• 0

Btw vooraftrek op fiscale eenheid

In juli 2019 is er een uitspraak geweest van een BV in een fiscale eenheid met een onderwijsorganisatie.

https://meijburg.nl/nieuws/hoge-raad-bevestigt-ruime-uitleg-fiscale-eenheid-btw

 

Hierin wordt gesproken over een belastingvoordeel in de btw-aftrek. Kan iemand mij uitleggen waar dat voordeel wordt gerealiseerd?

Bij een organisatie met beperkte aftrek (prorata) geldt voor de facilitaire BV het proratapercentage van de volledige fiscale eenheid. Welk fiscaal voordeel ontstaat dan door bijv de facilitaire diensten op te nemen in een aparte BV binnen de fiscale eenheid? Die BV krijgt toch geen extra aftrekrecht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even heel kort samengevat:

Het voordeel ontstaat doordat de BV die in de fiscale eenheid valt geen btw hoeft te leveren op hun diensten en leveringen aan de stichting.

Dus doordat de stichting schoonmaak diensten inkoopt van de BV ipv een andere partij hoeft betaald ze minder voor de schoonmaak diensten

 

stel diensten zijn 1000 euro ex btw per maand. Als dat bij een gewoon schoonmaakbedrijf wordt ingekocht kost dat de stichting 1210 euro omdat het schoonmaakbedrijf btw moet rekenen. Omdat de stichting geen btw kan terugvragen kosten het de stichting 1210 euro per maand

 

Als de stichting een BV opricht die schoonmaakdiensten levert (en eventueel inkoopt) voor 1000 euro hoeven zij geen btw te rekenen als er een fiscale eenheid is.

Dus de BV stuurt een rekening van 1000 euro per maand voor de schoonmaak diensten en zo bespaard de stichting 210 euro

 

Dit is een vereenvoudige weergave, de praktijk zal iets complexer en het voordeel iets kleiner naar ik vermoed. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Deze begrijp ik helemaal, maar dan ontstaat er dus pas een voordeel als je eerst inkoop deed buiten de stichting en nu zelf een BV hebt binnen de fiscale eenheid waar het schoonmaakpersoneel in dienst is. Want als de schoonmaakBV ook haar diensten inkoopt, ontvangt zij de factuur van 1210 euro en is er geen voordeel.

Dus op totaalniveau van de fiscale eenheid is er geen btw-voordeel zolang de diensten worden ingekocht van buiten de fiscale eenheid.

Link naar reactie
  • 0

Jawel dat voordeel is er wel omdat de eigen schoonmaak bv wel btw kan terugvragen op inkoop waar de stichting dat niet kan.

 

De bv levert immers schoonmaakdiensten aan de stichting, die zijn in principe gewoon met btw belast. 

Alleen hoeft die btw niet in rekening gebracht te worden gebracht omdat er een fiscale eenheid bestaat tussen de bv en stichting.

Dat is dus de truc die wordt toegepast. De stichting heeft geen btw belaste prestaties waardoor ze ook geen btw kunnen terugvragen op inkoop.

Maar een schoonmaakbedrijf levert wel btw belaste prestaties en mag dus óók btw op inkoop terugvragen. Het feit dat een aandeelhouder (de stichting) niet btwplichtig is veranderd daar niets aan.

Er.worden dus het warr 2 onderdelen vam de btw.wetgeving in eigen voordeel uitgespeeld om zo voordeel te behalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor alle zekerheid:

De diensten die de schoonmaakBV aan de stichting levert noemen we wel btw-belast, dus mogen zij btw in aftrek nemen.

Maar de btw van die btw-belaste diensten brengt zij niet in rekening bij de stichting, maar levert zij eigenlijk tegen 0%.

 

Interpreteer ik 'm zo juist?

 

ja, dan zie ik inderdaad het btw-voordeel en kan ik dat ook in mijn organisatie gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Je interpeteert het juist (op hoofdlijnen)

 

De conclusie dat jou organisatie dat dan ook kan toepassen vind ik voorbarig omdat er vele factoren spelen. Zoals ik in mijn eerste reactie al zijn dit is een vereenvoudige weergave van zaken. Er moet nog veel uitgezocht voor je zeker kan zijn dat dit ook voor jou organisatie rendabel is.

Zo kan je de kosten niet 1 op 1 inkopen en doorbelasten, als je er een bv tussen zet zal deze ook toegevoegde waarde moeten leveren en zakelijke prijs rekenen.

 

Om een paar voorbeelden te noemen

1. Het feit dat tot de hoge raad is geprocedeerd betekent dat kleine details verschil in de constructie al kunnen leiden tot een andere conclusie. Het is dus geen algemeen geaccepteerde route.

2. Het kan zijn dat de statuten van de stichting dergelijke constructies niet toestaan.

3. Of het voordelig is hangt ook af van het totale bedrag, het opzetten en in stand houden van een dergelijke constructie kost ook jaarlijks extra advieskosten. 

 

Kortom voor je de constructie zou kunnen toepassen/invoeren ben je zomaar enkele (tien)duizenden euro's advieskosten verder.

Link naar reactie
  • 0

Ik meende dat, om deel te nemen in een fiscale eenheid voor de btw, alle ondernemingen als ondernemer voor de btw aangemerkt moeten zijn.

 

Zie

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/fiscale_eenheid/fiscale_eenheid

 

Dan heeft zo'n constructie toch geen zin?

(Omdat een fiscale eenheid niet mogelijk zou zijn)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.