• 0

stille maatschap BV met DGA als natuurlijk persoon

Sinds enkele jaren werk ik (als vrij beroeper) via een personal Holding BV die lid is van een Cooperatie.  

In de BV zit  goodwill en het lidmaatschap van de coöperatie en wat materiële activa. De BV "leent" de DGA uit aan de coöperatie om diensten te leveren en ontvangt daarmee geld uit de coöperatie. De DGA krijgt volgend de gebruikelijke loonregeling betaald uit de BV.

 

Nu heb ik gelezen over een stille maatschap tussen de BV en de DGA. In het maatschapskontrakt zou dan een winstverdeling van bijvoorbeeld 80-20% kunnen worden afgesproken.

De DGA krijgt dan weer de fiscale ondernemersfaciliteiten terug zoals MKB vrijstelling zelfstandigheids- en startersaftrek. 

 

Mijn vragen:

Is dit inderdaad een legitieme constructie? 

Moet de BV dan toch nog iets verlonen naar de DGA toe? Of zou er geheel gestopt kunnen worden met de maandelijks loonheffingsaangifte? 

En hoe meld ik dan aan de fiscus dat de BV geen werkgever meer is ? Er zou een formulier op de site van de bel.dienst staan daarover, maar dat kan ik niet vinden.

Moet ik deze stille maatschap nog aanmelden bij de KvK? In mijn ogen drijft de stille maatschap geen onderneming.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je antwoord. 

Wat bedoel je met 10% ander vermogen? 10% van wat?

Er zit in de holding bv inmiddels een substantieel bedrag. Ik probeer het salaris van de DGA zo laag mogelijk te houden en keer geen dividend uit om de vermogensbelasting in prive te drukken.  

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.