• 0

Splitsing maatschap af te dwingen?

Binnen een maatschap van huisartsen in het zuiden van het land is een conflict ontstaan tussen beide maten A en B (aandelen in de maatschap 60%-40%). Inzet is uitkoop van B door A, maar proces (via mediation) loopt zeer moeizaam. Partij A wil de maatschap splitsen. Partij B ziet daar niets in. In maatschapsovereenkomst staat slechts ontbinding van maatschap middels uitkoop of verkoop. Kan partij A een splitsing afdwingen als partij B daar niet in mee wil?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Adri_Bas, allereerst welkom op Higherlevel!

 

9 uur geleden, Adri_Bas zei:

Binnen een maatschap van huisartsen in het zuiden van het land is een conflict ontstaan tussen beide maten A en B (aandelen in de maatschap 60%-40%). Inzet is uitkoop van B door A, maar proces (via mediation) loopt zeer moeizaam. Partij A wil de maatschap splitsen. Partij B ziet daar niets in

 

Wat is jouw rol in deze kwestie? Ben jij A of B?

En wat wil B eigenlijk: gezamenlijk voorzetten of een (te) grote zak met geld die A uiteraard niet wil betalen? 

 

9 uur geleden, Adri_Bas zei:

Kan partij A een splitsing afdwingen als partij B daar niet in mee wil?

 

Ik ben geen jurist maar splitsing afdwingen kan voor zo ver mij bekend niet: oa de ruziescheiding-procedure van de ondernemingskamer is niet aan de orde voor maatschappen. 

 

Maar als de maatschap ontbonden wordt, moet het vermogen van die maatschap worden verdeeld. Als beide partijen niet tot overeenstemming komen over het verdelen van het vermogen van de maatschap, kan een rechter die verdeling vaststellen op grond van art 3:185 BW.  Per saldo wordt er bij ontbinding dus wel verdeeld, alleen is vooraf niet bekend hoe of wat.

 

Lijkt me overigens geen materie voor een forum, maar werk voor een goede advocaat: alleen die kan op basis van de  maatschapovereenkomst, wet en jurisprudentie beoordelen wat de mogelijkheden zijn als mediation faalt.

 

Mijn advies als je A of B bent (of partner van): benader die advocaat snel, want het kan best nog grote invloed hebben op de mediation zelf na een sanity-check van de juridische (on)mogelijkheden en vooral de negatieve gevolgen en kosten van een juridische procedure, kan een mediationproces soms toch nog tot wederzijdse overeenstemming leiden (ik spreek uit eigen ervaring)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben partij B in dezen. De situatie is onwerkbaar en ik ben bereid me uit te laten kopen tegen de waarde van de goodwill zoals vastgesteld door een onafhankelijke adviseur volgens gevestigde methodiek (eerder toegepast bij uitkoop van maten in dezelfde maatschap). Partij A wil het onderste uit de kan en hij schermt daarom regelmatig met splitsing, waarvan hij weet dat ik dat liever niet wil en waarvan ik mij afvraag of dat wel een reële (juridische) mogelijkheid is in deze situatie. 

De tip van de goede advocaat ga ik opvolgen. Bedankt. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.