• 0

Hoe zakelijke kosten 100% aftrekken

Beste ondernemers,

 

Ik ben sinds kort als zzp’er actief in de entertainment industrie en reis vaak met het OV naar locaties toe om mijn werkzaamheden uit te voeren.

 

Recent las ik dat deze kosten 100% aftrekbaar zijn, het internet staat vol met artikels maar in geen enkel artikel kan ik vinden hoe ik deze kosten terug kan krijgen. Het is mij wel duidelijk hoe ik de btw over de gemaakte kosten terug kan krijgen tijdens aangifte omzetbelasting (per kwartaal voor mij) alleen hoe zit het precies met de overige kosten van bijvoorbeeld een reis? Kan ik deze dus 100% terug krijgen? En hoe/waar/wanneer trek ik deze precies af? Ik maak momenteel gebruik van mijn OV-chipkaart met dalabonnement. Wel las ik dat een OV-chip voor business kaart verstandiger zou zijn.

 

Alvast bedankt,

 

Alecto

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Kostenaftrek is iets anders dan 100% terug krijgen. Kostenaftrek betekent dat ze in mindering op je belastbare winst worden gebracht en dat je dus per saldo over die kosten geen belasting betaalt.

 

De enige manier om je kosten 100% terug te krijgen is ze bij je opdrachtgever in rekening brengen.  

Link naar reactie
  • 1

Beste Alecto, allereerst welkom op Higherlevel! 

 

In aanvulling op de reactie van Steven: 

 

16 uur geleden, Alecto zei:

En hoe/waar/wanneer trek ik deze precies af?

 

  • hoe: in je aangifte inkomstenbelasting bij Resultaat uit overige werkzaamheden of Winst uit onderneming 
  • waar: bij opgave zakelijke kosten, zie dit overzicht van mogelijk aftrekbare zakelijk kosten
  • wanneer: in 2020 op het moment dat je aangifte inkomstenbelasting 2019 doet

 

16 uur geleden, Alecto zei:

Wel las ik dat een OV-chip voor business kaart verstandiger zou zijn.