• 0

KOR 2019 en zonnepanelenforfait

Vanaf 2019 verandert de KOR. Betekend dat wij vrijstelling BTW kunnen aanvragen.

 

Op dit moment hebben wij de vrijstelling niet.

 

Prive hebben wij zonnepanelen. Jaarlijks betalen wij de zonnepanelen forfait in Q4. (Onderneming en privé zelfde adres, 1 btw nummer.)

 

Vanaf 2019 voor de VOF dus BTW vrijstelling.

Maar betekent dit dat de zonnepanelenforfait dan ook onder de vrijstelling valt?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De KOR verandert met ingang van 01-01-2020 (niet vanaf 2019 dus)...

 

Maar dat terzijde:

Jullie hebben dus een VOF met een (structurele) jaaromzet inclusief (terug)leveringen van energie via de zonnepanelen die in privé gehouden worden lager dan 20.000 excl. BTW?

 

Dan kan je meedoen met de "nieuwe KOR" en heeft de VOF 'BTW vrijstelling'.

En dus zijn zaken als 'zonnepanelenforfait' dan niet meer relevant.

 

(maar is dit werkelijk - gezien je eerdere topics - het geval... heeft de VOF zo weinig omzet? zijn de zonnepanelen, qua BTW dan, werkelijk van de VOF? het is toch privébezit lees ik...) 

 

Ik vind het een beetje een merkwaardig verhaal, eerlijk gezegd. Als alles onder de VOF valt, dan lijkt het mij dat de zonnepanelen helemaal niet privé zijn namelijk.

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Oei, inderdaad 2020. Stomme fout.
 

Sowieso bedankt voor uw reactie.


Wij hebben de VOF ingeschreven op ons huis adres. 
Omdat wij privé zonnepanelen hebben (via een zonnepanelen plan van de gemeente) zijn wij door 2 partijen welke voor de gemeente informatie verstrekken geadviseerd om géén 2e BTW nummer te registreren op één adres. Het advies was om de BTW van de zonnepanelen af te dragen op onze kwartaalaangifte van de VOF. Beide partijen zagen problemen wanneer er 2 BTW nummers op één adres kwamen. Zodoende loopt de BTW afdracht dus via het BTW nummer van de VOF, ondanks dat de panelen privé aanschaf zijn. Wij betalen te veel BTW om vrijstelling te krijgen voor de oude regeling, daarom dat we wel BTW moeten afdragen.

Met de nieuwe regeling zouden wij wel recht hebben op BTW vrijstelling voor de VOF. Het is alleen onduidelijk voor mij of wij dan meteen ook vrijstelling hebben voor de zonnepanelen BTW (wat wij ansich sowieso hebben, zouden we een 2e BTW nummer hebben).

Jullie hebben dus een VOF met een (structurele) jaaromzet inclusief (terug)leveringen van energie via de zonnepanelen die in privé gehouden worden lager dan 20.000 excl. BTW? => Ja.

(maar is dit werkelijk - gezien je eerdere topics - het geval... heeft de VOF zo weinig omzet? JA, laatste maanden/jaren is e.e.a. verandert in de privé situatie.

zijn de zonnepanelen, qua BTW dan, werkelijk van de VOF? het is toch privébezit lees ik...)  Klopt, zijn privé. Zie mijn bovenstaande uitleg :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Danoontje zei:

Beide partijen zagen problemen wanneer er 2 BTW nummers op één adres kwamen.

 

Huh...?

De gedachte hier achter ontgaat mij totaal.

 

Hoe dan ook:

Je kan niet een "privé-zonnepaneel" op je "zakelijke VOF" aangeven, qua BTW.

Dat zijn namelijk (voor de omzetbelasting) twee verschillende ondernemers:

- de VOF, een samenwerkingsvorm.

- een privépersoon, de eigenaar van de zonnepanelen.

 

Maar zo is het kennelijk gedaan dan.

Overigens is het forfait niet van toepassing bij een VOF, volgens mij (hoewel dit een klein beetje vaag is eerlijk gezegd).

Want ondernemers, zoals een VOF dus, moet de BTW afdragen op basis van de werkelijk (terug)geleverde stroom. Althans als ik het goed geïnterpreteerd heb dan.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het ook niet. Heb hier geen kennis van, ik kan mij hooguit laten adviseren. En als 2 partijen hetzelfde stellen, dan neem ik aan dat daar waarheid in zit :-)
 

Ik heb even emails teruggezocht: "Vanaf 2017 dan ieder jaar het forfait aangeven in het laatste tijdvak. Na verloop van 10 jaar stoppen met het forfait." 

Dat was het advies welke ik kreeg en dat doen wij ook braaf. Maar nu verandert de boel per 2020.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Danoontje zei:

door 2 partijen welke voor de gemeente informatie verstrekken geadviseerd om géén 2e BTW nummer te registreren op één adres. Het advies was om de BTW van de zonnepanelen af te dragen op onze kwartaalaangifte van de VOF. Beide partijen zagen problemen wanneer er 2 BTW nummers op één adres kwamen. Zodoende loopt de BTW afdracht dus via het BTW nummer van de VOF, ondanks dat de panelen privé aanschaf zijn.

 

Leveranciers van de panelen misschien? kan me niet voorstellen dat fiscaal adviseurs dit advies geven.

 

Op mijn huisadres staat ook gewoon onze vof ingeschreven. Energiecontract staat op privé.  Voor de zonnepanelen heb ik gewoon een nieuw btw nummer ontvangen en de betaalde btw terug gekregen.  1x aangifte gedaan en direct een brief ontvangen dat ik in het vervolg vrijgesteld ben van aangifte doen.

 

En dat was een prima advies van mijn eigen boekhouder.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.