• 0

Afschrijvingstermijn verstreken, wat te doen?

Hallo,

 

Wie kan mij helpen met onderstaande vraag:

Stel:

- Bestelbus gekocht 5 jaar geleden voor €12.500,-

- Restwaarde na 5 jaar € 2.500,-

- Afschrijving € 2.500,- per jaar.

Dus na 5 jaar staat bestelbus nog op balans voor € 2.500

 

Wat te doen als de afschrijvingstermijn van 5 jaar is verstreken en je toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden? Moet je de bestelbus dan op de balans laten staan voor € 2.500,- zolang je deze nog besluit te houden? Ondanks dat de restwaarde steeds minder wordt? Of moet je iets gaan herwaarderen en verder afschrijven?

 

Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag?

 

Alvast bedankt.

Mvg. Iris

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Neem een denkbeeldige verkoop in gedachte en je kunt de administratieve gevolgen ongetwijfeld bedenken. De bestelbus gaat van de balans en je ontvangt een inkomende betaling die je administratief verwerkt. En dan is er meestal nog een (klein) verschil tussen restwaarde op de balans en werkelijke verkoopprijs.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, IrisT zei:

moet inderdaad € 2.000 per jaar zijn i.p.v. € 2.500. Had ik fout genoteerd.

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.

@Cosara: Bedankt voor je reactie, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet hoe de afschrijving werkt, was slechts even een voorbeeld. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Lex en Cosara geven m.i. hele sterke reacties. Wat resteert van de oorspronkelijke vraagstelling aan onduidelijkheden als je (al) weet hoe het werkt?

 

Voer je nog altijd de administratie van de eenmanszaak van jouw man (als ik jouw berichtengeschiedenis nalees)?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, IrisT zei:
23 minuten geleden, Cosara zei:

Voor de goede orde ...

De afschrijving begint vanaf de datum van ingebruikname ... wat in de praktijk meestal neerkomt op afschrijven over 6 boekjaren.

@Cosara: Bedankt voor je reactie, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet hoe de afschrijving werkt, was slechts even een voorbeeld. 

Dat kan best zo zijn, maar zoals je het nu schrijft kan het bij andere lezers de nodige verwarring veroorzaken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Highio zei:

Lex en Cosara geven m.i. hele sterke reacties. Wat resteert van de oorspronkelijke vraagstelling aan onduidelijkheden als je (al) weet hoe het werkt?

 

Groet,

 

Highio

@Highio: sorry zo is het niet bedoeld als het zo over komt. De reactie van Lex is ook zeker sterk, daar heb ik ook geen commentaar op gegeven. Ik geef alleen toe dat ik zelf iets foutief had genoteerd.

Ik begrijp de periode van afschrijving echter mij was onduidelijk wat men met restwaarde doet als men toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden.  De bestelbus daalt daarna ook nog in waarde vandaar.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Lekker blijven vragen hoor, IrisT.

 

Word je (worden jullie) zelf beter van en leren zeker anderen ook van. :face-savoring-food:

 

Een aanschaf en ingebruikname gebeurt in de praktijk natuurlijk zelden op 1 januari of bij aanvang van een boekjaar, maar vele ondernemers en boekhouders zullen op hele boekjaren (kalenderjaren) afschrijven ook al is dat theoretisch gezien of strikt genomen misschien niet geheel correct zoals Cosara aanvult.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Highio zei:

 

Voer je nog altijd de administratie van de eenmanszaak van jouw man (als ik jouw berichtengeschiedenis nalees)?

 

Ik voer de administratie inderdaad nog steeds zelf uit. Vind het ook echt leuk om te doen. :slightly-smiling-face:

 

11 minuten geleden, Highio zei:

 

Word je (worden jullie) zelf beter van en leren zeker anderen ook van. :face-savoring-food:

De uitleg van de belastingdienst zelf vind ik vaak erg beknopt. Soms weet ik het wel te plaatsen maar heb ik toch nog bevesting nodig of ik op de goede weg zit. 

Heb al ontzettend veel aan het forum gehad. Fijn dat er mensen zijn die zo behulpzaam zijn! :slightly-smiling-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.