Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
IrisT

Afschrijvingstermijn verstreken, wat te doen?

Recommended Posts

Hallo,

 

Wie kan mij helpen met onderstaande vraag:

Stel:

- Bestelbus gekocht 5 jaar geleden voor €12.500,-

- Restwaarde na 5 jaar € 2.500,-

- Afschrijving € 2.500,- per jaar.

Dus na 5 jaar staat bestelbus nog op balans voor € 2.500

 

Wat te doen als de afschrijvingstermijn van 5 jaar is verstreken en je toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden? Moet je de bestelbus dan op de balans laten staan voor € 2.500,- zolang je deze nog besluit te houden? Ondanks dat de restwaarde steeds minder wordt? Of moet je iets gaan herwaarderen en verder afschrijven?

 

Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag?

 

Alvast bedankt.

Mvg. Iris

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe stop je met afschrijven als de restwaarde is bereikt.

Maar je mag wel elk jaar bekijken wat de waarde nog is en zonodig de boekwaarde verlagen naar de marktwaarde.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een denkbeeldige verkoop in gedachte en je kunt de administratieve gevolgen ongetwijfeld bedenken. De bestelbus gaat van de balans en je ontvangt een inkomende betaling die je administratief verwerkt. En dan is er meestal nog een (klein) verschil tussen restwaarde op de balans en werkelijke verkoopprijs.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iris,

 

Bij een aanschafwaarde van € 12.500 en een restwaarde van € 2.500, wordt er in eerste instantie maximaal € 10.000 afgeschreven.

Doorgaans is dat dan gedurende 5 jaar € 2.000 per jaar.

Daarna, zoals Roel aangeeft, elk jaar bekijken.

Edited by Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie. 

 

45 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Doorgaans is dat dan gedurende 5 jaar € 2.000 per jaar.

@Lex: moet inderdaad € 2.000 per jaar zijn i.p.v. € 2.500. Had ik fout genoteerd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, IrisT zei:

moet inderdaad € 2.000 per jaar zijn i.p.v. € 2.500. Had ik fout genoteerd.

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Cosara zei:

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.

@Cosara: Bedankt voor je reactie, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet hoe de afschrijving werkt, was slechts even een voorbeeld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lex en Cosara geven m.i. hele sterke reacties. Wat resteert van de oorspronkelijke vraagstelling aan onduidelijkheden als je (al) weet hoe het werkt?

 

Voer je nog altijd de administratie van de eenmanszaak van jouw man (als ik jouw berichtengeschiedenis nalees)?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, IrisT zei:
23 minuten geleden, Cosara zei:

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.

@Cosara: Bedankt voor je reactie, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet hoe de afschrijving werkt, was slechts even een voorbeeld. 

Dat kan best zo zijn, maar zoals je het nu schrijft kan het bij andere lezers de nodige verwarring veroorzaken.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Highio zei:

Lex en Cosara geven m.i. hele sterke reacties. Wat resteert van de oorspronkelijke vraagstelling aan onduidelijkheden als je (al) weet hoe het werkt?

 

Groet,

 

Highio

@Highio: sorry zo is het niet bedoeld als het zo over komt. De reactie van Lex is ook zeker sterk, daar heb ik ook geen commentaar op gegeven. Ik geef alleen toe dat ik zelf iets foutief had genoteerd.

Ik begrijp de periode van afschrijving echter mij was onduidelijk wat men met restwaarde doet als men toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden.  De bestelbus daalt daarna ook nog in waarde vandaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Cosara zei:

Dat kan best zo zijn, maar zoals je het nu schrijft kan het bij andere lezers de nodige verwarring veroorzaken.

@Cosara: Ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt voor de aanvulling. :slightly-smiling-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker blijven vragen hoor, IrisT.

 

Word je (worden jullie) zelf beter van en leren zeker anderen ook van. :face-savoring-food:

 

Een aanschaf en ingebruikname gebeurt in de praktijk natuurlijk zelden op 1 januari of bij aanvang van een boekjaar, maar vele ondernemers en boekhouders zullen op hele boekjaren (kalenderjaren) afschrijven ook al is dat theoretisch gezien of strikt genomen misschien niet geheel correct zoals Cosara aanvult.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuten geleden, Highio zei:

 

Voer je nog altijd de administratie van de eenmanszaak van jouw man (als ik jouw berichtengeschiedenis nalees)?

 

Ik voer de administratie inderdaad nog steeds zelf uit. Vind het ook echt leuk om te doen. :slightly-smiling-face:

 

11 minuten geleden, Highio zei:

 

Word je (worden jullie) zelf beter van en leren zeker anderen ook van. :face-savoring-food:

De uitleg van de belastingdienst zelf vind ik vaak erg beknopt. Soms weet ik het wel te plaatsen maar heb ik toch nog bevesting nodig of ik op de goede weg zit. 

Heb al ontzettend veel aan het forum gehad. Fijn dat er mensen zijn die zo behulpzaam zijn! :slightly-smiling-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 398 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept