beschermde titel en moeten aan kwaliteitseisen 

Dit is de. Site van de beroepsorganisatie 

https://www.kbvg.nl

Wellicht kun je daar ook eens kijken of vragen naar doorlooptijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het liefst afzien van verdere samenwerking en melden dat ik naar een ander ga, maar vrees dan een rekening te krijgen voor de geleverde diensten terwijl ik het meer een wanprestatie vindt.  En dan zal je zien dat ze dan wél snel kan schakelen en wordt het een zinloze principekwestie, wat het nu min of meer ook al is geworden. Ik hoor gewoon weken/maanden niks, dat kan toch niet. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Nee, dit is niet normaal (afgezien van het 'blijf van de telefoon of, mail gewoon wat wil'. Dat is iets dat mij ook heel veel tijd scheelt, omdat 90% van de telefoontjes eindigt met een 'stuur de stukken waar je nu over belt eerst maar eens, want zonder die stukken kan ik geen zinnig woord zeggen over je vragen'). Maar ook in de deurwaarderij zit er wel eens wat kaf tussen het koren.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, StevenK zei:

Nee, dit is niet normaal (afgezien van het 'blijf van de telefoon of, mail gewoon wat wil'. Dat is iets dat mij ook heel veel tijd scheelt, omdat 90% van de telefoontjes eindigt met een 'stuur de stukken waar je nu over belt eerst maar eens, want zonder die stukken kan ik geen zinnig woord zeggen over je vragen'). Maar ook in de deurwaarderij zit er wel eens wat kaf tussen het koren.

Wat kan ik doen door hier van af te komen? Want mijn geduld (mede door de manier waarop) is aardig op.

 

Ik denk bovendien dat als ik naar een ander ga alsnog sneller de zaak kan afronden dan hier mee door te sukkelen. Moet ik nu eerst (uiteraard een mailtje!) sturen dat ze de kans heeft binnen termijn X de dagvaarding voor elkaar te hebben of wat is het beste advies hier voor? Hoe zeer heb ik als "klant" hierbij nog rechten ergens mee door te gaan, en hoe verre is dit aantoonbaar een wanprestatie? Ik heb er schoon genoeg van nu weer te moeten mailen naar de stand van zaken en weer een belerende reactie terug te ontvangen van de beste powervrouw. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
32 minuten geleden, ijscoman zei:

Wat kan ik doen door hier van af te komen? Want mijn geduld (mede door de manier waarop) is aardig op.

 

Ik denk bovendien dat als ik naar een ander ga alsnog sneller de zaak kan afronden dan hier mee door te sukkelen. Moet ik nu eerst (uiteraard een mailtje!) sturen dat ze de kans heeft binnen termijn X de dagvaarding voor elkaar te hebben of wat is het beste advies hier voor? Hoe zeer heb ik als "klant" hierbij nog rechten ergens mee door te gaan, en hoe verre is dit aantoonbaar een wanprestatie? Ik heb er schoon genoeg van nu weer te moeten mailen naar de stand van zaken en weer een belerende reactie terug te ontvangen van de beste powervrouw. 

Die vragen zijn alleen te beantwoorden met kennis van de inhoud van de overeenkomst die je met deze deurwaarder hebt gesloten. Is er iets van een schriftelijke overeenkomst / opdrachtbevestiging of algemene voorwaarden die van toepassing zijn verklaard?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een e-mail sturen dat je overweegt de opdracht terug te trekken en verzoekt wat de eventuele kosten daarvan zijn.

Mochten er inderdaad substantiële kosten gerekend worden, kun je vervolgens om een specificatie vragen.

Vervolgens kun je altijd besluiten niet je opdracht in te trekken.

 

Overigens ben ik gewend dat deurwaarders vlot (binnen enkele uren) bevestigen mijn e-mail ontvangen te hebben, en dan afhankelijk van de urgentie nog dezelfde dag te reageren dan wel binnen een of twee dagen. Telefonisch zijn ze meestal ook goed bereikbaar. Wat je beschrijft, is niet mijn ervaring

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
9 uur geleden, Frank v C zei:

Je kunt ook een e-mail sturen dat je overweegt de opdracht terug te trekken en verzoekt wat de eventuele kosten daarvan zijn.

 

Dat zou ik nu juist niet doen. Door de vraag zo te stellen wek je de indruk dat je accepteert dat daar kosten aan verbonden zijn.  

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.