• 0

Arbeidscontract vs bijlage

Hallo HL leden, ik heb een juridische casus.

 

We hebben enige tijd een nieuwe werknemer aangenomen voor een commerciele functie. In het arbeidscontract zijn de taken en verantwoordelijkheden netjes beschreven. Aan het contract is een bijlage toegevoegd. Helaas is de in houd van de bijlage niet zorgvuldig afgestemd met het contract  - dwz het is mogelijk de bijlage als (deels) strijdig met het contract te zien. Er is geen rangorde tussen overeenkomst en bijlage opgenomen.

 

De werknemer houdt zich niet aan de bepalingen in het contract omtrent taken en verantwoordelijkheden. Daar is een gesprek over geweest. Werknemer verwijst naar de bijlage in het contract en stelt dat de bijlage leidend is en niet het contract. Wat zegt de wet / jurisprudentie in dit geval?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt ook als werknemer niet selectief winkelen in documenten.. beide documenten hebben evenveel waarde het is een kwestie van (schriftelijk) de tegenstrijdigheid opheffen.

 

Als er al een hiërarchie van documenten is dan is het zo dat aan bijlagen minder waarde wordt gehecht dan aan het contract. Dat komt omdat het contract is ondertekend en bijlagen vaak niet of niet duidelijk vermeldt in het contract als onderdeel van de overeenkomst.

 

In deze situatie is over de bijlage geen discussie dus is het een kwestie van de tegenstrijdigheid verduidelijken. Het feit dat is tegenstrijdig is wil niet zeggen dat de werknemer mag bepalen waar hij zich aan moet houden..

Link naar reactie
  • 0

Van belang is allereerst de bedoeling van partijen en wat men over en weer van elkaar mag verwachten. Zie het haviltex criterium op bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Haviltex.

In het algemeen is de overeenkomst van meer betekenis dan een bijlage.
E.e.a. is echter alleen goed te beoordelen door beide teksten in te zien.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan begrijp ik iets niet helemaal... Je doet de moeite om een bijlage te creëren bij een contract met nota bene tegenstrijdige bepalingen. Dan mag je er als werknemer vanuit gaan dat de werkgever die nieuwe bepalingen belangrijk vindt. En dat die bepalingen belangrijker zijn dan in het contract. Anders heeft het geen zin om die bijlage erbij te doen. En dan wordt er in een keer geklaagd wanneer je je aan die bepalingen houdt.

 

Waarom staan er bepalingen in de bijlage waar jij het nu in een keer niet mee eens bent?

 

Je schept dus wel verwarring met het toevoegen van die bijlage. Als de werknemer zich zou houden aan het contract dan is ie weer tegenstrijdig bezig t.o.v. de bijlage. Ik vraag me af of dat zo maar kan (die verwarring scheppen).

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1

Allen, dank voor de reacties.

 

@Rik, ik ben samen met een collega verantwoordelijk geweest voor de aanstelling. Ik heb de eerste versie van de ovk opgesteld. Daarna heeft mijn collega het overgenomen en heeft de bijlage toegevoegd. Daarbij is onze onderlinge afstemming gewoon niet goed geweest.

 

Ik heb alles nog is doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat de fout niet bij werknemer maar bij onszelf ligt. Vandaag met werknemer gesproken, lucht geklaard en afgesproken dat we in goed onderling overleg een addendum op gaan stellen. Daarin moeten dan deze keer wel zorgvuldig een eenduidig alle afspraken vastleggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.