Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Spongecola

Ik heb een idee, wat nu?

Recommended Posts

Goede avond,

Ik ben momenteel student en ben op een erg mooi idee gekomen. Ik weet precies hoe alles er uit moet gaan zien en heb ondertussen al veel uitgeschreven. Ik durf er vrij weinig over te zeggen dus ik houd het hierbij. Echter loop ik tegen het volgende aan, hoe weet ik of mijn idee al bestaat? Ik heb geprobeerd te zoeken in databases maar ik kom er niet echt verder mee. Zou zonde zijn als ik alles maar blijf uitwerken terwijl het al bestaat. 

Fijne avond!

Welkom op HL

Misschien teleurstellend, maar je zult onderzoek moeten doen naar wat jouw idee oplost, dat is de enige weg om erachter te komen of er zoiets bestaat. 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Ik heb vannacht en vandaag verder onderzoek gedaan. In de Nederlandse markt is het product/dienst niet te vinden. Nu ben ik wel een Amerikaans bedrijf tegen gekomen die hetzelfde basis idee heeft, alleen is de gebruikerservaring, het model van het product en de software anders. Ik heb het bedrijf gevonden op Espacenet. Wat betekend dit precies?

Classification:

- international:A61B5/00; A61B5/024; G08B21/04

- cooperative:

A61B5/0022 (EP, US); A61B5/02416 (EP, US); A61B5/02438 (EP, US); A61B5/681 (US); A61B5/746 (US); A61B5/747 (EP); G08B21/0453 (US); G16H40/67 (EP); A61B5/1112 (EP)

15 minuten geleden, Spongecola zei:

Wat betekendt dit precies?

Dat je de octrooiclassificaties op  kunt zoeken via  patbase    (IPC voor de internationale en CPC voor de cooperative) 

Helpt jou dat verder? Nee, vermoedelijk niet. 

Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Excuses, heb een erg korte nacht gehad. 

Hoe kom ik er dan wel achter of dit bedrijf een internationaal patent heeft op dit product? 

Mocht het bedrijf dit wel hebben,  is er dan geen mogelijkheid meer om verder te gaan met dit idee? Desondanks de verschillen in software en design?

Je hebt het over producten, maar ik adviseerde omgekeerd te zoeken, wat is het probleem dat door jouw idee wordt opgelost? 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Zie: https://www.epo.org/searching-for-patents.html

Mooie oefening en een plan B kan natuurlijk altijd zijn dat je als student of afgestudeerde samen gaat werken om een mooie werkervaring op te doen.

Ligt het idee in het verlengde van jouw studie?

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Je hebt het over producten, maar ik adviseerde omgekeerd te zoeken, wat is het probleem dat door jouw idee wordt opgelost? 

Een hogere overlevingskans voor mensen met hart en vaat ziektes. Hierbij komt niet alleen een product kijken maar ook een dienst! 2 in 1

1 uur terug, Highio zei:

Zie: https://www.epo.org/searching-for-patents.html

Mooie oefening en een plan B kan natuurlijk altijd zijn dat je als student of afgestudeerde samen gaat werken om een mooie werkervaring op te doen.

Ligt het idee in het verlengde van jouw studie?

Groet,

Highio

Ik ben net begonnen aan de studie Ondernemerschap & Retail Management. In leerjaar 2 moet ik zelf een product bedenken. Het duurt nog een tijdje, maar ik ben er nu al vol op mee bezig. Daar ligt namelijk mijn passie, om zelf iets te ontwikkelen wat een maatschappelijk probleem op lost. 

Dan gaat het topic nu op slot, onder verwijzing naar de forumregels:  

'Ben je student ondernemer en studeer je af met een daadwerkelijk te realiseren onderneming? Dan ben je, net als iedere starter, van harte welkom om inhoudelijke feedback te vragen op je bussinessplanning of business-strategie.
Let op! (groeps)opdrachten om een simulatie-onderneming te starten vallen niet binnen de toegestane onderwerpen voor studenten of scholieren.'

Tegen de tijd dat jouw idee zich daadwerkelijk tot een onderneming gaat ontwikkelen, ben je dus van harte welkom.  Succes met de studie!

Topic heropend na toelichting van vraagsteller dat het om een idee voor een daadwerkelijke onderneming gaat...