• 0

Handel met China

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Handel drijven, dat is nog eens wat ik noem een algemeen begrip.

Wat ga je doen, importeren exporteren?

In welke branch opereer je?

Als tip wil ik je meegeven om de zoekfunctie eens te gebruiken, die zit bovenin je scherm onder extra, het onderwerp China is hier namelijk niet geheel onbekend.

 

Dus eerst graag even verder zoeken op de site en met wat conretere vragen komen svp.

 

Welkom op het forum trouwens!

 

Dennis K.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij sta je nog helemaal aan het begin van deze handel ?

Daarom even een paar vragen om te polsen op welk punt je ongeveer staat.

Heb je al een businessplan voor jezelf gemaakt ?

Heb je lokale betrouwbare contacten daar die voor jou de inkoop kunnen regelen ?

Heb je uitgezocht of deze automaterialen misschien aan bepaalde keuringseisen moeten voldoen ?

Ga jij je opstellen als distributeur, of verkoop je rechtstreeks aan de eindgebruiker ?

Heb je uitgezocht hoeveel importheffing er over de materialen geheven word ?

 

Als je hierop antwoord kunt geven dan kunnen we inschatten hoeveel kennis je inmiddels hebt op gedaan.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Een businessplan heb ik nog niet.

Eerst maar eens zien of het financieel interessant is.

Geen betrouwbare lokale contacten.

Via Alibaba wat bedrijven gevonden,maar wie zegt dat ze betrouwbaar zijn.

Keuringseisen n.v.t.

Verkoop rechtstreeks aan de eindgebruiker.

En waar kun je dat vinden van de importheffing?

Link naar reactie
  • 0

Ga naar de EVD www.evd.nl, daar staat veel info of bel via 070 778 88 41 naar China specialiste Annette Kreisel.

Laat je door de EVD voorlichten, want zaken doen met China doe je niet zomaar eventjes. Daar heeft men een hele andere mentaliteit en onderhandelingscultuur en baseert men zakendoen op vertrouwen.

Oja, schrijf toch zo snel mogelijk een bedrijfsplan. Daarmee kan je juist zien of iets finacieel haalbaar is ja of nee. Succes!

Duurzame wooden watches webshop en de Natuurkamperterrein Distelheide voor mijn ontspanning in de bossen.

Link naar reactie
  • 0

Een businessplan heb ik nog niet.

Eerst maar eens zien of het financieel interessant is.

 

Nou snap ik veel maar hoe kun je nou kijken of iets financieel interessant is zonder überhaupt een businessplan te hebben geschreven. Waar baseer je dat "financieel interessant" dan op ???.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Een businessplan heb ik nog niet.

Eerst maar eens zien of het financieel interessant is.

 

Nou snap ik veel maar hoe kun je nou kijken of iets financieel interessant is zonder überhaupt een businessplan te hebben geschreven. Waar baseer je dat "financieel interessant" dan op ???.

 

Dit is denk ik het misverstand dat je een ondernemingsplan schrijft voor het verkrijgen van een finaciering.

 

Iedereen die een serieus businessplan geschreven heeft weet dat dit helpt een beeld te creeren van de markt en de eventuele potenties van het bedrijf of product.

Daarnaast helpt het de ondernemer in de beeldvorming van waar hij nu eigenlijk aan gaat beginnen.

 

Als ik de reactie van lodewijk lees krijg ik (kort door de bocht)ik de volgende indruk.

Hij trekt de inkoopprijs plus invoerrechten van de te verwachten verkoopprijs af, en daarmee is het verhaal rond.

Link naar reactie
  • 0

Als je betrouwbare contacten zoekt kunnen wij wellicht helpen. Mijn vrouw komt uit China en heeft daar een breed netwerk van familie en vrienden, waarvan sommige in export werkzaam zijn. Zij wil (op basis hiervan) graag betrokken raken in handelsactiviteiten met China, maar ontbreekt de nodige professionele achtergrond hiervoor. Zij heeft een universitaire graad met Engels als hoofdvak. Ikzelf ben medisch specialist met een vrijgevestigde praktijk (voor zover dat een referentie kan zijn).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Lodewijk,

 

Ik ben zelf Nederlander, woonachtig in Hong Kong en de laatste maanden bezig met sourcing in China samen met mijn partner (Chinees) voor een aantal bedrijven, waaronder een Nederlands bedrijf.

 

Wat betreft je vraag over FOB (Free on Board): De verkoper betaalt de laadkosten om de container in het schip te plaatsen en de transportkosten van de transporteur tot de bestemmingshaven. Normaal gesproken werk je met een aanbetaling op de invoice (+/- 30%), en op het moment van verschepen van de goederen (waarbij de transportpapieren aan de koper worden gestuurd) zal het restant moeten worden voldaan. Naar onze mening is de FOB regeling een waar je je als koper het minste zorgen over hoeft te maken.

 

De situatie met de aanbetaling verbetert iedere dag, vooral met verkopers die al jarenlang zakendoen met buitenlanders (Europeanen) zijn betrouwbaar en zijn erg gefocust op hun imago, zodat wanprestaties mbt. betaling en kwaliteit van de goederen veel minder voorkomen. Kijk naar de ervaring van het bedrijf, hoe lang het bestaat (en klantenbestand) als je een supplier kiest.

 

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

 

Marcel

 

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik op een veilige

manier handel met China kan drijven?

De handel gaat vaak om grote hoeveelheden die dan

vooruit betaald dient te worden .Dit gaat vaak om grote

bedragen.Wie kan mij iets meer vertellen over FOB??

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand anders schreef dit hier ook al: je kunt iemand die in China zit inschakelen. Mijn collega woont daar, en een van de dingen die we doen is controleren of eea klopt. We kunnen ook de spullen daar inkopen, naar hier verschepen etc, zodat je van een Nederlands bedrijf kunt kopen. Of hij kan gewoon daar eens gaan kijken bij het bedrijf.

 

Let echt op: ik ken veel bedrijven die opgelicht zijn. Wij handelen oa in elektronische componenten zoals IC's. Regelmatig komen we partijen tegen die vervalst zijn. De tekstopdruk is vervangen door andere etc. Zelf op een professionele manier. Je moet in china wel weten waar je mee bezig bent. Er zijn zeker veel betrouwbare bedrijven, je moet alleen goed opletten.

 

Let ook op dat Chinezen stevige onderhandelaars zijn. Ben niet bang om "nee" te zeggen. Zeker tegen dat Western Union gebeuren, daar kunnen namelijk mensen zonder identificatie het geld afhalen. Bewijs dan maar eens dat je betaald hebt. Wees stevig maar ook reel in onderhandelingen.

 

Groeten,

Pieter Hoeben

http://www.hoeben.com

Pieter Hoeben, Hoeben Electronics

Link naar reactie
  • 0

Klein beetje off-topic, hopelijk wel interessant: aanstaande dinsdag (29 november) geeft prof.dr. Peter Ho voor studium generale in Groningen een lezing met de titel "Hoe voorkom je culturele blunders?; Zaken doen en communiceren met Chinezen". Hij geeft dan een korte handleiding voor het voorkomen van culturele blunders en catastrofes.

 

Meer informatie: http://studium.hosting.rug.nl/activiteiten%202005/china-L5.htm

Link naar reactie
  • 0

Hoi ik ben bezig aan het orienteren om echt haar extensions te importeren uit china. En als groothandel te verkopen aan kapsalons. Ik het een bedrijf gevonden via tradekey die mij samples heeft opgestuurd. Ik heb het door experts laten bekijken en het is positief. Kan iemand mij meer advies vertellen wat nu te doen. Hoe zit het met betalingen naar china wat is de beste manier?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik ben momenteel werkzaam bij een zeer groot bedrijf en wij hebben onze eigen fabriek in China ik ben assistent logistiek manager dus ik heb dagelijks te maken met het "censuur" uit china.

 

Er zijn vele aspecten die mee spelen:

 

Hoe verpak je het is het hout, is het gecetificeerd hout? zoniet dan kom je de douane niet eens langs.

 

Zorg dat er altijd een commercial invoice bij zit waar de prijs,product en statistiek nummer zo en zo op vermeld moet zijn.

 

En kwa incoterms tsja dat hangt af van je afspraken/contracten met je klant(en), wij hebben offshore contacten die onze zendingen begeleiden tot aan de deur bij de klant.

 

Kies je voor de FOB versie ben je wel ingedekt voor eventuele schikbarende kosten, want in China kunnen ze er wat van heb je je zaakjes niet op orde kun je een hoop naheffeningen krijgen uit china kwa invoerkosten enz enz.

 

Doe je namelijk DDU of DDP dan betaal je dus alles bij DDU alleen de inklaring niet maar voor de rest dus alles en dat kan heeeeeel duur worden.

 

Dus laat je goed informeren en niet bij de KvK of iets in die trent maar stap naar een branche organisatie zoals TLN of de EVO die zijn speciale organisaties speciaal voor de transport wereld verder kan ik je misschien wel helpen aan een contact die wij ook gebruiken als verscheper naar China, die heeft daar zijn eigen agent dus je weet dat het goed wordt geregeld. Dit is overigens wel een seaforwarder dus alleen zeevrachten wat ook in groupage kan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lodewijk,

 

Je kunt gebruik maken van documentaire kredieten.

Dit geeft zowel voor koper als verkoper een bepaalde zekerheid.

De koper weet zeker dat hij zijn goederen krijgt en de verkoper weet zeker dat hij zijn geld ontvangt.

 

Het werkt ongeveer alsvolgt:

 

De koper opent via zijn bank (bank K) een documentair krediet met een aantal voorwaarden voor betaling. Bijv. overhandiging van bepaalde documenten (bijv. factuur, paklijsten, certificate of origin en bill of lading). Bank K stuurt deze informatie door aan de correspondentiebank van de verkoper (Bank V). Deze geeft bij verkoper aan dat het krediet is geopend.

 

Verkoper verscheept de goederen, en geeft de afgesproken documenten aan zijn bank V. Bank V controleert de juistheid en volledigheid van de documenten en stuurt deze vervolgens naar Bank K. Bank K controleert ook weer ten behoeve van de koper. Als documenten in orde zijn volgens de gemaakte afspraken in het documentair krediet zal bank K betalen aan bank V, zal bank K de document aan Koper overhandigen, waarmee de koper vervolgens de goederen kan ophalen en inklaren.

 

De banken vervullen een soort middelaarsrol in dit proces.

Zorg er wel voor dat de documenten volldig zijn en goed (op de punt en komma) zijn ingevuld. Tevens is het noodzakelijk dat er 3 copys van de bill of lading via het documentair krediet (de banken dus) lopen.

Het wil nog wel eens voorkomen dat de verkoper 1 kopie van de bill of lading direct aan de koper toestuurt, waarmee de koper dus alsnog de goederen kan afhalen (hij heeft immers het eigendomsbewijs van die goederen in handen) en het documentair krediet weigeren. Hiermee komt dus de verkoper met lege handen te staan.

 

Informeer voor gedetailleerde informatie bij je bank en of expediteur.

 

succes met de zaken in china,

 

Zai jian

 

 

Wecount

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Letter of Credits (LC's) moet je niet zo 1,2,3 aan beginnen als er 1 typ foutje in staat ken je fluiten naar je centen ik doe deze namelijk ook dagelijks wereldwijdheel spanned is heden ten dagen Iran (boicot Amerika) maar daar gaat het nu niet over er zijn een aantal banken inderdaad die hier hun specialiteit van hebben gemaakt bij een Rabobank bijv. zou ik niet aankloppen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.