• 0

Leaseauto in holding zonder inkomsten

Goedemiddag, 

 

Ik zit met de volgende uitdaging: 

 

In mijn holding heb ik een leaseauto met een contract welke nog een aantal jaar loopt. De inkomsten in mijn holding zullen binnenkort stoppen en ik ga mijn inkomsten elders verdienen (bij een werkgever). Ik wil de lease auto graag zakelijk blijven rijden en kan vanuit de holding inkomsten genereren die de kosten van de auto dekken. Op deze manier kan de auto betaald worden maar blijft er geen ruimte over voor een salaris. Het is nu nog niet bekend of de holding in de toekomst weer over genoeg financiële middelen beschikt om een DGA salaris te betalen. 

 

Het ziet er dus naar uit dat er genoeg geld verdient wordt om de auto te betalen, maar salaris zit er niet meer in via deze weg. De holding is op dit moment leeg. Hoe kan ik het beste handelen? 

 

Ben benieuwd naar de reacties. 

 

MN

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste MN, allereerst welkom op Higherlevel!

 

58 minuten geleden, Nhuis88 zei:

Ik wil de lease auto graag zakelijk blijven rijden

Hoeveel kilometer verwacht je per jaar te gaan rijden en hoeveel kilometers daarvan zijn zakelijke kilometers voor de holding?

(m.a.w. niet privé-kilometers, niet woon-werkverkeer en niet ritten voor je werkgever?)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Nhuis88 zei:

Ik ben dus verplicht om bijtelling te betalen. 

 

Ja, maar je had je vermoedelijk nog niet gerealiseerd dat die bijtelling formeel 100% van de cataloguswaarde is of zou moeten zijn omdat hier sprake is van excessief privé gebruik ? 

 

Quote

Hoe kan ik het beste handelen? 

 

Als je het mij vraagt: de auto uit de holding halen. Kan/wil de werkgever het leasecontract niet overnemen? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-10-2019 om 15:50, Norbert Bakker zei:

 

Ja, maar je had je vermoedelijk nog niet gerealiseerd dat die bijtelling formeel 100% van de cataloguswaarde is of zou moeten zijn omdat hier sprake is van excessief privé gebruik ? 

 

Bijtelling zal dan gelijk zijn aan het werkelijke voordeel, dus de kosten die jij privé uitspaart. Mocht je auto in een lagere bijtelling vallen vanwege een lage uitstoot, dan mag je van de bijtelling van de werkelijke kosten de korting op de standaard bijtelling nog afhalen. 

 

Stel dat de bijtelling voor jouw auto 14% is, terwijl de standaard bijtelling in het jaar van aanschaf 20% was, dan mag je van de bijtelling van de werkelijke kosten nog 6% x de cataloguswaarde afhalen. 

 

Alternatief is dat je uit privé de werkelijke kosten aan de BV vergoedt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.