• 0

Contract eigen risico zzp

Beste Forumleden,

 

Opdrachtgever wil dat ik een contract opmaak en onderteken dat ik 100% verantwoordelijk ben, voor het juist uitvoeren van de taken als Zzp'er.

Bij eventuele controle van de belastingdienst dat de opdrachtgever altijd safe zit en ik de volle verantwoording draag.

  • Dat ik meerdere opdrachtgevers heb.
  • Eigen materiaal gebruik.
  • Etc

 

Ik heb heel lang voor 1 opdrachtgever gewerkt, omdat ik een vak uitoefent wat niet veel mensen doen.

 

Maar mijn vraag is, mag/kan hij dit zomaar doen? 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ITWorks, allereerst welkom op Higherlevel!

 

45 minuten geleden, iTWorks zei:

Maar mijn vraag is, mag/kan hij dit zomaar doen? 

Ja.

En jij mag/kan zomaar nee zeggen tegen dit contract: een mooie balans om tot gezamenlijke overeenstemming te komen. 

 

45 minuten geleden, iTWorks zei:

dat ik 100% verantwoordelijk ben, voor het juist uitvoeren van de taken als Zzp'er.

Als jij een vak uitoefent wat niet veel mensen doen, en jij dus wordt ingehuurd voor jouw unieke kennis en vaardigheden,  lijkt het me niet meer dan redelijk dat je daar dan ook volledig zelf voor verantwoordelijk bent, toch? 

 

Maar wat vind je zelf? Draagt opdrachtgever een vorm van medeverantwoordelijkheid  voor jouw uitvoering? 

 

Los daarvan: vergissen is menselijk. Aansprakelijkheid hoef je niet af te schuiven of uit te sluiten, maar je kunt m wel beperken.

(tot een redelijk bedrag, en tot de directe schade bijvoorbeeld. En mocht je echt een stevige blooper maken die je niet zelf kunt dragen,  dan kun je je daar ook nog tegen verzekeren.... )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan hij inderdaad doen, en als ik het zo zie met redelijk gegronde redenen:

 

Meerdere opdrachtgevers: om te voorkomen dat het (achteraf) door de fiscus wordt aangemerkt voor een (verkapt) dienstverband, waardoor opdrachtgever allerlei werkgeverslasten moet afdragen en jij op eens 2 keer duurder bent dan je uurtarief

 

Eigen materiaal: zal denk ik slaan op dat je geen inbreuk mag maken op andermans intellectueel eigendom waardoor de opdrachtgever ooit verantwoordelijk gehouden kan worden voor die inbreuk. 

 

Dit soort eisen lijken me niet onredelijk, wellicht heeft opdrachtgever slechte ervaringen uit het verleden met dit soort kwesties en wil hij dat gewoon afdekken. Zolang jij je aan de regels houdt lijkt het me geen probleem om aan die voorwaarden te voldoen... maar je kunt natuurlijk altijd weigeren!

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Meerdere opdrachtgevers: om te voorkomen dat het (achteraf) door de fiscus wordt aangemerkt voor een (verkapt) dienstverband, waardoor

Dat argument is sinds afschaffing van de var niet meer valide en dus een onjuiste conclusie. Een opdrachtgever moet alleen toetsen of deze opdracht leidt tot een arbeidsrelatie.

Voor de zzper is meerdere opdrachtgevers vooral relevant voor de vraag of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Het is niet aan de opdrachgever om te toetsen of je genoeg klanten hebt, dat is het ook nooit geweest.

Het was in de var alleen een van de vragen omdat de var zowel op arbeidsrelatie als ib status toetste, nu is dat een gescheiden toets en geen taak van de opdrachtgever om te toetsen en geeft ook 0,0 zekerheid over mogelijk werknemerschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.