Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Comecon

Arbeidscontract vs bijlage

Recommended Posts

Hallo HL leden, ik heb een juridische casus.

 

We hebben enige tijd een nieuwe werknemer aangenomen voor een commerciele functie. In het arbeidscontract zijn de taken en verantwoordelijkheden netjes beschreven. Aan het contract is een bijlage toegevoegd. Helaas is de in houd van de bijlage niet zorgvuldig afgestemd met het contract  - dwz het is mogelijk de bijlage als (deels) strijdig met het contract te zien. Er is geen rangorde tussen overeenkomst en bijlage opgenomen.

 

De werknemer houdt zich niet aan de bepalingen in het contract omtrent taken en verantwoordelijkheden. Daar is een gesprek over geweest. Werknemer verwijst naar de bijlage in het contract en stelt dat de bijlage leidend is en niet het contract. Wat zegt de wet / jurisprudentie in dit geval?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook als werknemer niet selectief winkelen in documenten.. beide documenten hebben evenveel waarde het is een kwestie van (schriftelijk) de tegenstrijdigheid opheffen.

 

Als er al een hiërarchie van documenten is dan is het zo dat aan bijlagen minder waarde wordt gehecht dan aan het contract. Dat komt omdat het contract is ondertekend en bijlagen vaak niet of niet duidelijk vermeldt in het contract als onderdeel van de overeenkomst.

 

In deze situatie is over de bijlage geen discussie dus is het een kwestie van de tegenstrijdigheid verduidelijken. Het feit dat is tegenstrijdig is wil niet zeggen dat de werknemer mag bepalen waar hij zich aan moet houden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van belang is allereerst de bedoeling van partijen en wat men over en weer van elkaar mag verwachten. Zie het haviltex criterium op bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Haviltex.

In het algemeen is de overeenkomst van meer betekenis dan een bijlage.
E.e.a. is echter alleen goed te beoordelen door beide teksten in te zien.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dan begrijp ik iets niet helemaal... Je doet de moeite om een bijlage te creëren bij een contract met nota bene tegenstrijdige bepalingen. Dan mag je er als werknemer vanuit gaan dat de werkgever die nieuwe bepalingen belangrijk vindt. En dat die bepalingen belangrijker zijn dan in het contract. Anders heeft het geen zin om die bijlage erbij te doen. En dan wordt er in een keer geklaagd wanneer je je aan die bepalingen houdt.

 

Waarom staan er bepalingen in de bijlage waar jij het nu in een keer niet mee eens bent?

 

Je schept dus wel verwarring met het toevoegen van die bijlage. Als de werknemer zich zou houden aan het contract dan is ie weer tegenstrijdig bezig t.o.v. de bijlage. Ik vraag me af of dat zo maar kan (die verwarring scheppen).

 

 

Edited by Rik ·

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen, dank voor de reacties.

 

@Rik, ik ben samen met een collega verantwoordelijk geweest voor de aanstelling. Ik heb de eerste versie van de ovk opgesteld. Daarna heeft mijn collega het overgenomen en heeft de bijlage toegevoegd. Daarbij is onze onderlinge afstemming gewoon niet goed geweest.

 

Ik heb alles nog is doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat de fout niet bij werknemer maar bij onszelf ligt. Vandaag met werknemer gesproken, lucht geklaard en afgesproken dat we in goed onderling overleg een addendum op gaan stellen. Daarin moeten dan deze keer wel zorgvuldig een eenduidig alle afspraken vastleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn dat het uitgepraat is. Natuurlijk altijd de beste oplossing :grinning-face:

(En voor de werknemer ook fijn dat er dan duidelijkheid is over zijn taken en  verantwoordelijkheden)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 73 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept